Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Generell diskusjon Ordet er fritt. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
Mat og helse - skolefagJenta mi begynte nå i 4. klasse og skal ha mat og helse. Jeg trenger vel ikke tenke så langt før jeg vet hvilken kostholdsfilosofi som formidles der... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH
![]() |
![]() |
#2 |
Jeg kan og jeg vil!
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat og helse - skolefagJenta mi skal også ha mat og helse i år. Og de går i 9...... Sist redigert av Gerd : 31-08-11 kl 21:59. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: 1
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 35
![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat og helse - skolefag"Bruk av sukker over lang tid kan føre til overvekt, derfor skal man erstatte en del av sukkeret med stivelse" |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketogent
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat og helse - skolefag
Derfor skal en hver elev i norsk skole lære kritisk tenkning, kildekritikk, og å søke etter solid dokumentert kunnskap. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2005
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat og helse - skolefagForuroligende lesning. Eldste her har nettopp begynt med mat og helse-fag, femteklasse. Skal følge med argusøyne.
Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
![]() ![]() |
Sv: Mat og helse - skolefagVel, i podens mat- og helsetimer i fjor laget de stort sett Toroprodukter, så jeg var ikke akkurat imponert. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() |
Jeg har hørt mye rart om hva som foregår i skolen for tida, så dette burde vel ikke overraske meg, men jeg fikk litt hakeslepp likevel. Jeg trodde noe av meningen var at man skulle lære å lage mat, jeg! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger
![]() |
![]() |
#8 |
Jeg kan og jeg vil!
Hvor: 1
Sv: Mat og helse - skolefagDen tiden vi hadde skolekjøkken, lærte vi å lage mat fra bunnen av |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: 1
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Medlem siden: Sep 2010
![]() |
Sv: Mat og helse - skolefagI mat og helse følger skolen de nasjonale retningslinjene for kosthold. Er ikke det å forvente? Jeg hadde falt ned fra stolen hvis jeg hadde oppdaget at de fikk opplæring i kosthold basert på lavkarbo på skolen. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
![]() |
Sv: Mat og helse - skolefagDattera mi på 12 år har også gått over til lavkarbo kosthold. Ho er ganske overvektig så hun ville prøve dette selv. Men merker det blir vanskelig for ho med mange ting på skolen. Ho vil gjerne ha med omelett på skolen, men syns det er flaut når de andre elevene i klassen sier det lukter så vondt av matpakka hennes
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Ja, det erjo dette jeg forventer også,så jeg tenkte mer på hvordan man håndterer denne ulikheten uten å forvirre de "små" altfor mye. Hun går ikke selv riktig på lavkarbo, men jeg prøver å tenke litt alla Fedons "Barn i balanse". At de får litt annen mat enn det vi lager hjemme er liksom greit, så det er teorien bak jeg tenker på. (Og de hjemmeoppgavene har jeg ikke tenkt på, har jo luket ut alle høykarbo feller fra huset...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Og hva er da vitsen med faget spør jeg nesten? Jeg hadde mye kost- ernæring på videregående. Bl.a. "lærte" vi å lage barnemat, Nestle grøter og barnematglass... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat og helse - skolefag[quote=jannesnuppa;1197175]De har jo også kiosk på skolen en dag i uka men de selger bare yoghurt, sjokolademelk, ris lunsj og slike ting. Har noen noe forslag på hva jeg kan si de burde selge i tilegg til bare det søte? [quote] |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() |
Hvis de hadde fokusert på å lage mat fra bunnen av, så tror jeg ikke de hadde hatt problemer med å følge instruksjonene på posen for å røre ut og koke opp den toro-suppa etterpå. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat og helse - skolefagPoden begynner på skolen til neste år og det aner meg at mat og ernæringsfaget vil være der jeg introduserer ideen om at innimellom juger man og skriver og svarer sånn som man vet skolen vil like. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Det var vel litt dette jeg sa og, om enn med litt penere ord... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
![]() ![]() |
Nei, jeg ble skuffa jeg hvertfall da han kom hjem og sa de hadde laget blomkålsuppe fra pose ... Det var mye halvfabrikata, samt vafler, lapper og ganske usunne greier egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2005
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat og helse - skolefagHer har det vært første runde med vanlig brødmatlunsj for at de skulle bli kjent med kjøkkenet. Sist var det smoothie. Jeg har ikke husket å spørre om detaljene i den smoothien, men tipper det er det sedvanlige med bær, bananer, yoghurt og en god dæsj med juice... Skal spørre ved anledning. Ingen forventninger. Måtte nesten blitt kostholdsveileder eller husstellærer selv da og snikinnført noen andeler proteiner og fett sånn aller forsiktigst sånn at man såvidt beholder jobben sin...
Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert
![]() |
![]() |
#19 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2008
Det må jeg gjør..
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå er det jo ikke feil at et høyt inntak av mettet fett øker kolesterolet. Det som er feil, er overbevisningen om at et høyere totalkolesterol nødvendigvis må være farlig... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat...
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2008
Så står det videre at dette fører til hjertesykdom..
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
Sv: Mat og helse - skolefagPoden min har også mat og helse. Jeg synes det er greitt slik det er lagt opp. Han lærer å vaske klær, stryke klær, skrubbe kaseroller, endel om helsa, lage hvitsaus, brunsaus, etc etc. Jeg synes ikke det er så ille jeg.
Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
![]() |
![]() |
#23 |
Nytt Medlem
Medlem siden: May 2011
![]() |
Sv: Mat og helse - skolefagKjenner veldig for å ha et ord med i debatten her. Jeg er lærer og skal undervise 7. trinn i mat og helse i år. Det er som andre har nevnt en fagplan som bestemmer hva barna skal lære, i dette faget som alle andre. (Se kompetansemål på http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/M...0&gmi=6350&v=5 ) |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
![]() |
![]() |
#24 |
Seniormedlem
![]() ![]() |
Sv: Mat og helse - skolefagJeg har full forståelse for at det finnes en læreplan og at myndighetenes anbefalinger for kosthold skal følges i undervisningen. Mine barn spiser ikke lavkarbo, men vi fokuserer mer på å lage mat fra bunnen av. De får mer fett enn hva normalt er pga. mitt kosthold, men jeg tror ikke at barn i vekst som er aktive og normalvektige har vondt av litt fett. Derfor forventer jeg at skolen også lager mat fra bunnen av og ikke bare kjøper posemat som ikke er anbefalt i noe kosthold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() |
HVA? Står det faktisk det i fagbøkene??? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:)
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Mat og helse | Adriane | Spørsmål og svar | 2 | 25-11-08 21:55 |
Mat & Helse | Sense | Ketolysekuren | 6 | 20-07-08 05:41 |
Min vei mot bedre helse. | BiggestLooser | Åpne dagbøker | 65 | 07-06-07 21:58 |
Magasinet Mat & Helse | BiggestLooser | Generell ernæringsdebatt | 6 | 27-06-06 22:19 |
Sto om meg i Mat & Helse! | HP | Generell diskusjon | 9 | 26-03-04 22:51 |