Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Påståelig helsekost-mann

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-09-08, 12:26   #1
gullahar
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 42
gullahar er på en erverdig vei

Påståelig helsekost-mann

Var innom en helsekostbutikk i går og spurte etter sukkerfri sjokolade. Utvalget var noe begrenset - de hadde bare en type (har glemt navnet).

Sjekka næringsinnholdet, og fant at den inneholdt 57g karber pr.100gr. Jeg sa til helsekostmannen at det var litt i meste laget for meg, noe som da førte til en lang utgreiing fra hans side der jeg ikke slapp til med hverken spørsmål eller kommentarer.

Han gikk tydeligvis ut fra at jeg var diabetiker, og sa at disse karbene ikke hadde noe å si for endringer i blodsukkeret. Og videre at sjokoladen bare ble kjøpt av diabetikere, bla, bla, bla.

Så ymtet jeg frampå om at karber i og for seg hadde den samme virkningen på blodsukkeret som sukker, men det ville han ikke høre på. For karbene i denne sjokoladen ble visstnok ikke tatt opp av kroppen.

Jeg følte meg litt overkjørt, og valgte å forlate butikken uten å kjøpe sjokoladen.

Men lurer jo på hvem som har rett...

På sukkerfrie sjokolader jeg har kjøpt før, er det jo ofte mange karber før man trekker fra sukkeralkoholene. Sjokkisen jeg så på i går var søtet med maltitol, men det sto ikke noe spesifikasjon om hvor mange av karbene som var sukkerarter eller sukkeralkoholer.

Kan man stole på at "sukkerfri" og "no sugar added" virkelig ikke har karber?

__________________


gullahar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:30   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Påståelig helsekost-mann

Vanskelig å si, men de karbohydratene som representeres av maltitol er jo som regel kostfiber, og på noen utenlandske varer er ikke dette trukket fra. Men du sier ingenting om dette var ren sjokolade, eller om det f.eks var kjeks eller andre ting i den.
Men, det står gjerne "Which of sugars..." og "diatery fibers" på dem.
Malitol får man uansett luftplager og diaré av, så you're better off

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:45   #3
gullahar
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 42
gullahar er på en erverdig vei

Sv: Påståelig helsekost-mann

Dette var en ren sjokolade. Varedeklerasjonen sto på norsk (eller annet nordisk språk - jeg husker ikke), og karbohydratene var dessverre ikke spesifisert.

Trodde jeg hadde grei kontroll på dette, men her kommer et dumt spørsmål:

Når man skal regne effektive karber, så kan man trekke fra sukkeralkoholer. Korrekt? Men hva med disse kostfiberne, kan de også trekkes fra?
Og er maltitol en sukkeralkohol eller kostfiber?

Framfor meg nå, har jeg Cloetta sin Mjölchoklad.

Næringsinnholdet pr. 100 g i denne er:
Energi: 2000kj/460kc
Protein: 10g
Karbohydrater: 53 g, hvorav sukkerarter 12 g og sukkeralkoholer 40 g
Fett: 32g
Kostfiber: 2g
Natrium: 0,1g

Da har jeg regna at denne sjokkisplata på 100g inneholder 13 g karber. Og spist med nesten god samvittighet.... For den inneholder melkepulver, noe som sikkert ikke er helt bra...

__________________


gullahar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:49   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Påståelig helsekost-mann

Høres jo i grunnen ut som helsekostmannen har rett da, men jeg vet jo ikke hvilken sjokolade det er. Maltitol er jo et sukkeralkohol som vanligvis ikke gir særlig svingninger i blodsukkeret, og det er jo nettopp det vi prøver å passe oss for, enten vi er diabetikere eller lavkarbere.
Det finnes jo sjokolader for diabetikere som har et høyt innhold av karber pga. kjeks osv, hva inneholdt denne sjokoladen da?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:50   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Påståelig helsekost-mann

Det er riktig det, kostfiber er alt trukket fra norske matvarer. Den cloettaen finnes i en mørk variant med mindre karber og uten melkepulver. Den smaker helt greit.
Jeg synes ikke melkesjokolade smaker så godt lenger, usukra eller ei

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:51   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Påståelig helsekost-mann

Opprinnelig lagt inn av gullahar, her.

Dette var en ren sjokolade. Varedeklerasjonen sto på norsk (eller annet nordisk språk - jeg husker ikke), og karbohydratene var dessverre ikke spesifisert.

Trodde jeg hadde grei kontroll på dette, men her kommer et dumt spørsmål:

Når man skal regne effektive karber, så kan man trekke fra sukkeralkoholer. Korrekt? Men hva med disse kostfiberne, kan de også trekkes fra?
Og er maltitol en sukkeralkohol eller kostfiber?

Framfor meg nå, har jeg Cloetta sin Mjölchoklad.

Næringsinnholdet pr. 100 g i denne er:
Energi: 2000kj/460kc
Protein: 10g
Karbohydrater: 53 g, hvorav sukkerarter 12 g og sukkeralkoholer 40 g
Fett: 32g
Kostfiber: 2g
Natrium: 0,1g

Da har jeg regna at denne sjokkisplata på 100g inneholder 13 g karber. Og spist med nesten god samvittighet.... For den inneholder melkepulver, noe som sikkert ikke er helt bra...

Kostfiber skal ikke trekkes fra, de er allerede trukket fra på norske varer. I USA kan man trekke dem fra siden det ikke er gjort fra før av, men ikke her i landet. Sukkeralkoholer trekkes fra ja. Maltitol er et rent sukkeralkohol og skal trekkes fra.

Det er altså 13 gram netto (effektive) karbohydrater pr. 100 gram i den sjokoladen du lister opp over her.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 13:03   #7
gullahar
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 42
gullahar er på en erverdig vei

Sv: Påståelig helsekost-mann

Takker så mye for hjelpa!

Mulig den helsekost-sjokoladen hadde tilnærmet alle karbene fra maltitolen da, og at disse egentlig kunne trekkes fra. Men for meg holder det ikke å "tro". Akk så mye lettere det hadde vært om alle kunne ha spesifisert karbene på næringsinnholdet, og spesielt på "helsekostprodukter".... Inntil videre frastår jeg fra å kjøpe noe jeg ikke vet det nøyaktige innholdet i

__________________


gullahar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 13:06   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Påståelig helsekost-mann

Helt enig, det er lurt. Jeg blir også eitrende forbanna på firmaer som ikke kan opplyse om næringsinnholdet. Er det virkelig så vanskelig for dem? :sur:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 14:06   #9
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Påståelig helsekost-mann

. . .og så var det dette med polyoler? Enlighten me, please

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 14:39   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Påståelig helsekost-mann

Polyoler = sukkeralkoholer.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Helsekost spm. B1 / Thiamine Aline Generell ernæringsdebatt 7 25-03-08 01:10
HELSEKOST- tips!!? Hyper Spørsmål og svar 22 27-10-06 19:21
kypros- helsekost Siljevanilje Generell diskusjon 0 03-05-06 19:31
Helsekost fra utlandet rsy Kosttilskudd 2 28-02-05 19:21
Mens vi er inne på Helsekost:-) Skorpia Generell diskusjon 9 28-04-04 13:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no