Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Glutenmel? Hva kan jeg bruke dette til?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 17-12-13, 09:54   #1
index
Seniormedlem

index sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Glutenmel? Hva kan jeg bruke dette til?

Jeg kjøpte engang en pose glutenmel, som visstnok skulle være veldig bra på lavkarbo. Men jeg husker ikke helt hva det skulle brukes til... Noen som har tips?

Jeg vet det kan brukes til vafler og pannekaker, og jeg prøvde også litt i kålrotmosen til pinnekjøttet i forrige uke med greit resultat. Men dette må vel være brukbart til annet også? Baking kanskje?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 10:07   #2
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Glutenmel? Hva kan jeg bruke dette til?

Brød, eks Karins beste brød

Gammel 17-12-13, 10:07   #3
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Jeg bruker det til baking. Som en liten andel av melinnholdet, ikke hele.

Jeg synes det egner seg veldig godt, men tror ikke det hersker enighet om dette ellers i gruppa.

Gammel 17-12-13, 10:31   #4
index
Seniormedlem

index sin avatar

index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Mange har kanskje glutenallergi, og da sier det seg selv at det ikke egner seg så godt. Men jeg tåler gluten (går jeg ut fra da, spiser jo knapt bakverk lenger), så da må jeg vel kunne bruke det?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 11:08   #5
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Den eneste innvendingen jeg selv har mot glutenmel er basert på personlig erfaring. Jeg har ingen kjent intoleranse eller allergi mot gluten, men etter mange år uten, fikk jeg altså helt forferdelige smerter i magen den ene gangen jeg testet brød som inneholdt glutenmel. Greit å ha i bakhodet, da.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 11:12   #6
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Ja, gluten er noe man reagerer på om man spiser det sjeldent. Også er alle overbevist om at de alltid har vært intolerant, av den grunn. Sikkert best å ligge unna, men min mage har ingen problemer med et begrenset inntak.

Men nå mente jeg mer at jeg synes det har egenskaper i bakst, som andre overhodet ikke ser.

Gammel 17-12-13, 11:40   #7
index
Seniormedlem

index sin avatar

Får prøve meg frem litt. Magen pleier å si tydelig fra om det er noe den ikke er komfortabel med...

Gammel 17-12-13, 12:00   #8
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ja, gluten er noe man reagerer på om man spiser det sjeldent. Også er alle overbevist om at de alltid har vært intolerant, av den grunn. Sikkert best å ligge unna, men min mage har ingen problemer med et begrenset inntak.

Men nå mente jeg mer at jeg synes det har egenskaper i bakst, som andre overhodet ikke ser.

Har skjønt at det utvilsomt har gode bakeegenskaper.
Jeg mente vel snarere at det er som med alt annet man velger bort fra kosten over tid, og da særlig av proteinrike matvarer - kroppen er ikke vant til å bryte det ned, og da skjer det underlige ting. Som da jeg begynte å spise kjøtt etter år som veggis.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-12-13, 03:31   #9
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Glutenmel er fint å panere fisk i

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Whey proteinpulver med sjokoladesmak - hvordan bruke dette i lavkarboretter? erlingtei Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 10-12-13 17:48
Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett StegforSteg Generell diskusjon 54 10-04-10 09:01
Soyamel - hva kan jeg bruke dette til? __elly__ Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 09-09-09 18:36
Dette med å bruke lang tid på å komme i ketose og sprekker og slikt moreheavygravy Ketolysekuren 4 31-10-08 23:42

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:27.