Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Trøtt og sulten? Hva skjer?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 16-07-11, 19:54   #1
Gaupe
Medlem

Medlem siden: Jun 2010
Gaupe er på en erverdig vei

Trøtt og sulten? Hva skjer?

Hei, kjære dere!

Nå har ikke jeg som mål å verken gå opp eller ned i vekt, men spise sunn og naturlig mat. Jeg er slank og frisk, men i 20 år har jeg hørt at fett er farlig og levd et svært "magert" liv. Dette strider egentlig imot min natur, da jeg ikke er noen fan av lettprodukter og "falsk" mat.
Jeg har tre bøker av Fedon + bedre uten brød, men jeg vet med tanke på min livsstil at Fedons mer liberale lavkarbo-kosthold passer meg (bare at jeg er nok litt mer glad i mettet fett enn han...)

Jeg har jobbet meg fram til under 150 g kh om dagen (den magiske grensen! ) Ligger mellom 100-150 g.
Jeg spiser jo mye grønnsaker, gulrot, litt frukt, bær, linser, bønner, kikerter, og noen fiberrik, fiber balance, ryvita eller rugsprø. Men ja, alltid under 150 g kh, da jeg ofte kjører ett til to lavkarbo måltid om dagen.

Men nå til poenget:
Jeg blir jo så raskt sulten igjen! Holder meg mett i tre timer da, men ikke lenger. Samtidig er jeg utrolig slapp og trøtt.
Jeg har jo lest Fedons bøke og dagsmenyer GRUNDIG.
Er det bare slik at det tar tid for kroppen å venne seg til dette?
Målet med et lavkarbo kosthold for meg er et mer stabilt blodsukker, noe jeg trenger, men nå kjennes blodsukkeret "på bånn" hele tiden.

På forhånd: Takk!

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 20:00   #2
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Trøtt og sulten? Hva skjer?

Det er helt vanlig i overgang til nytt kosthold at men blir fort sulten og mange blir litt slappe/trøtte/energiløse.
Få i deg nok vann, spis deg mett hver gang du er sulten og ta hensyn til at det kan ta noen uker før kroppen din helt skjønner hva du driver med!

Gammel 16-07-11, 20:08   #3
Gaupe
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Det er helt vanlig i overgang til nytt kosthold at men blir fort sulten og mange blir litt slappe/trøtte/energiløse.
Få i deg nok vann, spis deg mett hver gang du er sulten og ta hensyn til at det kan ta noen uker før kroppen din helt skjønner hva du driver med!

Godt å høre deg si det. Føler meg svimmel og uopplagt, døsig og vondt i hodet nå. Mener du jeg bare skal fortsette, og at blodsukkeret vil stabilisere seg sammen med at jeg blir mindre sulten?

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 20:12   #4
Cassiopeia
Seniormedlem

Cassiopeia sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Fortsett som før du, og drikk mer vann om du er svimmel.
Du er trøtt, svimmel, kval, uvel slapp, trøtt osv (stryk det som ikke passer og legg til det du vil) fordi kroppen ikke helt har skjønt at det er fett den skal konsentrere seg om å forbrenne. Det tar litt tid, og i melomtida roper den på karbohydrater.

Det går snart over, og du skal ikke se bort ifra at du blir piggere enn noen gang om ikke så lenge

Lykke til videre!

Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 20:21   #5
Gaupe
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Fortsett som før du, og drikk mer vann om du er svimmel.
Du er trøtt, svimmel, kval, uvel slapp, trøtt osv (stryk det som ikke passer og legg til det du vil) fordi kroppen ikke helt har skjønt at det er fett den skal konsentrere seg om å forbrenne. Det tar litt tid, og i melomtida roper den på karbohydrater.

Det går snart over, og du skal ikke se bort ifra at du blir piggere enn noen gang om ikke så lenge

Lykke til videre!

Takk skal du ha! Hva skulle man gjort uten dette forumet og hjelpsomme mennesker som dere?.

- Men hvordan vil fettlagring påvirkes av en fordeling type 50% f, 25% p og 25% kh?
Vil denne fordelingen gi stabilt blodsukker og mindre sult?
- Vil lavkarbo generelt (under 150 g kh om dagen) gi midre sult og stabilt blodsukker?

Gammel 16-07-11, 20:33   #6
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Gaupe, her.

- Men hvordan vil fettlagring påvirkes av en fordeling type 50% f, 25% p og 25% kh?

Det anbefales å kutte ned på fettet om du ligger over 72g karbo pr dag.

Gammel 16-07-11, 20:40   #7
Gaupe
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det anbefales å kutte ned på fettet om du ligger over 72g karbo pr dag.

Men jeg må jo få kalorier fra et sted?

Gammel 16-07-11, 20:41   #8
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Men jeg må jo få kalorier fra et sted?

Tja, kalorier skal man jo ikke tenke så mye på på dette kostholdet
Forresten skal du tenke Glykemsisk Index om du følger Fedon, mer enn altall karber.

Gammel 16-07-11, 20:44   #9
Gaupe
Medlem

Tja, kalorier skal man jo ikke tenke så mye på på dette kostholdet
Forresten skal du tenke Glykemsisk Index om du følger Fedon, mer enn altall karber.

Det er sant det, men man skal jo holde seg under 150 g kh per definisjon.

Gammel 16-07-11, 21:01   #10
Gaupe
Medlem

- Vil lavkarbo generelt (under 150 g kh om dagen) gi midre sult og stabilt blodsukker?

Gammel 16-07-11, 21:01   #11
Gaupe
Medlem

Langsomme karbohydrater/lav GI vel og merke...

Gammel 16-07-11, 21:59   #12
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Har du satt deg inn i Fedon-filosofien? Her er det endel info: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29

Gammel 16-07-11, 23:22   #13
Gaupe
Medlem

Har du satt deg inn i Fedon-filosofien? Her er det endel info: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29

Ja, takk. Har satt meg godt inn i den. Har jo også tre bøker av han som jeg har lest GRUNDIG.

Gammel 16-07-11, 23:28   #14
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Ja, takk. Har satt meg godt inn i den. Har jo også tre bøker av han som jeg har lest GRUNDIG.

Hvor kommer da disse 150 gr karber inn? Det er øvre grense for generell lavkarbo, ikke Fedon Fedon har ikke en karbgrense eller gramfordelig på sitt kosthold, så vidt meg bekjent

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 10:09   #15
Gaupe
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Hvor kommer da disse 150 gr karber inn? Det er øvre grense for generell lavkarbo, ikke Fedon Fedon har ikke en karbgrense eller gramfordelig på sitt kosthold, så vidt meg bekjent

"Et gjennomsnittlig Fedon-kosthold ligger på ca. 120 g karbohydrater om dagen."
Og hadde det ikke ligger under 150 g kh om dagen, kunne det jo ikke blitt definert dom et lavkarbo kosthold...

Gammel 17-07-11, 12:01   #16
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

"Et gjennomsnittlig Fedon-kosthold ligger på ca. 120 g karbohydrater om dagen."
Og hadde det ikke ligger under 150 g kh om dagen, kunne det jo ikke blitt definert dom et lavkarbo kosthold...

Da er det jo bare å følge Fedons tallerkenmodell, bruke oppskriftene hans, til du blir mer kjent med og tryggere på kostholdet?

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva skjer? jeg er sulten.... CocoNut Spørsmål og svar 6 15-11-10 12:14
Hva spiser man om man er sulten mellom måltidene?? (er alltid sulten) rumbero Induksjonen 2 01-04-10 20:35
Sulten - veldig sulten! Sophie Lavkarbo generelt 17 20-08-09 21:43
Når man ikke er sulten og man spiser veldig lite hva skjer med forbrenningen...?! mamma til tre gutter Ketolysekuren 6 21-08-08 22:10
Trøtt av karber? Fjonken Lavkarbo generelt 7 02-05-06 13:23

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:24.