Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

LCHF og lipase

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 11-04-11, 17:32   #1
cecmur
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
cecmur er på en erverdig vei

LCHF og lipase

Hei.
Har kjøpt boken Lavkarbo 100 lchf oppskrifter av Ulrika Davidsson. Mannen min har laget mange av rettene i den og de er helt nydelige.

Jeg har i de siste i 4 ukene ikke gått ned mer enn 200 gram og er fortvilt over dette. Prøver å finne årsaker og løsninger på hvorfor jeg står stille.
Så leser jeg i boken til Davidsson at en årsak til at man ikke går ned i vekt oå LCHF er at man har mangler på stoffet lipase.
Er ikke særlig bevandret i dette og lurer på om noen andre har hørt om dette og som kan forklare meg om dette kan være en reell teori som jeg bør undersøke?
Er i ketolyse og ligger på ca 20-30 karbohydrater om dagen og ca 150 gram fett.

cecmur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 17:38   #2
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: LCHF og lipase

Kan ikke skjønne at det skal være noe å bekymre seg for. Pancreas- kreft/betennelse eller cystisk fibrose som er tilstandene som gir lav lipase, vet man stort sett at man har, liksom!

Gammel 11-04-11, 17:53   #3
cecmur
Juniormedlem

Huff, kjempepinlig

Takk for den klargjøringen, nesten så jeg synes forfatteren burde presisert det.
Men hun skriver samtidig at om at man ikke har hatt vektnedgang i løpet av tre uker så bør man endre kostholdet mot mer karbohydrater og mindre fett. Er dette et råd som anbefales å følge?

Gammel 11-04-11, 18:39   #4
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Er ikke lipase enzymet som bryter ned fett?

Gammel 11-04-11, 18:41   #5
bevaremegvel
Medlem

bevaremegvel sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

om du lurer veldig på dette med lipase så kan du jo ta en tur til legen og få målt dette, er jo en enkel blodprøve

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 19:27   #6
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Lipase er enzymet som bryter ned fett.

Man kan ikke måle lipase for å se om det "fungere" men høye nivåer i blodet tyder på at bukspytt kjertelen er betent/ødelagt.

Man kan derimot måle elestase i avføring.

Gammel 11-04-11, 19:31   #7
cecmur
Juniormedlem

Jeg kan sikkert ta en blodprøve, men der det noen vits i ref det som står over?

Sitat:

Kan ikke skjønne at det skal være noe å bekymre seg for. Pancreas- kreft/betennelse eller cystisk fibrose som er tilstandene som gir lav lipase, vet man stort sett at man har, liksom!

Samtidig hadde det vært en interessant teori å følge. Jeg har aldri kunne spise noe mer enn nødvendig uten å legge på meg. Enda verre er det at jeg ser barna mine lider under samme skjebne: Der andre barn kan spise vafler og kjeks midt i uken må jeg holde stramme tøyler frem til lørdag.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
LCHF på farten Bindi Andre dietter 5 20-02-11 21:13
En uke med lchf sk1974 Livets lyse side 4 24-10-10 22:29
Helsefordeler ved LCHF Maramara Lavkarbo generelt 0 24-09-10 11:01
LCHF og CLA StegforSteg Generell diskusjon 2 27-04-10 09:49
Ny på LCHF Virgo2 Generell diskusjon 6 26-01-10 21:32

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:51.