Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Sukkerarter-sukkeralkoholer

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 09-01-12, 19:41   #1
nepse12
Nytt Medlem

Medlem siden: Jan 2012
nepse12 er på en erverdig vei

Sukkerarter-sukkeralkoholer

hvis det står står f-eks 50 g karbohydrater (hvorav sukkerarter 0,5g og sukkeralkoholer 48 g) er dette da greit og spise?

nepse12 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 19:53   #2
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: sukkerarter-sukkeralkoholer

I utgangspunktet skal det være det, men det kommer litt an på hva disse sukkeralkoholene heter også!
Og om du tåler dem uten å få blodsukkerstigning. Eller bli dårlig i magen!

Gammel 09-01-12, 20:35   #3
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Sukkerarter-sukkeralkoholer

Hvilke sukkeralkoholer er det? Om det er sukrin er det ok.http://www.diabetes.no/Sukkeralkoholer.b7C_wljOZV.ips
Dissse er ikke ok:
sorbitol
xylitol
maltitol
mannitol
laktitol
isomalt

Gammel 09-01-12, 20:39   #4
nepse12
Nytt Medlem

vet ikke hvilke sukkeralkoholer det er, hvor står det?

Gammel 09-01-12, 20:51   #5
nepse12
Nytt Medlem

d står maltitol, men hva vil d si? hvor mange karbo er det i den da?

Gammel 09-01-12, 21:21   #6
VistaX
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2011
VistaX er på en erverdig vei

Les mer om maltitol her

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 21:29   #7
nepse12
Nytt Medlem

skjønte det ikke helt, hvor mange karbo vil det si det er i den da?

Gammel 09-01-12, 22:12   #8
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Maltitol bør du unngå.

Gammel 09-01-12, 23:07   #9
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Maltitol bør du unngå.

Når det er sagt, så er det noen som tåler maltitol helt fint

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 00:38   #10
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

De som tåler det. Hvordan da? De som får vondt i magen fordi tarmbakteriene i tykktarmen nærer seg av maltitolen eller de som tar opp sukkeret i kroppen og ikke får vondt i magen?

Gammel 10-01-12, 00:49   #11
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

De som tåler det. Hvordan da? De som får vondt i magen fordi tarmbakteriene i tykktarmen nærer seg av maltitolen eller de som tar opp sukkeret i kroppen og ikke får vondt i magen?

Det finnes faktisk de som tåler maltitol helt fint

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 01:04   #12
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Jeg ser du skriver det der oppe også.

Gammel 10-01-12, 01:49   #13
Alynna
Seniormedlem

Alynna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Jeg har også lurt på om de som tåler maltitol og ikke "dør" av diare, tåler det fordi de har bedre evne til å ta opp maltitolen i tynntarmen, før det lager gassverk lenger nede, - ergo de opplever blodsukkertigning.

Jeg vet ikke, men om det er noen leger som kan svare, så hadde jeg blitt glad.

Maltitol har en veldig høy GI....

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 02:01   #14
Alynna
Seniormedlem

Alynna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Maltitol er veldig akseptert her inne på lavkarbo.no, men folk på mange andre lavkarboforum er negative til det. Jeg tror det har en del å gjøre med at legen Torkil Andersen, som står bak en del norske lavkarboprodukter, er ganske liberal mtp synet på maltitolens virkning på kroppen, og dette synet blir spredt videre her inne.

Jeg må innrømme at jeg har ingen anelse om maltitol hemmer vektnedgang, men jeg vil tro at det i alle fall har mer hemmende effekt enn aspartam, sukralose og slikt som kun lager søt smak i munnen, men som ikke har kalorier, og ikke oppfører seg litt som sukker i fordøyelsessystemet.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 08:45   #15
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Helt for min egen del så kan jeg iallfall si at helt uavhengig(?) av den fysiske virkningen av diverse søtstoffer så merker jeg at mye søtt (for min del med unntak av frukt og bær, for det meste) bidrar til å opprettholde lysten på (mer) søtt.

Det er mulig at søtstoff med høyere insulinvirkning er verre i og med at det i tillegg gir blodsukkersvingninger? Sånn av egen erfaring så fungerer sukrin på den måten at den gir liten eller ingen "mer-lyst"... og på den måten kan jeg ha julegodteri i kjøleskapet ennå uten å ha lyst på. Så da kan jeg jo egentlig la være? Fordi det jeg har lyst på lett fører meg ut i en negativ søtsakspiral, mens det jeg trygt kan spise - har jeg egentlig ikke lyst på?
Det er også mulig at det er de søtstoffene som gir insulinvirkning som hodet mitt oversetter som "lyst"... (Jeg har ikke eksperimentert særlig med aspartam/splenda/sukralose fordi jeg er særs skeptisk på hvordan de virker i en kropp som er noe skakkjørt fra før...)

Gammel 10-01-12, 08:59   #16
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Jeg har også lurt på om de som tåler maltitol og ikke "dør" av diare, tåler det fordi de har bedre evne til å ta opp maltitolen i tynntarmen, før det lager gassverk lenger nede, - ergo de opplever blodsukkertigning.

Jeg vet ikke, men om det er noen leger som kan svare, så hadde jeg blitt glad.

Maltitol har en veldig høy GI....

Jeg også lurte på det før, så jeg ble glad da jeg fikk det bekreftet, men om det var fra en lege akkurat vet jeg ikke. Det er jo logisk også, siden sukkeret må ende en plass. Ender det ikke i tykktarmn så må det jo ha forsvunnet fra tynntarmen inn i kroppen.

Litt på siden: jeg merker blodsukkerstigning(blir hyper) ved inntak av tagatose appelsinsjokolade. Den inneholder mer karbohydrater enn den mørke tagatosesjokoladen. Så nå er det kun den mørke på meg. Men den er egentlig best også.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukkerarter og sukkeralkoholer KW87 Ketolysekuren 2 11-01-10 16:13
Sukkerarter og sukkeralkoholer? Marihøne Ketolysekuren 10 01-02-09 20:28
Sukkerarter og sukkeralkoholer? pillan Ketolysekuren 3 17-04-08 13:41
Karbohydrater - sukkerarter/sukkeralkoholer nystolen Spørsmål og svar 4 09-08-07 19:31
Sukkerarter / sukkeralkoholer sunbeam Lavkarbo generelt 2 31-03-05 00:03

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.