Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Havregrynsgrøt?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 06-10-11, 01:46   #1
veropiha
Juniormedlem

veropiha sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Alder: 44
veropiha er på en erverdig vei
Lightbulb

Havregrynsgrøt?

Hei. Er meget fersk her, og lurer veldi på om jeg kan spise havregrynsgrøt med sukrin og kanel på til frokost når jeg går på lavkarbo? Og kan jeg ha smørøye på grøten?

veropiha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert- minst mulig karbs... Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 09:24   #2
Modezty
Seniormedlem

Modezty sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Alder: 55
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Havregrynsgrøt?

Det kommer vel an på hvor mange karbohydrater du har lagt deg på pr dag? Hva er maksgrensen din?

For min egen del kan jeg ikke spise havregrynsgrøt lenger, da blodsukkerstigningen blir for høy - men det er jo veldig individuelt.

Gammel 06-10-11, 09:48   #3
Marina
Seniormedlem

Marina sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

De fleste på LCHF spiser ikke korn (havre). Jeg lager heller rømme- eller fløtegrøt. Men smør og sukrin er alltid lov

Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 10:11   #4
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Hvis du skal spise havregrøt bruk store havregryn, da de er fullkorn.

Jeg pleier spise havregrøt kokt på vann. Bruker ca 1/2 dl havregryn. Koker bare opp også rører jeg inn ca 1 1/2 dl cottage cheese og varmer opp. Koker ikke, for da blir cottage cheesen sånn ekkel.

Proteinene i cottage cheese gjør at den totale belastningen på blodsukkeret ditt blir mye lavere enn om du spiser ren havregrøt. Så kan du ha i et smørøye og sukrin og kanel Jummi jummi.

Siden du spiser egenkomponert så er det bare til å prøve i vei og se hvordan det virker på deg.

Gammel 07-10-11, 15:52   #5
tverten
Nytt Medlem

Medlem siden: Sep 2011
tverten er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av veropiha, her.

Hei. Er meget fersk her, og lurer veldi på om jeg kan spise havregrynsgrøt med sukrin og kanel på til frokost når jeg går på lavkarbo? Og kan jeg ha smørøye på grøten?

Mye karbo i havegryn....

tverten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 15:54   #6
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av veropiha, her.

Llitt grøt av store havregryn går dersom du har et ganske liberalt karbo-tak. Sukrin på + kanel og et godt smørøye på til! Hakk gjerne en neve nøtter og hiv oppi grøten når du koker den.

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 10:00   #7
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Havre på liberal lavkarbo ser jeg ikke noen problemer med, men mengden kan ikke være så stor. Hjemme hos oss spiser vi litt havremelsgrøt eller havregrynsgrøt med masse smør og kanel i, sukrin eller syltetøy med lite sukker i bruker vi som søtning. Havre har i motsetning til andre kornslag masse næring innenfor kimen og ikke bare ytterst, fullkorn hele veien, til og med inni Havre inneholder også mye vannløselig fiber i motsetning til hvete, noe som bedrer biotilgjengeligheten og ikke irriterer fordøyelsessystemet som endel opplever med f.eks hvetefiber. Havre inneholder heller ikke gluten foruten spor fra f.eks hveteproduksjon i de som ikke er garantert glutenfri. De som reagerer på gluten og cøliakikere kan faktisk spise ren havre uten problemer så fremt det er ren glutenfri havre: http://tidsskriftet.no/article/258704

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Havregrynsgrøt candelaen Spørsmål og svar 4 17-04-08 13:02

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.