Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Har det bedre i ketose enn "utenfor"...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 09-02-12, 12:30   #1
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Har det bedre i ketose enn "utenfor"...

Som normal vektig (tidligere undervektig) så er det egentlig ingen grunner til at jeg trenger å være i ketose. Men jeg har alikevel vert i ketose siden mai 2011.
Pga lite energi rett før jul sa ernæringsfysiologen at jeg burde spise ca 50-70gram karb per dag for å prøve å komme meg ut av ketose for å se om det kunne hjelpe.

Jeg har mye mat intoleranser har derfor ikke så mange store karbohydrat kilder å velge mellom men har spist mer gresskar, split erter, blåbær og epler. Det har gjort at jeg klarer å holde meg utenfor ketose (vertfall i forhold til stix) men det skal så lite til før jeg tipper tilbake.

Jeg kan spise en skål ertesuppe på kvelden, en god kopp gresskar til frokost men til lunsj så kommer metal smak i munnen og en eksrem trøtthet sigende over meg fordi da begynte kroppen å bruke ketoner som energi igjen. Så om jeg skal holde meg ute av ketose gjennom dagen før middag må jeg spise ekstremt mye gresskar og det frister ikke alltid :P

så jeg ligger egentlig litt på grensen og er innimelom i og innimellom utenfor ketose, og det sliter på kroppen og hode. Fordi jeg har energi (utenfor ketose), har ikke energi (kommer inni ketose), får energi (etter å ha vert i ketose 1/2 dag).

Hva gjør dere andre som ligger å tipper?

Jeg har laget et kokos linfrø brød som jeg syns er utrolig greit til frokost men det er nesten ingen karbohydrater i det og spiser jeg det er jeg i ketose før lunsj...

Opplever andre her at de fungere bedre (både fysisk og psykisk) i ketose enn ikke i ketose?

Gammel 09-02-12, 12:33   #2
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Har det bedre i ketose enn "utenfor"...

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Opplever andre her at de fungere bedre (både fysisk og psykisk) i ketose enn ikke i ketose?

Jeg fungerer bedre, og trives myyye bedre, i ketose

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 13:29   #3
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Jeg har ikke stor erfaring med ketose. Jeg er skeptisk fordi ketose hos en del individer ser ut til å kunne senke stoffskiftet. Som allerede stoffskiftesyk ser jeg ingen grunn til å eksperimentere med dette i tillegg.
Det diskuteres en del i paleo-sfæren siden en del etter en tid får et "uforklarlig" shift i stoffskiftehormoner fra dannelse av t3 til dannelse av inaktivt rT3. Problemet med dette er at det ikke oppdages via standardblodprøver for stoffskifteforstyrrelser.
Mer om dette i podcast: http://chriskresser.com/chris-master...disease-part-3
For andre ser det ut til å fungere helt fint.

Gammel 09-02-12, 14:30   #4
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

takk smgj skal se mer på det, stoffskifte mitt er ikke akkurat forutsigbart

Gammel 09-02-12, 14:58   #5
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

takk smgj skal se mer på det, stoffskifte mitt er ikke akkurat forutsigbart

Bare for å ikke gjøre det enklere, mitt stoffskifte har bedret seg veeeldig, har aldri ligget så lavt på doseringa som jeg har gjort de siste månedene
Tidligere var det rimelig ustabilt, tok prøver og byttet dosering sånn ca hver 6.uke.
Så, for meg har ketogent kosthold gjort underverker for bla stoffskiftet

Gammel 09-02-12, 15:04   #6
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jeg har det også mye bedre i ketose, enn "utenfor". De gangene jeg har prøvd meg på det, så blir jeg oppblåst og litt sånn "hul" av sult. Er nok veldig individuelt, dog. Ikke alt som funker like bra for alle.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 15:13   #7
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Bare for å ikke gjøre det enklere, mitt stoffskifte har bedret seg veeeldig, har aldri ligget så lavt på doseringa som jeg har gjort de siste månedene
Tidligere var det rimelig ustabilt, tok prøver og byttet dosering sånn ca hver 6.uke.
Så, for meg har ketogent kosthold gjort underverker for bla stoffskiftet

Jeg har normal tsh men litt lav ft3 og ft4, men som regel rett rundt referanse område. Men har alikevell hatt mye symptomer på lavt stoffskifte. Og har derfor fått liotyronin av legen. Med resultat at nå er TSH kjempe lav..

Gammel 10-02-12, 00:13   #8
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Såvidt jeg husker vil Lio/T3 gi samme virkning som Erfa; TSH vil bli suprimert, altså ligge kjempelavt.
Dette er helt vanlig, såvidt jeg har forstått.

Gammel 10-02-12, 10:12   #9
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Såvidt jeg husker vil Lio/T3 gi samme virkning som Erfa; TSH vil bli suprimert, altså ligge kjempelavt.
Dette er helt vanlig, såvidt jeg har forstått.

Jeg bruker Lio og hos meg ligger også TSH lavt

Gammel 10-02-12, 10:19   #10
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Jeg bruker Lio og hos meg ligger også TSH lavt

Er slik jeg også har forstått det men føler meg bare ganske usikker på hele stoffskifte problemet eller jeg har problemer med det jeg vet bare ikke helt hvordan jeg ebst skal behandle. Men slik jeg har det nå 10mcg*2 har jeg ingen symptomer lenger på hypothyreose.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
"Bedre uten brød" - oppsummerings/skravletråd Iset Optimal Ernæring 43 03-04-12 13:08
Er jeg i "ketose"? Er det vanlig å føle seg annerledes på "ketose"? jonibulda Spørsmål og svar 5 04-09-11 18:25
"Bedre uten brød" nå på tilbud på Haugen Bok! (99,-) mofe Bøker om ernæring og helse 32 16-01-10 23:20
Jippi nå har jeg kjøpt boka "Bedre uten brød" Iset Lavkarbo generelt 5 28-11-05 22:23

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:48.