Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Torskelever i begrenset mengde?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-12-08, 22:22   #1
Lille-Lulle
Medlem

Lille-Lulle sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Torskelever i begrenset mengde?

Jeg elsker torskelever. Det er både fett og smaker utrolig godt - og burde være fin mat når man lever lavkarbo. Men har alltid hørt at lever fra torsk bør man ikke spise for mye av (grunnet forurensing eller noe..). Det bruker også å stå advarsler på bokser med innhold av torskelever (bl.a Svolværposteien)

Min hermetiske favoritt er torskeleveren fra King Oscar, men på disse boksene kan jeg ikke finne noen advarsler. Liker å ta en sånn til lunsj og/eller frokost, men kan det bli for mye å spise av denne hver dag?

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 22:41   #2
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

Medlem siden: May 2008
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Torskelever i begrenset mengde?

Miljøgifter lagres ikke i leveren, men i kroppsfett. Torsken er høyt i næringskjeden, og oppsamler dermed endel PCB-er og andre djevelskaper. Torskelever er litt fett, men det giftigste er nok soya-oljen som King Oscar lagrer den i. I tillegg er den rik på fettløselige vitaminer, som folk tror er farlig i større mengder (mest hysteri).

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 23:01   #3
Lille-Lulle
Medlem

Lille-Lulle sin avatar

Hm....det står intet om soyaolje på varedeklarasjonen her. Hvor har du denne opplysningen fra?

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 00:17   #4
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

Medlem siden: May 2008
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Lille-Lulle, her.

Hm....det står intet om soyaolje på varedeklarasjonen her. Hvor har du denne opplysningen fra?

Det er soyaolje i mer eller mindre alle andre produktene de fører. Kan hende de bruker solsikkeolje til torskelever.

Fant forresten dette: http://matportalen.no/artikler/2008/4/1208780144.39

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 00:30   #5
Lille-Lulle
Medlem

Lille-Lulle sin avatar

Takk for svar

Kan vel da konkludere med at jeg fortsatt bør begrense meg i inntaket - og at King Oscar ikke er veldig gode til å deklarere sine produkter

Gammel 16-12-08, 11:35   #6
Megvel
Seniormedlem

Megvel sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Alder: 52
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Hei!

Jeg jobber faktisk med miljøgifter i sjømat. Torskelever er en "av og til mat". Selv den reneste torsken har relativt høyt nivå av noen fettløselige miljøgifter i leveren sammenlignet med annen mat (PCB i torskelever for eksempel over 250*innholdet i fileten, se NIFES). Det er for eksempel frarådet av statens helsetilsyn at gravide og ammende spiser lever fra fisk. Andre kan da gjerne kose seg med mølje i blant, men en daglig hovedrett av lever er kanskje ikke det lureste.

Det blir vel i tillegg for mye vitamin D og A. 3300mikrogram vit A per 100g i lofotpostei (som og inneholder andre ting) og det er nesten fire ganger den anbefalte mengden per dag og OVER den daglige tålegrensen på 3000mikrogram per dag for menn. http://ods.od.nih.gov/factsheets/vitamina.asp 38mikrorogram vit D per 100g er og mye, 3* daglig anbefalt dose http://ods.od.nih.gov/factsheets/vitamind.asp

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mengde grønnsaker? The Cat Ketolysekuren 1 28-08-08 22:26
Små mengde sukker - og planlagte sprekker. shallow Induksjonen 5 15-12-06 18:39
Mengde mat, trening og forbrenning Marianne Generell ernæringsdebatt 4 18-05-05 15:20
O Orakel....ang. mengde mat.. konepone Ketolysekuren 4 30-03-05 16:14

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.