Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Bør jeg ta noe tilskudd når jeg går på lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 26-07-13, 12:36   #1
Nemo78
Juniormedlem

Medlem siden: Jul 2013
Nemo78 er på en erverdig vei

Bør jeg ta noe tilskudd når jeg går på lavkarbo?

Lurer på dette da jeg ikke ønsker å bli dårlig eller få mangler på mineraler/vitaminer kroppen trenger.
Takker for svar:-)

Nemo78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 12:47   #2
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Bør jeg ta noe tilskudd når jeg går på lavkarbo?

På moderat lavkarbo skal du ikke trenge det!
Lavkarbo er jo naturlig sunn mat tilberedt fra grunnen og du kan spise masse grønnsaker.
Dersom du ønsker å leve ketogent kan det være lurt å ta noen tilskudd. Feks trenger mange ekstra magnesium (300- 600mg daglig).
Selen, sink, krom, kalium og kalsium er andre stoffer det kan være griet å få i seg. Tenker dog at en multivitamintablett + magnesium burde holde for de fleste om man ikke går inn for å leve strengt ketogent over lengre tid.

Gammel 26-07-13, 16:59   #3
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Omega-3.

Gammel 26-07-13, 18:52   #4
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Omega-3.

Er ikke bevist å hjelpe for noen ting som helst egentlig!

Gammel 27-07-13, 09:05   #5
Nemo78
Juniormedlem

Min plan er å få i meg så lite karbohydrater som mulig. Som jeg har forstått da er det det samme som ketose.... Jeg er imidlertid usikker på akkurat hvor lite karbohydrater man kan få i seg om man skal i ketose, men mye er det nok ikke.
Noen som vet det forresten?

Finnes det noen multivitamintabelett som har alt dette eller trenger jeg å kjøpe inn flere typer?

Gammel 27-07-13, 10:39   #6
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Dersom du har tenkt til å leve ketogent, anbefaler jeg deg å lese deg grundig opp om ketolyse- kuren.
At du ikke vet at man ligger rundt 15- 20 karbohydrater, sier meg at du ikke har satt deg veldig godt inn i dette på forhånd! Dersom du gjerne vil lykkes ordentlig med dette,er det nødvendig å vite hva man driver med!

På apoteket får du kjøpt nycoplus sine Multi tabletter. De inneholder alt, men i små doser. Du bør ta ekstra tilskudd av magnesium i hvert fall!
Du kan lese mer om tilskuddene på ketolyse.no feks eller søke litt her på forumet!

Lykke til!

Gammel 27-07-13, 10:53   #7
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Neivel. Hjelper for meg.

Gammel 27-07-13, 11:03   #8
Nemo78
Juniormedlem

Dersom du har tenkt til å leve ketogent, anbefaler jeg deg å lese deg grundig opp om ketolyse- kuren.
At du ikke vet at man ligger rundt 15- 20 karbohydrater, sier meg at du ikke har satt deg veldig godt inn i dette på forhånd! Dersom du gjerne vil lykkes ordentlig med dette,er det nødvendig å vite hva man driver med!

På apoteket får du kjøpt nycoplus sine Multi tabletter. De inneholder alt, men i små doser. Du bør ta ekstra tilskudd av magnesium i hvert fall!
Du kan lese mer om tilskuddene på ketolyse.no feks eller søke litt her på forumet!

Lykke til!

Hei Kitt :-)
Tusen takk for tilbakemeldingene dine.
Jeg er så fersk i dette at jeg egentlig ikke har startet helt enda, men er i undersøkelsesfasen.
Jeg har rundt 6-7 kg som jeg ikke har klart å få av ved trening eller lavkalori dietter, så derfor tenkte jeg å forsøke dette.
Jeg har lest litt om ketolyse og det virker veldig strengt og litt skummelt.
Kan jeg gå ned 6-7 kg uten å måtte leve ketogent tror du?
Hvor mange karbohydrater per dag bør da evt. være maks?

Gammel 27-07-13, 14:25   #9
sylwester
Seniormedlem

sylwester sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Hvis man får i seg 125mg med et vitamin så er det lite sannsynlig at kroppen vår klarer å ta det opp som om vi spiste en grønnsak som hadde den mengden naturlig. Jeg tror at jeg får i meg mer vitaminer og sporstoffer på lavkarbo på grunn av den store mengden (>600g) grønnsaker jeg spiser hver dag.

Jeg tar magnesium siden jeg har en tendens til å kramper .I tilllegg bruker jeg samme multivitamin sim Kitt nevnte, men den uten D siden jeg tar en ss tran til frokost.

En av argumentene mot lavkarbo er høyt inntak av Omega-6 pga. kjøttinntak. Jeg er ikke helt enig siden jeg spiser mer når jeg ikke er på lavkarbo og får i meg lik mengde kjøtt så behovet for Omega-3 fettsyrer forandrer seg ikke på grunn av dietten. Omega-3 er uansett "medisinen" mot et for høyt inntak av Omega-6 og de fleste (både for og mot lavkarbo) er enige der. Tar du en ss tran om morgenen får du i deg fett, D-vitaminer og Omega-3. Jeg tror ikke så mye på svadaforskningen om at tran gjør oss smartere osv., men syns det er en fin måte å få i seg litt mer fett på morgenen sammen med Omega-3 og D-vitmamin. Jeg spiser fet fisk i tillegg; spesielt glad makrell som faktisk har Omega-3 og ikke den nye grønnsaken som heter Oppdrettslaks.

Gammel 27-07-13, 18:09   #10
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Hjelper for meg. Merker det fort på huden om jeg slurver med å ta min doble dagsdose med omega3-kapsler.

Men det er vel som med feber og tannfrembrudd på babyer, vitenskapen mener det ikke har noen sammenheng, men spør nesten hvilken som helst småbarnsmor...

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-07-13, 20:29   #11
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Omega-3.

Neivel. Hjelper for meg.

På hva da?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Hjelper for meg. Merker det fort på huden om jeg slurver med å ta min doble dagsdose med omega3-kapsler.

Men det er vel som med feber og tannfrembrudd på babyer, vitenskapen mener det ikke har noen sammenheng, men spør nesten hvilken som helst småbarnsmor...

Nå er det vel ikke alle som trenger hjelp til huden! Spørsmålet her gikk på om man måtte ta tilskudd når man går på lavkarbo/ketolyse, ikke om man hadde dårlig hud!
Rent helsemessig er det ikke påvist merkbar effekt av omega- tilskudd!

Gammel 29-07-13, 08:18   #12
Nemo78
Juniormedlem

Nå har jeg lest en del om lavkarbokosthold og kommet frem til at det å leve ketogent blir for omfattende for meg.
Tenker jeg skal forsøke å holde meg under 100-150 karbohydrater per dag.
Jeg kommer nok da til å spise en del grønnsaker og litt frukt.
Vil jeg da trenge noe tilskudd?

Gammel 29-07-13, 09:14   #13
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Som sagt, ikke nødvendigvis. Magnesium kan være lurt å ta uansett, men om du ikke blir plaget med leggkramper eller hard mage, er det bare å la det være!

Gammel 29-07-13, 10:30   #14
index
Seniormedlem

index sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

[quote=Nemo78;1452083]
Kan jeg gå ned 6-7 kg uten å måtte leve ketogent tror du?
quote]

Jeg for min del har gått ned 28 kg uten å leve ketogent, har ligget på rundt 40-70 gram kh pr dag. Så da burde 6-7 kg være høyst oppnåelig. Men det avhenger av hvor du er nå og hvor du skal, til syvende og sist er det kroppen din som bestemmer din idealvekt, ikke hodet.. ;-)

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tilskudd ... merethe1 Kosttilskudd 3 14-04-10 08:15
C-vitamin tilskudd Øystein Ketolysekuren 1 02-10-09 09:50
Lavkarbo - opptrapping - tilskudd isabella Lavkarbo generelt 0 14-03-09 10:14
Tilskudd? Mellon Lavkarbo generelt 3 19-11-08 01:43
Tilskudd? Viviann Kosttilskudd 4 28-09-06 11:56

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.