Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Generell diskusjon Ordet er fritt. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 55
![]() ![]() ![]() |
Jeg trenger en ny stekepanne!Hei, |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring
![]() |
![]() |
#2 |
Gjest
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!
Ikeas 365+ funker utmerket de, har de selv, og bruker dem på induksjonsplater. Trenger ikke være dyrt for å funke bra! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring
![]() |
![]() |
#3 |
Jeg kan og jeg vil!
Hvor: 1
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!Nille har billige og gode stekepanner. Har kjøpt der selv... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: 1
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 43
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!Hei, jeg har en billig stekepanne fra IKEA. Den fungerer helt utmerket.
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Greåker
Alder: 40
![]() |
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!alle stekepanner funker vel bra,men ikke alle tåler skarpe gjenstander. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
![]() |
![]() |
#6 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Hei hei! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!Jeg har heller ikke hatt noen problemer med jernpanna mi. Har også blitt kurset i vedlikehold av mamma og ikke minst pappa |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Fedon
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!Takk for svarene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gjest
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Tror du kommer til å få mange år med den panna ennå jeg, for jentene har helt rett, men husk at det tar tid å få mettet panna skikkelig igjen da!!! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring
![]() |
![]() |
#10 |
Supermoderator
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!Bra bra! Lykke til! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 53
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!ønsker å høre hvordan dette går Torwald, vi har flere ganger hatt diskusjon om stekepanner her i heimen.. Støpejern kontra "non-stick"panner, jeg har kjøpt "non-stick" mens sambo vil ha støpejern. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
![]() ![]() ![]() |
Du, til den prisen kan du faktisk kjøpe min!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Supermoderator
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!Hehe, blir spennende å følge meg på Stekepanne-thrilleren |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Jeg kan og jeg vil!
Hvor: 1
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!Du, Jorunn.. Jeg har hørt at viss det er rust i panna skal man skrubbe med salt før man oljer inn???? Stemmer det??? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: 1
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
![]() ![]() ![]() |
Du, det har faktisk jeg også hørt. Men det lyder jo helt på bærtur. Og min panne hadde ikke rustet. Salt og jern går jo dårlig sammen. Så jeg forstår ikke helt at det skal være noen særlig. Men for all del. Jeg har tatt feil før jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!Du behøver ikke varme panna forå sette den inn med olje. det holder å tømme olje i den, og smøre utover med et kjøkkenpapir. La det trekke inn og gjenta |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem
![]() ![]() ![]() |
Man behøver ikke å varme panna, men det hjelper. Det sto faktisk i bruksanvisningen at man skulle gjøre dette. Dersom jeg ikke husker feil. Når panne og olje varmes, utvider porene i panna seg, samtidig som oljen blir tynntflytende. Dermed trekkes dette godt inn. Ved å svi litt på høy varme forsegles dette (her gjetter jeg) slik at dette sitter godt fast til den store eggeprøven. Når panna var ny måtte det oljes både sent og tidlig til før pannen ble god. Og det er jo akkurat det jeg gjør nå. Jeg bruker panna. Jeg steker olje. Og jeg gjør det mange ganger. For i morgen kommer de store stygge eggene. Og da blir det alvor. hehe... Eller tar jeg feil? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 48
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!Her er hva jeg fant om salt og jernpanner/-gryter: |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!Ok, da lærte jeg noe nytt i dag også. Nå var ikke panna mi så "skitten" at det der burde være nødvendig. Men kjekt å vite. Takk takk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Gudinne
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!Jeg vil bare tilføye en ting om stekespader - jeg har lest flere ganger at svarte plast-kjøkkenredskaper inneholder kreftfremkallende stoffer. Ikke så lenge siden jeg leste det sist ... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!for å lukke porene i jernet må du vaske panna i kaldt vann mener jeg pappa har sagt (han er smed så han vet masse om jern og sånt |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!Fastbrent mat i jernpanne fjernet jeg før ved å fylle den med varmt vann når jeg hadde stekt noe, og la den koke opp. hvis man rører litt med stekespaden da, så løsner det og man kan baren helle ut mesteparten med vannet. Noen ganger trenger den å stå litt lenger med vannet i. Gammelt skolekjøkkentriks...
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem
![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!Nå har det skjedd en drastisk vending her på testlabben. Når jeg etterhvert begynte å bli fornøyd med panna. Basert på at den hadde gyllen overflate. Lot jeg den kjøle ned litt, og så begynte jeg å skrape med tresleiva mi. Da virket det som om det var kommet opp masse dritt fra selve jernet. Dette var faktisk hvitt, merkelig nok. Jeg oppdaget at det var mest i midten (der jeg steker mest) mens det var mindre ut på kantene. Jeg besluttet derfor å benytte salt. Det er nå gjort, og jeg skal si saltet ble møkkete. Pannen står til avkjøling nå, så må jeg jo begynne forfra mht. å olje den. Men det skal gå greit. Eggene mine skal f*** ikke henge fast i morgen tidlig!!! *ler* |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Supermoderator
Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!Hepp! Her kommer mye gode tips, det med salt hadde jeg ikke hørt om, jeg visste om det med å varme opp panna med olje i, men min panne var såpass ny da jeg begynte å få problemet, at jeg bare satte i gang å sette den inn med olje da den var nyvaska, og etter et par tre runder var den god igjen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg trenger en ny stekepanne!Nå er testen avsluttet. Etter salting ble pannen rengjort og satt godt inn med olje. Den ble varmet på pannen, og oljen byttet etpar ganger. Dvs. tørket ut olje, og kjørte temperaturen opp. Deretter ned med temp. ny olje som ble kokt inn. Men så kunne jeg ikke dy meg. Jeg måtte simpelthen prøve noen egg oppi. Testingen hadde da som formål å få eggene til å sette seg fast. Dette foregikk i to omganger. Først kakket jeg oppi 2 egg, dette på moderat varme. Disse ble stekt og jeg kunne forflytte dem rundt på pannen bare ved å bevege på pannen. De satt ikke fast i det hele tatt. Deretter tenkte jeg å prøve pannen litt hardere. 2 nye egg ble kakket i, også dennegang på moderat varme. Jeg rørte rundt som om det var eggerøre jeg lagde, men også dennegangen gikk dette helt supert og uten antydning til at eggene satte seg fast. Konklusjonen min er dermed at jeg har fått en så godt som ny panne. Som takler dette helt suverent. Men jeg må smøre den etter bruk med matolje. Og en gang i blandt kanskje rense den med salt. Panna mi var jo nesten 10 år gammel, så det var kanskje ikke så rart at den var full av dritt. Selv om jeg ikke var klar over det. Jeg er i allefall superfornøyd med alle de gode tipsene jeg har fått i denne tråden, så tusen tusen takk til alle. Så sparte jeg jo også noen kroner på det, selv om det ble litt jobb. Men det var en gøy og lærerik jobb, så da er det jo helt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
99-tråden!!!!!!! | nalana | Livets lyse side | 5 | 22-12-04 15:33 |