Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ang grønnsaker på ketolysekuren

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-12-09, 10:24   #1
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Ang grønnsaker på ketolysekuren

Vet det at karbohydrater helst skal komme av grønnsaker. Hva er grunnen til det? Er det antioksidantene, vitaminene og mineralene som er poenget?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 10:34   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: ang grønnsaker på ketolysekuren

Det er vel helst det at grønnsaker er viktig, av de grunnene du nevner (og jeg vil tilføye fiber - jeg kjenner det i alle fall godt når jeg har hatt noen grønnsaksløse dager), og det er ikke helt optimalt å konkludere med at "Nei, i dag må jeg droppe salaten siden jeg fylte karbokvota med --- istedet".

Når det er sagt er det jo andre filosofier som legger mindre vekt på grønnsaker, men om man skal følge ketolysekuren bør man vel forholde seg til rådene som blir gitt der.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 18:20   #3
Bollemor
Medlem
 
Bollemor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: trondheim
Alder: 36
Innlegg: 319
Bollemor er på en erverdig vei

Sv: ang grønnsaker på ketolysekuren

Savner å kunne spise enkelte grønnsaker.. hva spiser dere av grønnsaker?

__________________
DELMÅL 1 FØR 22.april

DELMÅL 2 fram til sommer en gang..

Bollemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 18:22   #4
anneca
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: Akershus
Alder: 52
Innlegg: 284
anneca er ny på veien

Sv: ang grønnsaker på ketolysekuren

Jeg er så dårlig på å spise grønnsaker.....

__________________



Min journal


Nov`07-Nov`08: minus 25 kg på ketolyse.
anneca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ny runde med ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 18:24   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: ang grønnsaker på ketolysekuren

Grønnsaker er viktig for å gi kroppen de vitaminer, mineraler og enzymer den trenger for å fungere og forbrenne optimalt

Bruk grønnsaker som vokser over jorda

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 18:37   #6
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: ang grønnsaker på ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av Bollemor, her.

Savner å kunne spise enkelte grønnsaker.. hva spiser dere av grønnsaker?

Siden jeg følger eurodietten, har jeg to lister som viser hvilke grønnsaker jeg kan spise. En liste over de jeg kan spise ubegrenset av, og en liste hvor jeg max kan spise 250g/dag tilsammen. Listene varierer noe i forhold til hvilken av de 4 fasene en følger, men for fase 1 (proteinfasen/ketose) gjelder følgende:

Liste 1 - ubegrenset:
Agurk
Asparges
Aubergine
Bambusskudd
Blomkål
Brokkoli
Bønnespirer
Fennikel
Grønn paprika
Hodekål/hvitkål
Karse
Kinakål
Neper
Reddiker
Salat, alle typer
Sellerirot
Sopp
Spinat
Spisskål
Spirer
Squash
Stangselleri


Liste 2 - max 250g/dag tilsammen (ikke 250g av hver grønnsak altså ):
Gresskar
Grønne bønner
Grønnkål
Gul og rød paprika
Knutekål
Løk
Purre
Rosenkål
Rødkål
Sukkererter
Tomat

Kan disse listene være til hjelp?

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 18:53   #7
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: ang grønnsaker på ketolysekuren

Jeg spiser mest blomkål, brokkoli og rosenkål....samt en del championg....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 19:30   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: ang grønnsaker på ketolysekuren

Jeg spiser for det meste salatgrønnsaker om dagen. agurk, salat også litt løk.
Sist husker jeg det gikk mye i blomkål og brokkoli også.
Jeg kjenner jeg MÅ ha grønnsaker midt oppi alt fettet.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 19:35   #9
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 43
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: ang grønnsaker på ketolysekuren

Ikke glem og prøve grønnsakene du kanskje ikke er så vant til å bruke i maten! squash er f.eks veldig godt som pasta/lasagneplater. Asparges, løk, sopp og aubergine, paprika, salater av alle slag -mix og match dem sammen og bruk fantasien. Det er nøkkelen til ikke å gå lei!

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 19:46   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: ang grønnsaker på ketolysekuren

Neida. er vanligvis ganske flink til å eksperimentere med masse forskjellige grønnsaker.. Men når man begynner på ketolyse så finner man seg gjerne noen "favoritter" som det er veldig greit å holde seg til i starten også når man har teken på det, så er det greit å begynne med nye ting.

Sånn er det hvertfall med meg

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 10:39   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ang grønnsaker på ketolysekuren

Det er vel også snakk om at de grønnsakene som vokser over jorden er de som gir minst blodsukkerstigning. De inneholder som regel ganske lite karbohydrater, og de som er trege, det vil si de komplekse sukkerartene (i grønnsaker -polysakkarider). Disse må spaltes ned til de minste sukkerformene (monosakkarider -sukker), og det koster kroppen litt mer arbeid, og da porsjoneres det langsommere ut i blodet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 10:47   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ang grønnsaker på ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det er vel også snakk om at de grønnsakene som vokser over jorden er de som gir minst blodsukkerstigning. De inneholder som regel ganske lite karbohydrater, og de som er trege, det vil si de komplekse sukkerartene (i grønnsaker -polysakkarider). Disse må spaltes ned til de minste sukkerformene (monosakkarider -sukker), og det koster kroppen litt mer arbeid, og da porsjoneres det langsommere ut i blodet.

Men når man spiser streng lavkarbo som f.eks Ketolyse så er det jo gjerne sånn at paprika f.eks er en grønnsak som inneholder EKSTREMT mye karbohydrater, med sine 5,2 pr 100 gram. Sånn i forhold liksom..
Atkinsen har jo sånn skille mellom salatgrønnsaker som man skal spise mest av og sånne andre grønnsaker, man ikke skal spise så mye av. Er det sånne du mener?
Eller mener du sånt som gulrot, poteter, osv?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 11:10   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ang grønnsaker på ketolysekuren

Nå er det vel uansett forskjell på hvilke mengder man spiser av paprika i forhold til f.eks brokkoli, jeg brydde meg aldri så mye om det der, da jeg gikk på atkins så spiste jeg bare den tilmålte kh-mengden av de lovlige grønnsakene. Men det finnes uansett bare tre typer sukkertarter, og det er monosakkarider (glukose, fruktose), disakkarider (sukrose, laktose) og polysakkarider (stivelse). Mengden har selvfølgelig noe å si, poteter har jo veldig mye stivelse i seg, men det øker uansett ikke blodsukkeret like mye som rent sukker. Man må se flere ting i sammenheng. På Ketolyse behøver du jo ikke å tenke på mer enn riktig mengde grønnsaker innenfor de som er lovlige, men over tid er det jo greit også å se på den glykemiske belastningen de forskjellige karbohydratholdige matvarene gir. Jeg kjenner det fort på kroppen også, men så reagerer blodsukkeret mitt veldig fort.

Ellers er det også som det nevnes greit å få i seg fiber. Magen kan fint venne seg til å leve uten fiber og regulere væskemengden i det som kommer ut, men på mange måter er det jo behageligere å få det regulert med litt grønt, i alle fall etter egne erfaringer. En annen ting er jo at man har større variasjonmuligheter. Og, joda, mineraler og vitaminer bør man få naturlig inn via grønt, men det er nok ikke fullt så mye av det i de hurtigdyrkede grønnsakene vi har tilgang på i dag. Det er derfor det er greit å ta tilskudd i tillegg. Og du må uansett ha i deg noe fett for å kunne nyttiggjøre deg de viktigste vitaminene.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Grønnsaker lille74 Ketolysekuren 1 27-08-09 22:41
Grønnsaker på ketolysekuren!? xeena82 Ketolysekuren 10 21-08-08 11:34
Grønnsaker Hannehk Ketolysekuren 9 18-07-08 13:34
Grønnsaker Sporty Ketolysekuren 7 26-06-08 19:35
Grønnsaker Marilyn Ketolysekuren 9 10-01-08 11:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no