Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Mat og helse - skolefag

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 31-08-11, 20:45   #1
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Mat og helse - skolefag

Jenta mi begynte nå i 4. klasse og skal ha mat og helse. Jeg trenger vel ikke tenke så langt før jeg vet hvilken kostholdsfilosofi som formidles der...

Vi pratet så vidt om det ved middagsbordet i kveld, og sa at hun får forholde seg til det hun lærer der, på skolen, og det hun lærer hjemme her.

Hvordan har deres barn i ulike aldre forholdt seg og reagert på denne problemstillingen? Og hvordan har dere taklet det?

Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 21:00   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Mat og helse - skolefag

Jenta mi skal også ha mat og helse i år. Og de går i 9......

Ho har fått utlevert et "hefte", eller rett og slett kopier fra div bøker osv som er stiftet sammen.
Og det er ikke lavkarbo som er retningen der nei.

Det står bla. skrevet at: "Bruk av sukker over lang tid kan føre til overvekt, derfor skal man erstatte en del av sukkeret med stivelse"

Vi har også fått beskjed om at viss elevene har allergi eller følger diett må skolen få beskjed.

Vesla og jeg har funnet ut at inntil videre gjør vi ikke noe i henhold lavkarbo.
De skal ha teori og praktisk matlaging annenhver uke.

Sist redigert av Gerd : 31-08-11 kl 21:59.
Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 21:58   #3
Supah
Seniormedlem

Supah sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Alder: 35
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

"Bruk av sukker over lang tid kan føre til overvekt, derfor skal man erstatte en del av sukkeret med stivelse"

Haha, dagens latter.

Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 22:08   #4
krokodillen
Medlem

krokodillen sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Det står bla. skrevet at: "Bruk av sukker over lang tid kan føre til overvekt, derfor skal man erstatte en del av sukkeret med stivelse"

Derfor skal en hver elev i norsk skole lære kritisk tenkning, kildekritikk, og å søke etter solid dokumentert kunnskap.

Gleder meg til å bli en pain-in-the-ass forskermamma når mine kommer til det trinnet.

Altså, hallooo... "derfor skal man erstatte med stivelse"? Er det mulig?

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 08:38   #5
Chamomilla
Seniormedlem

Chamomilla sin avatar

Medlem siden: May 2005
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Foruroligende lesning. Eldste her har nettopp begynt med mat og helse-fag, femteklasse. Skal følge med argusøyne.

Gammel 01-09-11, 09:38   #6
Señora
Seniormedlem

Señora sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Vel, i podens mat- og helsetimer i fjor laget de stort sett Toroprodukter, så jeg var ikke akkurat imponert.

Podens ord: Mamma, tomatsuppa di er mye bedre enn den vi laget på skolen. (Toropose)

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 10:26   #7
amritam
Medlem

amritam sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Vel, i podens mat- og helsetimer i fjor laget de stort sett Toroprodukter, så jeg var ikke akkurat imponert.

Podens ord: Mamma, tomatsuppa di er mye bedre enn den vi laget på skolen. (Toropose)

Jeg har hørt mye rart om hva som foregår i skolen for tida, så dette burde vel ikke overraske meg, men jeg fikk litt hakeslepp likevel. Jeg trodde noe av meningen var at man skulle lære å lage mat, jeg!

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 10:28   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Den tiden vi hadde skolekjøkken, lærte vi å lage mat fra bunnen av
Men det er jo noen år siden da

1. praktiske time vesla hadde ble matlagingen slik ( hennes ord):
- Finne frem knekkebrød, type lyst, og noe pålegg. Samt koke vann til te.

Men jeg ser utfra listene og oppgavene at en del baking skal fåregå hjemme. Som lekse.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 11:11   #9
Mimfi
Medlem

Medlem siden: Sep 2010
Mimfi er på en erverdig vei

I mat og helse følger skolen de nasjonale retningslinjene for kosthold. Er ikke det å forvente? Jeg hadde falt ned fra stolen hvis jeg hadde oppdaget at de fikk opplæring i kosthold basert på lavkarbo på skolen.
Og de nasjonale rådene går mer og mer på at alle bør kutte ned på sukker og raske karbohydrater. Det er jo bra!

Mer grove kornprodukter, grønnsaker, frukt og mindre sukker- dette er anfalinger elevene vil få i skolen.

Og ang. Torosuppen- jeg hadde reagert hvis barna mine kun lagde halvfabrikata på skolen, MEN dette er faktisk noe de skal lære det og.

Mimfi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 11:27   #10
jannesnuppa
Seniormedlem

jannesnuppa sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
jannesnuppa er ny på veien

Dattera mi på 12 år har også gått over til lavkarbo kosthold. Ho er ganske overvektig så hun ville prøve dette selv. Men merker det blir vanskelig for ho med mange ting på skolen. Ho vil gjerne ha med omelett på skolen, men syns det er flaut når de andre elevene i klassen sier det lukter så vondt av matpakka hennes De har jo også kiosk på skolen en dag i uka men de selger bare yoghurt, sjokolademelk, ris lunsj og slike ting. Har noen noe forslag på hva jeg kan si de burde selge i tilegg til bare det søte? De har også mye bakverk i matlagings timene.

Gammel 01-09-11, 12:50   #11
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Mimfi, her.

I mat og helse følger skolen de nasjonale retningslinjene for kosthold. Er ikke det å forvente? Jeg hadde falt ned fra stolen hvis jeg hadde oppdaget at de fikk opplæring i kosthold basert på lavkarbo på skolen.
Og de nasjonale rådene går mer og mer på at alle bør kutte ned på sukker og raske karbohydrater. Det er jo bra!

Mer grove kornprodukter, grønnsaker, frukt og mindre sukker- dette er anfalinger elevene vil få i skolen.

Ja, det erjo dette jeg forventer også,så jeg tenkte mer på hvordan man håndterer denne ulikheten uten å forvirre de "små" altfor mye. Hun går ikke selv riktig på lavkarbo, men jeg prøver å tenke litt alla Fedons "Barn i balanse". At de får litt annen mat enn det vi lager hjemme er liksom greit, så det er teorien bak jeg tenker på. (Og de hjemmeoppgavene har jeg ikke tenkt på, har jo luket ut alle høykarbo feller fra huset...)

Min journal
Gammel 01-09-11, 12:52   #12
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Og hva er da vitsen med faget spør jeg nesten? Jeg hadde mye kost- ernæring på videregående. Bl.a. "lærte" vi å lage barnemat, Nestle grøter og barnematglass...

Min journal
Gammel 01-09-11, 12:54   #13
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

[quote=jannesnuppa;1197175]De har jo også kiosk på skolen en dag i uka men de selger bare yoghurt, sjokolademelk, ris lunsj og slike ting. Har noen noe forslag på hva jeg kan si de burde selge i tilegg til bare det søte? [quote]

Grove baguetter må da i hvert fall være et fremskritt, selv om det ikke er lavkarbo. Ulike former for egg, hvis de har tid/tilgang. Ferdige salater, slike du finner i butikken. I matpakka kan du jo ha kjøtt, små bokser med makrell i tomat, lavkarbo knekkebrød. Grønnsaker.

Min journal
Gammel 01-09-11, 17:54   #14
amritam
Medlem

amritam sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Mimfi, her.

Og ang. Torosuppen- jeg hadde reagert hvis barna mine kun lagde halvfabrikata på skolen, MEN dette er faktisk noe de skal lære det og.

Hvis de hadde fokusert på å lage mat fra bunnen av, så tror jeg ikke de hadde hatt problemer med å følge instruksjonene på posen for å røre ut og koke opp den toro-suppa etterpå.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 11:25   #15
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Poden begynner på skolen til neste år og det aner meg at mat og ernæringsfaget vil være der jeg introduserer ideen om at innimellom juger man og skriver og svarer sånn som man vet skolen vil like.

At skolen skal fremme kritisk tenkning og egne meninger er en sannhet med sterke modifikasjoner. Innimellom skal man svare etter fasit og man kan ikke regne med å vinne frem med andre argumenter enn de som læreren har i målplanen

Lær ungene å juge først som sist!

Og jeg var skikkelig skolelys og lærerfavoritt i alle trinn...

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 15:12   #16
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Poden begynner på skolen til neste år og det aner meg at mat og ernæringsfaget vil være der jeg introduserer ideen om at innimellom juger man og skriver og svarer sånn som man vet skolen vil like.

At skolen skal fremme kritisk tenkning og egne meninger er en sannhet med sterke modifikasjoner. Innimellom skal man svare etter fasit og man kan ikke regne med å vinne frem med andre argumenter enn de som læreren har i målplanen

Lær ungene å juge først som sist!

Og jeg var skikkelig skolelys og lærerfavoritt i alle trinn...

Det var vel litt dette jeg sa og, om enn med litt penere ord...

Min journal
Gammel 02-09-11, 16:43   #17
Señora
Seniormedlem

Señora sin avatar

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Og hva er da vitsen med faget spør jeg nesten? Jeg hadde mye kost- ernæring på videregående. Bl.a. "lærte" vi å lage barnemat, Nestle grøter og barnematglass...

Nei, jeg ble skuffa jeg hvertfall da han kom hjem og sa de hadde laget blomkålsuppe fra pose ... Det var mye halvfabrikata, samt vafler, lapper og ganske usunne greier egentlig.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 17:03   #18
Chamomilla
Seniormedlem

Chamomilla sin avatar

Medlem siden: May 2005
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Her har det vært første runde med vanlig brødmatlunsj for at de skulle bli kjent med kjøkkenet. Sist var det smoothie. Jeg har ikke husket å spørre om detaljene i den smoothien, men tipper det er det sedvanlige med bær, bananer, yoghurt og en god dæsj med juice... Skal spørre ved anledning. Ingen forventninger. Måtte nesten blitt kostholdsveileder eller husstellærer selv da og snikinnført noen andeler proteiner og fett sånn aller forsiktigst sånn at man såvidt beholder jobben sin...

Gammel 02-09-11, 17:22   #19
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Det må jeg gjør..

Har tatt opp VGS etter en del år pause og i den teoretiske biten i gym må jeg trykke på "mettet fett øker kolesterol" for å få riktig..
Dessverre er det ikke en skrive oppgave kun sånn huk av for riktig svar. Hadde jeg kunne skrevet hadde jeg skrevet et par sider

Gammel 02-09-11, 17:27   #20
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Det må jeg gjør..

Har tatt opp VGS etter en del år pause og i den teoretiske biten i gym må jeg trykke på "mettet fett øker kolesterol" for å få riktig..
Dessverre er det ikke en skrive oppgave kun sånn huk av for riktig svar. Hadde jeg kunne skrevet hadde jeg skrevet et par sider

Nå er det jo ikke feil at et høyt inntak av mettet fett øker kolesterolet. Det som er feil, er overbevisningen om at et høyere totalkolesterol nødvendigvis må være farlig...

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 18:42   #21
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Nå er det jo ikke feil at et høyt inntak av mettet fett øker kolesterolet. Det som er feil, er overbevisningen om at et høyere totalkolesterol nødvendigvis må være farlig...

Så står det videre at dette fører til hjertesykdom..

Jeg har egentlig litt liten tro på at mettet fett øker kolesterolet så mye forid da burde mitt ha vert mye mye høyere bassert på alt det mettete fettet jeg spiser. Men kropper er jo forskjellige

Gammel 02-09-11, 18:50   #22
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Poden min har også mat og helse. Jeg synes det er greitt slik det er lagt opp. Han lærer å vaske klær, stryke klær, skrubbe kaseroller, endel om helsa, lage hvitsaus, brunsaus, etc etc. Jeg synes ikke det er så ille jeg.

De lagde fruktsalat og grønnsakssuppe første gangen. Jeg synes det viktigste er at de lærer seg matlaging; lavkarbo eller ei.

Gammel 02-09-11, 22:27   #23
bikini2011
Nytt Medlem

Medlem siden: May 2011
bikini2011 er på en erverdig vei

Kjenner veldig for å ha et ord med i debatten her. Jeg er lærer og skal undervise 7. trinn i mat og helse i år. Det er som andre har nevnt en fagplan som bestemmer hva barna skal lære, i dette faget som alle andre. (Se kompetansemål på http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/M...0&gmi=6350&v=5 )

Her står det at sunn mat skal ha mye fokus. Som lærer føler jeg meg i konflikt. Bøker egnet for faget forteller at karbohydrater er kroppens byggesteiner. Så lenge nasjonale retningslinjer for kosthold er som de er, så har jeg vel strengt tatt ikke lov til å undervise på annen måte. Jeg ser for meg foreldre som ringer skolen og spør hva som skjer når ungene kommer hjem og forteller de har lært å spise fett og droppe brød og poteter...

Likevel tenker jeg at jeg som lærer har en viktig oppgave å informere ungdommen. Jeg husker jo selv mye av det jeg lærte på skolen, og hadde nok mistet tillitt til læreren min om han drev med feillære.

Jeg tror nok jeg går for en del av det som står i bøkene, men holder fokus på at man skal droppe junkfood og sukker og heller spise mat laget fra bunnen med mye grønnsaker, kjøtt og fisk. En ting er i hvertfall sikkert, KUN halvfabrikata er ikke hva læreplanen støtter. Da har man som foreldre lov til å stille spørsmål til undervisningen. Spør skolen om årsplan med målformuleringer. (Det er elever/foreldre som er kunden, og har rett på riktig undervisning). Kapasitet på kjøkkenet, store klasser, økonomi og tidsbruk kan være årsaker for at matlagingstimene får et noe annerledes innhold enn man som forelder forventer (Vær glad elevene lærer å lage mat, det er visstnok ikke alle skoler som har råd til det). Dette kan være en grunn for at det blir gitt hjemmerbeid som gjærbakst, eller at skolen ser på et som elevers mulighet til å delta aktivt i matlaging i hjemmet. Og gjærbakst blir vel ennå sett på som noe som skjer i alle hjem. Hvem lager ikke boller liksom? Vel, vi skal ikke ta den diskusjonen nå, men jeg synes hvertfall ikke det er feil at de unge håpefulle lærer å lage boller. Skolen får ta sin del av opplæringsjobben, og så får foreldre fylle på med resten.

bikini2011 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 22:35   #24
Señora
Seniormedlem

Señora sin avatar

Jeg har full forståelse for at det finnes en læreplan og at myndighetenes anbefalinger for kosthold skal følges i undervisningen. Mine barn spiser ikke lavkarbo, men vi fokuserer mer på å lage mat fra bunnen av. De får mer fett enn hva normalt er pga. mitt kosthold, men jeg tror ikke at barn i vekst som er aktive og normalvektige har vondt av litt fett. Derfor forventer jeg at skolen også lager mat fra bunnen av og ikke bare kjøper posemat som ikke er anbefalt i noe kosthold.

Gammel 03-09-11, 00:30   #25
lifejack
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2009
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Opprinnelig lagt inn av bikini2011, her.

Her står det at sunn mat skal ha mye fokus. Som lærer føler jeg meg i konflikt. Bøker egnet for faget forteller at karbohydrater er kroppens byggesteiner. Så lenge nasjonale retningslinjer for kosthold er som de er, så har jeg vel strengt tatt ikke lov til å undervise på annen måte. Jeg ser for meg foreldre som ringer skolen og spør hva som skjer når ungene kommer hjem og forteller de har lært å spise fett og droppe brød og poteter...

HVA? Står det faktisk det i fagbøkene???
Jeg har sett at bøkene pleier å si at proteiner er kroppens byggestener, og ikke så rent sjeldent står det at karbohydrater er den viktigste kilden til energi i kostholdet, men karbohydrater som byggestener? Det er jo direkte feil!
Ellers skjønner jeg godt konflikten din. Det må være ganske frustrerende å skulle undervise noe du selv mener er ugunstig/feil. Men blir nok en stund før læreplanene endres drastisk i lavkarbos favør...

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mat og helse Adriane Spørsmål og svar 2 25-11-08 21:55
Mat & Helse Sense Ketolysekuren 6 20-07-08 05:41
Min vei mot bedre helse. BiggestLooser Åpne dagbøker 65 07-06-07 21:58
Magasinet Mat & Helse BiggestLooser Generell ernæringsdebatt 6 27-06-06 22:19
Sto om meg i Mat & Helse! HP Generell diskusjon 9 26-03-04 22:51

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.