Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Gjest
|
EskimoerDebatterer høyfett-kosthold på et annet forum: Jeg lurer på om det er noen som vet hvor lenge en gjennomsnittlig eskimo levde før vårt vestlige kosthold gjorde vårt inntog? Når de først døde, hva døde de av? |
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 59
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: EskimoerJeg er ingen eskimoekspert, men mener å ha lest at ureskimoene led av endel mangelsykdommer pga liten tilgang på annet enn kjøtt og fisk. C-vitamin mangel var utbredt og derfor var blant annet tannstellet dårlig. Skjørbuk vet dere. Men det er også en av grunnene til at naturfolk som eskimoer utnytter absolutt alt på dyret. Noen deler av dyret er rikere på vitaminer og mineraler enn andre. Men uten tilstrekkelige vegetariske resursser vil de likevel ikke få dekket alt de trenger.
Fjonken Æresmedlem av morovirusforeningen ![]() Medlem av fredagsklubben ![]() Medlem av piskeklubben ![]() Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg ![]() Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg ![]() Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg ![]() ![]() Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg ![]() ![]() ![]() Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg ![]() Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lindberg
![]() |
![]() |
#3 |
Gjest
|
Sv: EskimoerKanskje du finner noen svar her? http://www.nfhm.org/artikler/eskimo.pdf |
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 58
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: EskimoerHvor har du det fra at Eskimoene hadde dårlige tenner?
|
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 50
![]() ![]() |
Sv: Eskimoer
Tja, gode tenner er mer enn kariesfrie tenner. Eskiomene har/hadde svært liten forekomst av karies, samme som vi hadde i Norge for 100 år siden (før farinet kom). Men de har likevel hatt dårlige tenner på andre felt, spesielt gingivitt, tannkjøttbetennelse som fører til at tennene etterhvert faller ut. Så alt er relativt.... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
Sv: EskimoerHva er det som kan være årsaken til tannkjøttbetennelse da? Infeksjon? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 45
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: EskimoerC-vitaminet fekk dei frå binyrer frå byttedyra dei nedla
Medlem av rein matklubben Medlem av Barnehageliga'n ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig. Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal ![]() Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip! Homer Simpson |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski.
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Nå har jeg omsider lest hele rapporten og levealderen var intill 100 år. det må en jo si er veldig høyt for en befolkning uten helsevesen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Hvor får vi kjøpt binyrer og hvordan tilbreder man det |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Administrator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Sv: EskimoerLitt utenfor tema her, griper bare tak i dette med oljen......
Margarin inneholder vegetabilske oljer og vegetabilsk fett. MHM hadde spurt de som produserer Melange om de kunne bekrefte at margarinen deres ikke inneholder transfett. Det kunne de IKKE bekrefte gitt ! Det er en grunn til at margarinene ikke er merket med "uten transfett". Oljene de bruker er varmpressede, og i en slik prosess har man ingen kontroll på hvor mye transfett som blir dannet. Om de så skulle fjerne det meste av transfettet etterpå, så fins det mange andre grunner til å ikke spise margarin, så velg SMØR.
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 45
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eskimoane åt det sikkert rått
Medlem av rein matklubben Medlem av Barnehageliga'n ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig. Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal ![]() Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip! Homer Simpson |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski.
![]() |
![]() |
#12 |
Administrator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Sv: EskimoerTviler på at du får kjøpt binyrer noe sted nå til dags. Tror det går rett i avfallet. Du kan jo snakke med slakteren/slakteriet om du vil prøve....
![]() |
![]() |
#13 |
Gjest
|
Sv: EskimoerTakk for hjelpsomme og fine innlegg |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|