Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo uten melk og gluten

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 19-02-13, 22:57   #1
Up_and_down
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2012
Up_and_down er på en erverdig vei

Lavkarbo uten melk og gluten

Har levd litt til og fra på lavkarbo i flere år, og har ikke noe problemer med det i forhold til fravær av gluten. I dag fikk jeg svar på matintoleransetest som viste at også melk og melkeprodukter må ut av kosten.. og jeg som har brukt en god del ost, yoghurt, smør, fløte etc. Tanken på å leve uten dette føles litt tøft.. Leter etter alternativer, og finnes jo blant annet soyafløte, soyaost etc. Men er det slik at dette er helt ok, eller er dette skadelig på noen måte? Mener å ha vært borti det, at det ikke er så sunt..

Noen innspill og gode råd? Tips om nettsteder etc. Litt motløs nå, med tanke på tilpasning av kostholdet, men finner nok ut av det og håper bedre form gjør det verdt det.

Up_and_down er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-02-13, 07:51   #2
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo uten melk og gluten

Soya er ikke så greit i store mengder (les: daglig bruk) på grunn av den ganske sterke østrogenhermende virkningen til soya. Havrefløte og rismelk/mandelmelk/kokosmelk er bedre alternativer selv om noen av dem har noe høyere karbohydratinnhold. Og kanskje du kan tåle geit-, fåre- eller bøffelost?

De fleste kan tåle smør eller iallfall ghee, selv ved melkeintoleranse. Det gjør livet noe lettere.

Forøvrig er det beste rådet jeg kan gi er å i mindre grad lete etter alternativer, men heller lage mat som ikke trenger så mye melk. Masse asiatisk mat lages f.eks på kokosmelk. Wok er fri for melk, det samme gjelder kraftsupper.

Spar heller erstatningstankegangen til lørdagskosen... ?

For oppskrifter og mat så bruk stikkordene "primal blueprint", "caveman" eller "paleo". Dette er steinalderkost uten mel og sukker (med litt honning), uten tilsetninger og i det meste uten melk. Kan, men behøver ikke å være lavkarbo.

Lykke til. Etter 1-2 måneder går det seg til - jeg lover.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oppskrifter på mat uten melk, gluten og nøtter yoga Annen mat 4 07-04-12 18:54
ADHD - Uten melk, gluten og sukker hope10 Andre dietter 2 18-02-11 14:35
God kake, uten melk, sukker, gluten, egg og hvetestivelse Pinnekjøtt Kake/dessert og snacks 2 20-10-10 08:44
Oppskrifter uten sukker, melk og gluten Summer Oppskrifter 2 04-11-09 08:49
Eplekake uten sukker, melk og gluten Heidilla Kake/dessert og snacks 6 20-10-09 06:24

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55.