Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Grønnsaker på Mallorca

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-05-09, 17:33   #1
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Grønnsaker på Mallorca

Leste såvidt i en annen tråd der en eller annen kommenterte at å spise rå grønnsaker i varmere strøk ikke er så lurt...
Dere som har vært på Mallorca i det siste - er dette også et problem der? eller kan man trygt bestille salat i stedet for pommes frites?

Noen matvarer man bør unngå ?
Er egg & bacon ok?

Jeg vil jo helst prøve å holde med på den smale sti også når jeg er på ferie.....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 17:42   #2
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Grønnsaker på Mallorca

Forresten - hvordan kan jeg forberede meg til et slikt opphold? Noen matvarer som er lurt å ta med hjemmenfra? (Makrell i tomat - leverposteiboks?) Jeg bruker mye hasselnøtter som mellommåltid - er dette safe å kjøpe der?
Er det lov å ta med ketolyse tablettene?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 21:46   #3
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker på Mallorca

Ketolysetabletene har jeg lagt igjen hjemme når vi reiser ut,
men de kan godt legges i kofferten eller has med i håndbagasjen.
Der har jeg mine andre medisiner, og får aldri problemer med dem.'
Har dem i håndbaggasjen for å ikke miste dem tilfelle kofferten blir borte.

Salat har jeg spist mye av på Mallorca, og det går helt fint. Vi kjøper også frukt'
(typen) og han har ikke reagert på det.
Vi spiser også is, slik kuleis, og annet rart, og det går også helt fint.

Eneste vi har vært forsiktige med, (igjen typen) er kylling. Det spørs hvilken rett
den inngår i, om man vet den er godt stekt eller ikke.

Ellers har de deilige fiskeretter, og kjøttretter. Vi er ikke så avanserte i maten,
men prøver gjerne noe nytt når vi er ute.

Det viktigste du tar med er nok solkrem, lesestoff, kamera og godt humør!

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 21:49   #4
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker på Mallorca

Forresten, glemte å si noe om egg og bacon,
vi finner butikker hvor det handler mange tyskere, de butikkene er oftest
billigst.. hehe
Jeg kjøper egg og bacon, og lager frokost uten problem. Men jeg syns ikke
det baconet jeg finner blir så sprøtt som jeg liker det.
Ellers har de endel gode oster, mange som smaker likt eller ingenting også
men gode nok, du finner det meste på lokale supermarkado,
eller en som jeg ikke husker navnet på, men som mange tyskere bruker.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 22:14   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Grønnsaker på Mallorca

Jeg tror ikke jeg ville bruke noe energi på å bekymre meg nevneverdig over rå grønnsaker i ”syden”. De fleste turiststedene er blitt rimelig trygge når det gjelder mat generelt. Alltid når man er ut og spiser her hjemme eller ute i verden så bør man se an spisstedet. Ser det reint ut… hvordan fremstår de ansatte… eventuelt ta toalettsjekket er det reint og pent der så er det nok det på kjøkkenet også.
Er du fortsatt skeptisk til rå grønnsaker så bestill kokte/stekte, de pleier jo å ha noe av det på menyen også. Jeg har fått sjokkerte vietnamesiske kelnere til å ta min salat med ut på kjøkkenet for en rask tur i stekepanna, he, he… ikke noe problem, men de snakker nok om de gærne nordmennene enn i dag…
Når det gjelder kylling så er det like viktig ute som hjemme at den er gjennomstekt, salmonella er ikke uvanlig…
Husk at de store turiststedene er veldig opptatt av at ikke noe skjer med turistene som kan gi dem dårlig reklame og færre turister/mindre inntekter.
…noe som er mye verre enn rå grønnsaker på en akseptabel restaurant er isbiter laget av ”dårlig vann” og iskrem fra iskremvogna på stranda eller lokale iskremsjapper…

Mitt råd er å legge igjen bekymringene hjemme og nyt så vell maten og turen…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 22:15   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker på Mallorca

Først og fremst: Tapas! Og gå for de litt mer avanserte supermarkedene for å få litt mer med smak og kvalitet. Spania er jo kjent for skinker, pølser og oster, blandt annet.
Forøvrig har jeg aldri hengt meg opp i de forskiktig med-reglene når jeg reiser. Har spist egg i bushen i afrika, og kylling i tyrkia... Kebab i gatekiosker, salat i 44 grader i skyggen-vær i Egypt
Har blitt dårlig en gang, på Grønland i Oslo.... Jeg tror at så lenge man er avslappa til det så går det greit, da har man bakterieflora til å takle det

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 22:49   #7
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg
Talking

Sv: Grønnsaker på Mallorca

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Forøvrig har jeg aldri hengt meg opp i de forskiktig med-reglene når jeg reiser. Har spist egg i bushen i afrika, og kylling i tyrkia... Kebab i gatekiosker, salat i 44 grader i skyggen-vær i Egypt
Har blitt dårlig en gang, på Grønland i Oslo.... Jeg tror at så lenge man er avslappa til det så går det greit, da har man bakterieflora til å takle det

Tror nok ikke det hjelper å være avslappet gitt. Så lenge man spiser feil mat på feil plass bryr nok bakteriene seg fint lite om du er avslappet eller ei. Jeg har spist uggen mat på mindre bra plasser uten å bli dårlig, og blitt matforgifta på helt greie plasser. Det er vel mer at du har vært heldig som har gjort at du ikke har blitt dårlig.
Matforgiftning er kleine saker og etter et par runder lærer man seg å være forsiktig.

Nå er nok ikke Spania og Mallorca det verste landet, har vært der selv og spist det meste, levde omtrent bare på egg når jeg var der (kokt selv vel og merke - skikkelig hardkokt).
Likevel bør man være forsiktig, for min egen del hadde jeg vært litt forsiktig med kylling, ettersom jeg har blitt matforgifta av det et par ganger, og softis - men det skal du vel ikke ha likevel Dessuten bør du bare spise skikkelig hardkokte egg (blitt forgifta på egg også jeg ü)

Uansett ser man jo an stedet - er det åpenbart mindre hygienisk spiser man en annen plass, det er faktisk fint mulig å få ødelagt deler av ferien også i Spania.
Ellers pleier jeg å bruke Idoform når jeg skal ut og reise, som man får kjøpt på apoteket, og den tror jeg funker greit for meg (selv om den vel ikke har noen dokumentert effekt).
(Du får faktisk tatt vaksine også mot de vanligste bakteriene, men den er svinedyr!)

Det går sikkert bra, Mallorca har mange bra restauranter så burde ikke være noe problem å finne skikkelig mat. Bruk bare sunt vett og kos deg!

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 22:57   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker på Mallorca

Opprinnelig lagt inn av Nemii, her.

Tror nok ikke det hjelper å være avslappet gitt. Så lenge man spiser feil mat på feil plass bryr nok bakteriene seg fint lite om du er avslappet eller ei. Jeg har spist uggen mat på mindre bra plasser uten å bli dårlig, og blitt matforgifta på helt greie plasser.

Tror ikke jeg fikk fram poenget klart. Det jeg mente var at om man har et normalt forhold til mat så har man mindre sjanse for å bli dårlig enn om man går og tenker hele tida på om ting er farlig og evt hva, om det er vasket eller ikke og i hva slags vann osv. Har noen i familien som er veldig opphengt i det, og de blir dårlige av å dra til strømstad...
Magen trenger en utfordring i ny og ne for å holde et immunforsvar i gang. Men ja, man kan være uheldig på de beste plasser. Den ene gangen jeg ble slått ut var på en av østkantens bedre restauranter Men det betyr ikke at jeg slutter å spise på østkanten, eller ute for den saks skyld. Kjenner nok av de som ville gjort det.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 23:19   #9
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Grønnsaker på Mallorca

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Tror ikke jeg fikk fram poenget klart. Det jeg mente var at om man har et normalt forhold til mat så har man mindre sjanse for å bli dårlig enn om man går og tenker hele tida på om ting er farlig og evt hva, om det er vasket eller ikke og i hva slags vann osv. Har noen i familien som er veldig opphengt i det, og de blir dårlige av å dra til strømstad...
Magen trenger en utfordring i ny og ne for å holde et immunforsvar i gang. Men ja, man kan være uheldig på de beste plasser. Den ene gangen jeg ble slått ut var på en av østkantens bedre restauranter Men det betyr ikke at jeg slutter å spise på østkanten, eller ute for den saks skyld. Kjenner nok av de som ville gjort det.

Da forstår man..
Virket som om du mente at om man var avslappet ble man ikke dårlig.
Men da er vi vel enige - man bør ikke være hysterisk, langt ifra, men man bør heller ikke være blind at for matforgiftninger og andre uggenheter forekommer hyppigere visse steder - og at man bør tenke litt over hva man putter i seg (hvis man ikke vil bli dårlig da altså).
Derfor jeg mener at sunt vett er det beste - man kan ofte unngå å bli dårlig ved å la være å spise en del ting, og skygge unna en del steder, men man kan alltid være uheldig (selv på østkantens beste restauranter ü)

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 23:35   #10
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Grønnsaker på Mallorca

Hei,
For å sikre håndhygienen så er det kjekt å ha med seg våtservietter, gjerne antibakteriell. Håndhygienen er vell så viktig som hygienen på spisestedet…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 07:50   #11
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Grønnsaker på Mallorca

Tusen takk for mange gode innspill! Jeg har aldri vært hysterisk når det kommer til mat så jeg håper jeg ikke begynner å stresse med det nå...
Takk for tipset om kyllingen - det er jeg veldig glad i så den må jeg passe på blir ekstra godt stekt.....
Da krysser jeg fingrene for at at jeg klarer å holde meg sånoenlunde til ketolysen selv om jeg er på ferie. Og om det blir en is eller to - skit la gå - er jo ikke sååå ofte på ferie.... :-)

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 08:12   #12
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Grønnsaker på Mallorca

Mitt beste tips er å alltid velge de spisestedene som du ser har mange kunder og høy omsetning. Der rekker ikke matvarene ligge lenge og samle på seg alt for mye bakterier. Jeg har reist en del i land som er langt mer "høyrisiko" enn Spania, og med en gang jeg skjønte at det var lurere å spise på shabby sjapper med flekkete duker, men med masse folk, enn på fancy og tilsynelatende sterile restauranter med få kunder, så sluttet jeg å ha mageproblemer

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Grønnsaker Hannehk Ketolysekuren 9 18-07-08 13:34
Grønnsaker Sporty Ketolysekuren 7 26-06-08 19:35
Hva kan man trygt spise på Mallorca? Humle Ketolysekuren 4 26-06-07 09:23
Nok grønnsaker? lita Ketolysekuren 10 08-05-07 10:52
Grønnsaker Nille Lavkarbo generelt 2 18-11-04 22:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no