Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Candelaen trenger tilbakemeldinger på menyen sin

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-04-08, 19:22   #1
candelaen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 37
Innlegg: 30
candelaen er på en erverdig vei

Candelaen trenger tilbakemeldinger på menyen sin

Hei. Håper dere kan hjelpe meg også,da jeg er litt små-forvirra over dagsmenyen når man går på fedon.dette er sånn ca hva jeg spiser hver dag..

morgen: 1 sport knekkebrød med vita lettsmør,norvegia(vanlig)ost,agurk,og et glass ekstra lett melk.

mellommåltid : yoplait yoghurt og litt nøtter

lunsj : Quaker blåbær-havregrøt med smør og kanel.vann.

Mellommåltid : appelsin og gulrot.

middag :det jeg kommer over,minus potet. eks.stekt kylling med stekt villris eller fullkornspasta. evt.laks med salat og rømme.

kveldsmat : 1 knekkebrød,eller en liten omelett.

Og,må jeg spise lettprodukter?synes det er mye bedre med vanlig smør o.l

I tilegg lurer jeg på om man kan spise så mye mat man vil i løpet av en dag,eller må jeg veie å styre?

candelaen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 19:02   #2
candelaen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 37
Innlegg: 30
candelaen er på en erverdig vei

Sv: Candelaen trenger tilbakemeldinger på menyen sin

Hjelpsomt forum må jeg si:P
Virkelig ingen her inne som kjenner fedon såpass godt at de kan hjelpe meg med disse spørsmålene?

candelaen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 19:10   #3
Stupedama
Seniormedlem
 
Stupedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 677
Stupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt likt

Sv: Candelaen trenger tilbakemeldinger på menyen sin

Hei Candela!

Du er den første jeg har sett her inne som er på Fedon Lindberg, det er visst mange som planlegger å gå over på det senere, men jeg tror det er derfor du ikke har fått noe særlig hjelp. Jeg kan heller ikke noe om det, men her er en lenke til Lindbergdelen av forumet.

__________________
***
Sunn og frisk, sterk og pen, mett og glad
- rik, slank og forelska Stupedame! La oss si hun veier omtrent 60 kilo. Mer i bloggen, under mål og vekt.
Stupedama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 19:22   #4
indi
Seniormedlem
 
indi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.453
indi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snill

Sv: Candelaen trenger tilbakemeldinger på menyen sin

Tror nok ekspertene svarer deg etterhvert, er nok ute i solen!
Jeg kan antakeligvis ikke nok om lindberg til å svare deg skikkelig... men umiddelbart syns jeg du har for lite proteiner i menyen din. Og for mye sukker og kbh og...
Har du lest fedons metode? Der finnes ukemenyer som er ganske greie...
Jeg hadde droppa pasta og ris, ikke spist mer enn et eller maks to knekkebrød av den lovlige kjipe typen til dagen, bytta gulroten med grønnsaker med mindre kbh, ikke spist yoghurt hver dag og i tillegg droppa havregrøten.
Ville spist mer salat, og mer egg og rent kjøtt og fisk, og tilbehør til middagsmaten ville jeg valgt blomkål eller ratatouille med snille grønnsaker, (løk, chili, grønn paprika, squash, sopp, hvitløk...) Og du kan IKKE spise så mye du vil... dessverre
Men altså Fedons metode er smart...

indi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Himla mye trening og ketogen mat Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 19:57   #5
Ciss
Seniormedlem
 
Ciss sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Akershus
Alder: 60
Innlegg: 15.894
Ciss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastisk

Sv: Candelaen trenger tilbakemeldinger på menyen sin

Jeg er nok heller ingen Lindberg-ekspert, dessverre.
Men jeg er enig med indi i at du har litt for mange stivelses-produkter pr dag dersom det du poster er en typisk dag.
Lindberg tillater bare 1-2 porsjoner grove kornprodukter pr dag, mens du har det i 3-4 måltider. Gulrot er jeg derimot ikke enig i at du behøver å sløyfe. Du har lov til 1-2 porsjoner rotgrønnsaker pr dag, samt at du kan spise 2-3 porsjoner frukt.
Lindberg holder seg til lettprodukter og dette har sammenheng med den høye andelen karbohydrater sammenliknet med andre lavkarbo-retninger. Dess mer karbohydrater jo mer knipen må du være på fettet. Lindberg slik jeg kjenner ham snakker om 1-3ss olje pr dag når det gjelder fettmengde.
Og som indi skriver; Det er også begrensninger på matmangde. Han snakker vel om håndflatemodellen for å vurdere hvor mye protein du kan spise og antyder også 120-180 gram (råvekt) pr måltid. Det eneste det ikke er begrensninger på er grønnsaker (bortsett fra rotgrønnsaker og belgfrukter.
Men hvis du følger Lindberg regner jeg med at du har boka hans og der finner du alt vedr mengder ganske detaljert beskrevet.

Lykke til!!

__________________
Ciss
Ciss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 20:51   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Candelaen trenger tilbakemeldinger på menyen sin

Du trenger mere proteiner i kosten - i hvert måltid

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 14:14   #7
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Candelaen trenger tilbakemeldinger på menyen sin

Heisann. Jeg har levd Lindbergsk noen år - hvis du fortsatt er der ute og trenger svar? Jeg dissekerer menyen din litt... Det ser ikke ut som om du egentlig har lest hva Lindberg går ut på helt? det mangler litt før du er i mål :-)

Og på generell basis er lettprodukter noe herk - hiv dem ut og inn med meierismøret isteden :-) Hvis du må ha smør - kaldpressede oljer kan erstatte smør i ganske mye og er mye bedre for kroppen din.

Jeg tar ett og ett måltid jeg.

morgen: 1 sport knekkebrød med vita lettsmør,norvegia(vanlig)ost,agurk,og et glass ekstra lett melk.
-Her blir det altfor lite protein - du skal ha ca 20g protein til hvert måltid. Synes det ser ut som lite mat også jeg - blir du mett av dette?

Hva med å droppe knekkebrødet og heller spise 2 egg feks?

mellommåltid : yoplait yoghurt og litt nøtter
Denne er fin - sålenge det er den youghurten uten sukker?

lunsj : Quaker blåbær-havregrøt med smør og kanel.vann.
Kjenner ikke akkurat denne havregrøten - men tradisjonelt blir dette altfor lite protein og for mye karbo. Prøv med kjøtt eller fisk isteden og grønnsaker til. Du skal ha 20g protien pluss grønnsaker til alle måltider vettu

Mellommåltid : appelsin og gulrot.
Høres ikke så ille ut. Sleng på noen nøtter så får du litt proteiner her også.

middag :det jeg kommer over,minus potet. eks.stekt kylling med stekt villris eller fullkornspasta. evt.laks med salat og rømme.
Kast risen og pastaen - eller ta veldig lite av den og kun dersom du har holdt deg unna raske karber resten av dagen. Pass på å få nok av kjøttet eller fisken. Mengden kjøtt / fisk du skal ha er ca som neven din, også skal du la det være 1/3 av maten på tallerkenen din - resten er grønnsaker. Istedenfor ris pleier jeg ofte å bruke stekt sopp - det er veldig godt sammen med kjøtt.

kveldsmat : 1 knekkebrød,eller en liten omelett.
Pass på typen knekkebrød - mange av dem er bare stivelse. Og få på nok pålegg så du får nok protein. Omelett er helt topp.

Og,må jeg spise lettprodukter?synes det er mye bedre med vanlig smør o.l
- Nei, du skal ikke ha lettprodukter. Lettprodukter er som regel reduserte på fett og fylt opp med karbohydrater isteden - så det blir helt mot sin hensikt.

I tilegg lurer jeg på om man kan spise så mye mat man vil i løpet av en dag,eller må jeg veie å styre?

Du skal ikke veie og styre - du skal spise den maten du trenger. Du skal ikke være sulten heller.
Det er igrunnen bare to ting å virkelig tenke på:
En neve omtrent av proteinrik mat til hvert måltid, og to never omtrent med grønnsaker - verre er det ikke.

Lykke til

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Matvare inntoleranser: Hvorfor hver enkelt trenger en unik diett HP Atkins kosthold 0 15-07-04 22:45
Ny Logo - trenger tilbakemeldinger! HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 7 15-07-04 16:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no