Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Maraton på lavkarbo?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-01-10, 13:49   #1
marithja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 47
Innlegg: 162
marithja har en fantastisk aura rundt segmarithja har en fantastisk aura rundt seg

Maraton på lavkarbo?

Hei!
Vurderer å melde meg på halvmaraton i september, men lurer på hvordan det er på lavkarbo kosthold? Er det noen her inne som har gjennomført halv/hel maraton mens de har gått på lavkarbo kost? Jeg er IKKE god på tredemølla, men har trent 2 til 5 ganger i uken siden mai, litt intervall og mye styrke. Tenkte at treningsmålet for i år kunne være å bedre kondisjonen, og for VIRKELIG å utfordre meg selv: gjennomføre et halvmaraton....Målet er bare å komme seg igjennom, har ikke noe tidsmål, vet ikke hva folk pleier å bruke av tid på å springe 2,2 mil heller jeg??
Gubben bare hånflirer av meg er jo en sliten 2 barnsmor på 33 som ALDRI har løpt noe av betydning, og som var sofagris fem til mai....Så han har ikke trua, så da MÅ jeg jo bare bevise at han tar FEIL og at jeg klarer det jeg bestemmer meg for! Dere som har peiling tror det det er mulig i det hele og store eller tar jeg meg vann over hodet her??

__________________


marithja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Thor Foseid- spis deg slank Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 14:03   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Maraton på lavkarbo??

Hei,
Sjekk ut trenings delen av forumet:

…et lite utvalg linker:
Mitt prosjekt: halvmaraton 2011, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26731

Oslo maraton, galskap eller gjennomførbart, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20740

Trening og lavkarbo, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26389

Trening og karbo etter prat med olympiatoppen, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=18891

Svensk triatlonstjerne skriver om lavkarbo, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24535

Søk også opp innlegg/tråder skrevet av Pål.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 09:40   #3
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Maraton på lavkarbo?

Hei. Jeg er en mann på 40 år, ikke overvektig, og begynte å løpe i februar i fjor. Spiste høykarbo. Gjennomførte halvmaraton (et av de hardeste i sør norge) på 2 timer i juli.
Men la over til strikt LCHF i august, og gikk først ned 6 kilo på 6 uker, og jeg skal si treningen forandret seg. Jeg løp langt raskere og mye lenger i ketose, jeg holder meg under 10 gram om dagen, enn med glukose. Olympiatoppens regler holder ikke vann for fem øre. Jeg opplever en annen verden. Jonas Colting sier han er en LCHF`r, men det stemmer ikke, mannen har et skyhøyt inntak av karbohydrater, det ligger på over 300 gram om dagen, og INGEN kan unngå å ta skade av det. Han sier også at ingen kan løpe med bare fett som energi, at det er for dårlig og tregt osv. Bare sprøyt, mannen kan ikke ha prøvd det selv. Da jeg trener, løper jeg iblant over syreterskel, og presser meg der. Det betyr at jeg holder en hastighet så høy, at jeg får mye melkesyre ganske kjapt, og løper til et punkt, der syra blir så høy at jeg må roe ned farten igjen. På høykarbo, gikk det vanligvis 3.30 minutter før syra kom. På lavkarbo? 25 minutter. Pulsen er vanligvis mye høyere under trening på lavkarbo, sannsynligvis fordi hjertet får nok av det drivstoffet det elsker, nemlig mettet fett. Forsøk har vist at umettet fett fungerer, men mettet fett er det som hjertet foretrekker.
Løp du, og la ingen stoppe deg i forsøket.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 11:32   #4
marithja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 47
Innlegg: 162
marithja har en fantastisk aura rundt segmarithja har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Maraton på lavkarbo?

Tusen takk for gode svar begge to! Det var interessant å lese og høre hva dere har opplevd. Jeg har kikket litt på lenkene til arnakristin og funnet ut at dette tror jeg jeg skal klare. Springer på tredemølla så er jeg sliten på rundt 5 km (10 km /t) - og tror at det er ikke det verste utgangspunktet jeg kan ha, så hvis jeg tar det fra der.... Spiser under 25 kh om dagen.Har gitt beskjed til gubbe og venner at dette skal gjøres, og får støtte fra mange venner og en litt vislende kommentar fra gubben om at han."skal nå sykle trondheim- oslo en gang hadde han tenkt..."(tåler ikke at jeg gjør noe "stort" - han skal være bedre).. Så fra neste uke gir jeg full pupp!!

__________________


marithja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Thor Foseid- spis deg slank Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 11:46   #5
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Maraton på lavkarbo?

Bare husk å varier treningen. Noen dager langkjøring, noen dager korte spurter, sånn ca 100 meters spurter, og husk å legge inn intervall trening, gjerne med litt lengde, 6 til 10 minutters, om det er halvmaraton du trener til.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 13:02   #6
marithja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 47
Innlegg: 162
marithja har en fantastisk aura rundt segmarithja har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Maraton på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Bare husk å varier treningen. Noen dager langkjøring, noen dager korte spurter, sånn ca 100 meters spurter, og husk å legge inn intervall trening, gjerne med litt lengde, 6 til 10 minutters, om det er halvmaraton du trener til.

Skal prøve å variere litt ja, ellers blir det kjedelig....Men da er spørsmål 2: Hva skal vi lavkarbere ha i oss rett før og under løpet?? Kan vel ikke akkurat pøse å¨med xl1.....?? Merker at jeg får bedre utholdenhet på trening de få gangene jeg har brukt imsdal silver med 0,2 karber i enn når jeg drikker vanlig vann, men trenger vel noe med litt mer fraspark i for å komme igjennom løypa?? Og når jeg drikker mye vann på trening (for meg er en halvliter MYE) da ligger vannet og skvulper i magen på meg - det blir nesten ubehagelig - nesten så jeg må kaste det opp igjen....(per ciljan Skjeldbreid har samme problem- kaster opp på fotballbanen etter å ha hatt i seg vann...) så jeg passer alltid på at jeg tar bittesmå slurker på trening...Men hva med ett maraton??

__________________


marithja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Thor Foseid- spis deg slank Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 13:43   #7
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Maraton på lavkarbo?

Vann og atter vann. Det er mange som har hatt det problemet, men den eneste måten er - trening, som alt annet. Du må lære deg å drikke gradvis mer, under trening, men det er ingen fasit hvor mye drikke du må ha. Noen må ha ekstremt mye, andre mindre. du skal ikke drukne innvollene dine, men de skal heller ikke tørke ut. All energien kommer fra fettet, og der som alt annet, så må kroppen lære seg at når den ikke får annet enn fett, så må den bygge nye enzymer for å kunne bruke dette superbrenslet.
Om du løper en time, så er pekepinnen ca 6-8 dl vann. I vanlig temperatur, ikke nå, nå er det så kaldt at kroppen klarer seg nok med halvparten.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 20:02   #8
marithja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 47
Innlegg: 162
marithja har en fantastisk aura rundt segmarithja har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Maraton på lavkarbo?

Ok, da får jeg trene litt på det også da:-) TUSEN TAKK for god hjelp, godt at det finnes slike som deg her på forumet som kan hjelpe blondiner som meg.... :-D

__________________


marithja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Thor Foseid- spis deg slank Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 21:28   #9
annee
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 7
annee er på en erverdig vei

Sv: Maraton på lavkarbo?

Leste dette med interesse fordi jeg trener til halvmaraton selv (er bare på 8 km foreløbig da). Er det noen studier på dette? Det BitTorres sier høres nesten litt for bra ut til å være sant ?

annee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, South Beach, 5+2, blandet Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 21:58   #10
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Maraton på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av annee, her.

Leste dette med interesse fordi jeg trener til halvmaraton selv (er bare på 8 km foreløbig da). Er det noen studier på dette? Det BitTorres sier høres nesten litt for bra ut til å være sant ?

Så vidt jeg vet, så finnes det svært lite studier på dette. Det finnes flere som trener på denne måten, og de aller fleste opplever de samme fordelene. Men vi er alle forskjellige, så det eneste du kan gjøre, er egentlig å "go for it". En kan gjøre så mange undersøkelser en vil, og gå dem til å passe det man vil, men det eneste du kan stole på, er hvordan det funker på din egen kropp, ved å prøve det.
Jeg har vært skadet et par mnd, men skal begynne å trene igjen i morgen, og har tenkt å poste åssen det går her inne, så får en se, kanskje noen kan dra nytte av det.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 23:26   #11
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Maraton på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av annee, her.

Leste dette med interesse fordi jeg trener til halvmaraton selv (er bare på 8 km foreløbig da). Er det noen studier på dette? Det BitTorres sier høres nesten litt for bra ut til å være sant ?



Regner med at du har lest innlegg ved brukernavn Pål her på forumet, han skriver også en blogg, link til den finner du i denne tråden, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28551

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 20:54   #12
annee
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 7
annee er på en erverdig vei

Sv: Maraton på lavkarbo?

Takk til BitTorres og arnakristin for svar!
Det er vel riktig som BitTorres sier - jeg må bare prøve.
Ser på bloggen til Pål nå. Interessant.

annee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, South Beach, 5+2, blandet Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart? tommygutt Trening 31 06-08-14 20:41
Rockering-maraton! Janis Trening 65 04-03-10 16:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no