Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Hvorfor får jeg ikke til å rive ost?

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 05-03-09, 10:08   #1
Skippy
Seniormedlem

Skippy sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 57
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Hvorfor får jeg ikke til å rive ost?

Selv med en større utstyrspark og rimelig god kompetanse innen matlaging er det en ting som ikke vil ordne seg. Hvordan jeg enn prøver så blir riving av ost til kleimete smuler som sitter fast i foodprosessoren, negler som rives ilag med osten på rivjernet og generell elendighet med stykker og ikke sånne "tråder" som jeg vil ha. Vil det hjelpe å fryse osten litt? Skal det være lav eller høy hastighet på maskina? Er det lettest å få til tynne eller tykke "tråder"? Hvilken ost er best å rive? HJELP, jeg er så frustrert.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 10:40   #2
Alyssa
Seniormedlem

Alyssa sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Alder: 48
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor får jeg ikke til å rive ost?

Jeg har ikke så mye annen erfaring enn rivjern, og det pleier å gå helt fint, river på den siden med de største hulla. Gräddost og andre veldig feite oster blir lett kliss, men norvegia, cheddar o.l. går veldig bra

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 10:47   #3
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 46
screwball er ny på veien

På IKEA har de et genialt rivjern:

Charm, koster 39,- for begge tilsammen.
Det er sklisikring under bollene sånn at den står stødig, etter vi kjøpte disse har vi stålkontroll på rivingen.
Nå skal det sies at f.eks. Coops egen ost, Landlord etc er verre å rive enn f.eks jarlsberg og norvegia...

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 05-03-09, 10:50   #4
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Ikeaboksene er geniale ja Får til og med lurt sambo til å raspe ost med de
Det er lettest med ordentlig kald ost.

Gammel 08-03-09, 13:23   #5
beths
Medlem

beths sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Alder: 47
beths er en juvelbeths er en juvelbeths er en juvel

hehe... kald ost på grov håndrasp er enkelt, men hvis du er så frustrert så kan du jo kjøpe ferdigraspa

beths er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 14:05   #6
Skippy
Seniormedlem

Skippy sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 57
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Har sluttet med ferdigraspet ost, den er det karber i. Skal kjøpe sånn rivedings på IKEA, og så kan sambo bruke den. Men ønsker meg fortsatt en måte å få til dette maskinelt, noe ganger trenger vi MYE ost.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 14:22   #7
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Skippy, her.

så kan sambo bruke den. Men ønsker meg fortsatt en måte å få til dette maskinelt, noe ganger trenger vi MYE ost.

Hmm, skjønner ikke problemstillinga, sa du ikke nettop at sambo skulle raspe?

Gammel 09-03-09, 20:14   #8
Heidi83
Nytt Medlem

Medlem siden: Feb 2009
Heidi83 er på en erverdig vei

Tupper ware har et kjempe fint rivjern for ost!! =) Her går ingen fingertupper, da du tar osten opp i rivjernet og bruker sveiva.. Sjekk side 29 i katalogen som følger denne linken: http://nozebra.ipapercms.dk/Tupperwa...er/?Purge=true
Obs.. Osten rives aller best da den er litt kald!! =)

Heidi83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 15:15   #9
Breem
Nytt Medlem

Medlem siden: Jan 2009
Breem er på en erverdig vei

Har sluttet med ferdigraspet ost, den er det karber i.

Hm, er det i raspe-prosessen at det tilføres karber? Kanskje karbo-molekylene fester seg lettere på raspet ost?

Hvis det er "pizza-topping" o.l. du mener så kalles det "analog-ost". Det er egentilg ikke ost, i og med at den ikke er ystet og lagret som ekte ost skal være. Den er rørt sammen av billig pulver og div. tilsetninger for å få rett kosistens. "Pizza-topping" f.eks. er laget for å smelte og bli gylden. (som ordentlig ost). Hvis den ferdig raspede osten ikke har ordet "ost" i navnet er det stor sjangs for at det er "jukse-ost".

Breem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 18:26   #10
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sitat:

Hm, er det i raspe-prosessen at det tilføres karber? Kanskje karbo-molekylene fester seg lettere på raspet ost?

Nei, men det tilsettes potetmel el. for å hindre osten i å bli en gedigen klump..

Gammel 10-03-09, 19:25   #11
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

I Tine sin pizzaost er det ikke noe annet enn ost

(det er vel ikke helt sant forresten, det er konserveringsmiddel i ... men ikke potetmel )

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 21:33   #12
beths
Medlem

beths sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Alder: 47
beths er en juvelbeths er en juvelbeths er en juvel

god trening i å raspe for hånd :P

beths er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 23:29   #13
Sirius
Medlem

Sirius sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslojente i Bergen
Alder: 42
Sirius har en fantastisk aura rundt segSirius har en fantastisk aura rundt seg

ta mellomstore ostebiter i blenderen

Bilder av matretter
Sirius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins vedklikehold - for life! Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 13:12   #14
Kristin_B
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2008
Alder: 42
Kristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Sirius, her.

ta mellomstore ostebiter i blenderen

OBS OBS! Ta fingrene ut før du starter den

Kristin_B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 04:21   #15
mayasu
Nytt Medlem

mayasu sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
mayasu er på en erverdig vei

Rasping av knoker og negler unngår ved at man tar en plastpose på hånden når man rasper. En ren, tom brødpose på hånden der holder den lille ostebit..hehe.. Er posen av klar plast kan man til og med observere at man ikke blør

mayasu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 07:29   #16
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg river alltid ost i food processoren, har aldri hatt problemer. Jeg skjærer osten i små firkanter og hiver det oppi, og kjører på full hastighet.

Gammel 09-08-10, 09:48   #17
mallilen
Medlem

Medlem siden: Jul 2010
mallilen er ny på veien

Jeg bruker riveskiven til foodprosessoren. Og lav hastighet. Kjører jeg på full blir det bare kuler og klumper. Vil tro det har litt med friksjon å gjøre

mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 09:58   #18
Trulte67
Medlem

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 58
Trulte67 er på en erverdig vei

Har sluttet med ferdigraspet ost, den er det karber i.

Ikke karboer i all ferdigrevet ost, nei. Vi kjøper Tines varianter, det er 0 karbo. Man må lese på pakkene -- det er stor forskjell på karboene.

118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 10:18   #19
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av mallilen, her.

Jeg bruker riveskiven til foodprosessoren. Og lav hastighet. Kjører jeg på full blir det bare kuler og klumper. Vil tro det har litt med friksjon å gjøre

Og varmen på osten også, vil jeg tro. Lunken, svett ost er et mareritt å rive!

Gammel 10-08-10, 14:20   #20
meretely
Juniormedlem

meretely sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 64
meretely er på en erverdig vei

Temperaturen på osten er vesentlig. Ta den rett ut av kjøleskap. Og, som flere har nevnt, hastighet. Ikke kjør på fullt på maskin. Sambo'n din har sikkert rett hastighet

meretely er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 17:13   #21
Licota
Seniormedlem

Licota sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Om det ikke står OST på pakka med revet ost, bare "Revet" "økonomiblanding" etc, så er det ikke ren ost... "Det er ikke ost alt som smelter" står det på pizzaosten til Tine, og det er helt sant.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 17:17   #22
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Om det ikke står OST på pakka med revet ost, bare "Revet" "økonomiblanding" etc, så er det ikke ren ost... "Det er ikke ost alt som smelter" står det på pizzaosten til Tine, og det er helt sant.

Oooog det er bare å snu pakka... Se hva den inneholder og hvor mange karber det er i den...

Gammel 25-09-10, 17:18   #23
Licota
Seniormedlem

Licota sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Oooog det er bare å snu pakka... Se hva den inneholder og hvor mange karber det er i den...

Ja, men det er forbudt å si at noe er ost når det ikke er ren ost. Derfor er det et godt hint å se om ost ikke er en del av tittelen.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 17:44   #24
grotingeling
Seniormedlem

grotingeling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 52
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Kjøp en bit ost som kun skal raspes, del den i biter og frys dem før de raspes - da blir det ikke noe kliss

grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 20:29   #25
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Et lite tips, smør raspen med olje,Det blir lettere

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Teller ikke TE som en del av den daglige vannmegden? Hvorfor ikke? SkinnyToBe Ketolysekuren 24 23-09-07 21:53
Hvorfor går jeg ikke ned? Monix Ketolysekuren 13 06-02-07 20:15
Hvorfor går jeg ikke ned?? Pilen Atkins kosthold 8 15-09-06 18:42
hvorfor kan man ikke.... Matilde Lavkarbo generelt 4 27-09-05 21:29

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.