Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Null magerumling

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 02-10-11, 19:00   #1
Elinf
Medlem

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Elinf er ny på veien

Null magerumling

Det slo meg her om dagen - kan ikke huske sist magen rumlet!

Merker istedet at jeg er sulten på at energinivået sakte synker.

Andre som merker det samme, og noen teorier på hvorfor?

Elinf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, med takk til Skaldeman Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 19:03   #2
Bik
Seniormedlem

Bik sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Null magerumling

Har også merket det. Ingen promping heller
Men i går spiste jeg en del karber pga et bursdagsselskap, og i dag er magen full av luft

Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 20:21   #3
Kitsu
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 40
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Jeg må stort sett sjekke klokka for å huske å spise jeg. Men sånn har det alltid vært.

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 17:36   #4
Elinf
Medlem

Elinf er ny på veien

Hyggelig at andre opplever det samme :-)

Og fant en tidligere tråd om noen som tvert imot fikk magerumling når de begynte på lavkarbo. Forvirrende..

Noen som vet hva magerumling faktisk er?
Tenkte først på gass, men er det logisk siden det kommer når man er sulten ( eh, tidligere kom da jeg var sulten..)?

Elinf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, med takk til Skaldeman Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 10:51   #5
lårannediskon
Medlem

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Trondheim
Alder: 37
lårannediskon er ny på veien

Samme her også Jeg kan tippe det kan ha noe med at vi er mette på en annen måte enn vi var før

www.ketolch.blogspot.com
En nystartet blogg med lchf-oppskrifter og ketolysemat
lårannediskon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 13:38   #6
Solli
Juniormedlem

Solli sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Solli er på en erverdig vei
Talking

Sånn er det med meg også, glemmer nesten hvor lang tid det er siden sist jeg spiste Å det skjer aldri når jeg spiser brød mat
I like

Nystart, 11.Nov 14
Første delmål:85 kg Endeligmål; 65kg
(Første veiing- 108kg,01.Okt-14)
Solli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 14:01   #7
teleslynga
Medlem

teleslynga sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Lite rumling og promping, ja.

teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 14:04   #8
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Lite rumling og promping, ja.

Og mye mindre lukt etter kutting av brød for min del. Melkvarer tilbakefører litt mer luft, men for min del er det logisk siden jeg ikke tåler dem i ubegrensede mengder.

Gammel 04-10-11, 14:23   #9
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Googlet og fant denne:

Sitat:

Den rumlingen som gir høyest lyd, er rumlingen som oppstår når du er sulten. Rumling kan også komme av luft i magen. Blant annet oppstår ofte rumling hvis du ofte tygger tyggegummi eller svelger luft, for eksempel ved bruk av sugerør. Å drikke på tom mage kan også gi rumling i magen, skriver Lommelegen.

Rumling oppstår ved muskelaktivitet i magen og tynntarmen. Når mat, væske og luft presses gjennom magetarmkanalen, vil de små musklene i kanalen oppleve sammentrekninger som skaper en rumlende lyd, ifølge Sciam.com.

Sammentrekninger vil også forekomme når magen og tarmen har vært tom for mat i omtrent to timer. Grunnen til det er at mottakere i mageveggen oppfatter fraværet av mat, noe som skaper sammentrekninger i magen og tarmen. Disse sammentrekningene frigjør alle matrester og bakterier i magen og sørger for at det ikke samler seg på ett punkt. Sammentrekningene er vibrerende, og derfor kommer en rumlende lyd.

Noen spiser mer fiber og noen spiser mindre fiber når de går over til lavkarbo. Jeg vil tro at de som får mye magerumling spiser mer fiber. Eventuelt maltitol og slikt som er fiberlignende. Jeg får i alle fall magerumling når jeg spiser fiber eller maltitol. Men ikke ellers.

Jeg spiser mindre fiber med vilje. Fiber tuller bare med tarmene uansett og jeg tror ikke på at fiber har en magisk effekt som reduserer risikoen for tykktarmskreft og slikt. Studiene sammenligner loff med grovbrød og konkluderer med at fiber virker beskyttende og utelukker at færre karbohydrater og lavere GI kan ha noe med saken å gjøre. Kreftceller trenger glukose (blodsukker). Så lavere og jevnere blodsukker må jo være gunstig hvis man vil redusere risikoen for kreft. Mindre mat til kreftcellene.

Jeg fungerer best med lite fiber. Mindre gass siden mesteparten av gassen er rester fra bakterier som går løs på fiberet og så tar vi opp større andel av vitaminer og mineraler siden maten går treigere gjennom tarmen. Og perfekt konsistens på avføringen så godt som hver gang.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 15:43   #10
Elinf
Medlem

Elinf er ny på veien

Ah - tusen takk for bra forklaring!

Og det du sier om fiber kan nok stemme Er heller ikke så tungt inne på fiber - funker så fint med bare grønsaker for min del :-)

Gammel 04-10-11, 20:35   #11
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Elinf, her.

Ah - tusen takk for bra forklaring!

Og det du sier om fiber kan nok stemme Er heller ikke så tungt inne på fiber - funker så fint med bare grønsaker for min del :-)

Enkelte sier at det er grønnsaksfiber vi er tilpasset - og at fibre fra korn er for hardt for magen. Jeg vet ikke om det er tilfelle, men jeg tror vel bestemt at dersom man er raus med grønnsakene så får man nok.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Floridasalat fra GI-null! Ellerish Oppskrifter 6 15-04-14 17:48
Null karbohydrater i løk Charlott Lavkarbo generelt 30 25-05-10 10:47
GI Null Kjøttbrød ala Moi CHJ Middag 1 10-05-10 17:51
GI null lillemorell Lavkarbobøker 1 12-04-10 20:39
Billig GI-null bok Homer Simpson Spis deg ned i vekt med Skaldeman 17 07-06-09 13:49

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:06.