Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva gjør dere når hormonene roter med apetitten?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 14-10-11, 18:13   #1
Muff-muff
Medlem

Muff-muff sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 42
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Hva gjør dere når hormonene roter med apetitten?

Mensen er i anmarsj og jeg er suuuuuulten... Vil bare spise og spise og spise... Om jeg fremdeles var usunn, så hadde jeg dyttet nedpå med sjokolade, men det er selvfølgelig helt uaktuelt.

Jeg har tatt dobbel dose magnesium og drukket mye. Jeg drikker en del mint-te, da jeg føler det normalt hjelper på søtsuget, men jeg er altså sulten i minst like stor grad som jeg ønsker meg søtt Jeg har hverken tid eller lyst til å tømme kjøleskapet og kan ikke tenke meg at dette er et genuint behov

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 19:49   #2
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør dere når hormonene roter med apetitten?

Jeg har lest at vi skal ha mer proteiner i "hormontiden".... Kjøtt kan hjelpe en del, men det er ikke sjokolade, synes jeg. Prøv? (Vi har visstnok noe høyere metabolisme i deler av syklusen også.)

Gammel 14-10-11, 20:27   #3
Muff-muff
Medlem

Muff-muff sin avatar

Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg har lest at vi skal ha mer proteiner i "hormontiden".... Kjøtt kan hjelpe en del, men det er ikke sjokolade, synes jeg. Prøv? (Vi har visstnok noe høyere metabolisme i deler av syklusen også.)

Takk for tipset. Da skal jeg lage kalkunfilet til middag og se om det hjelper

Gammel 14-10-11, 20:53   #4
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Mer fett og protein, spis deg skikkelig mett, så minsker du sjansen å ha lyst på noe.

Jeg har ikke slik lyst på søtt som henger sammen med mensen, enten er den der hele tiden uten variasjon på høykarbo, eller så kommer det og går helt tilfeldig på ketogen kost, men mest om jeg ikke spiser nok.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 20:55   #5
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg tror i alle fall det med høyere metabolisme stemmer for meg i glupsk-dagene mine rett før mensen. Pleier bare å lystre kroppens signaler og spise når jeg vil spise, jeg - og det sammenfaller ofte med at vekta gjør nedrykk. Til tross for at energiinntaket godt kan finne på å bli det dobbelte av det vanlige, i de dagene.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 21:00   #6
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Jeg spiser litt mer de dagene jeg er mer sulten og litt mindre de dagene jeg er mindre sulten. Sånn går det opp i opp, og dessuten skal du følge sult og metthets-signalene uansett om de varierer fra dag til dag eller ikke. Jeg inntar litt mer protein og fett de dagene.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 21:20   #7
Muff-muff
Medlem

Muff-muff sin avatar

Det KAN selvfølgelig være et genuint behov for mat som melder seg, men siden jeg har hypoglykemi og blodsukkeret blir ganske ustabilt rett før mensen (selv om jeg gjør mitt beste med tilnærmet ketogen kost), så er jeg skeptisk.

Jeg skal i alle tilfeller spise en god middag snart

Jeg spiste litt chorizopølse tidligere og det var til god hjelp, så fett+protein er nok løsningen, som vanlig.

Gammel 14-10-11, 22:26   #8
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Altså - jeg har lest et sted (husker ikke kilde, dessverre) en teori om at vår trang til søtt egentlig er en misforstått proteintrang. Ved et kosthold på breddegrader hvor frukt/bær kun finnes i sesongen så er kjøtt/proteiner det eneste som minner om "søtt". Jeg husker jeg opplevde argumentasjonen som noe søkt (det finnes jo søtlige grønnsaker), men bestemte meg for å gi det en sjans en periode. Altså ... når man har lyst på søtt så kan man spise protein med minst mulig krydder. (f.eks kjøttrester eller kokte egg eller tunfisk - kan faktisk tenke meg at lever (kyllinglever) ville virke veldig bra siden den faktisk er veldig mild på smak.) og så vente i 20 min før man revurderer "søttrangen". I mange tilfeller så ga det seg for min del. Men ikke på samme måte som etter en halv plate sjokolade. Det ene var liksom en myk tilbakegang. Det andre var å slå trangen i hodet med en hammer. Dog - jeg vil tro at på lang sikt så er proteinmetoden å foretrekke.

Gammel 15-10-11, 14:24   #9
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Muff-muff, her.

Det KAN selvfølgelig være et genuint behov for mat som melder seg, men siden jeg har hypoglykemi og blodsukkeret blir ganske ustabilt rett før mensen (selv om jeg gjør mitt beste med tilnærmet ketogen kost), så er jeg skeptisk.

Men kropppen har kanskje behov for litt ekstra energi før mensen. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg vet at blodet kroppen vet det skal utstøte ikke bare er næringsrikt ,men også inneholder verdifull yin-energi. Så litt ekstra mat bør den få om den krever det, synes jeg.

Gammel 15-10-11, 14:25   #10
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Ja, smgj, jeg tror søtbehov er sultbehov og det som stiller sulten er protein (og fett). Kjøtt med smør smaker søtt, synes jeg.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere som hadde 74-76 kg i vekt da dere begynte, hvordan gjør dere det? beate Ketolysekuren 10 28-11-11 22:51
Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen? FrkMarge Spørsmål og svar 35 12-08-11 22:12
Tror jeg roter en del Frk Cornelia Spørsmål og svar 8 07-06-11 19:45
Hormonene og syklusen min er helt på styr... Iset Fysisk og mental helse 16 19-10-05 08:30
Hvor mye går apetitten ned? Kalorine Induksjonen 4 24-07-04 16:58

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:15.