Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Urinsyregikt

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-05-07, 17:10   #1
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 64
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk
Unhappy

Urinsyregikt

Har alltid hatt revmatisme i kroppen...feks har jeg alltid höy senkning.
Nå sier legen urisyregikt...er stiv og støl i kroppen..vondt i tär og fingre.
Kan dietten ha fått den til å blusse opp tro?
Blir nesten litt depp nå joooo....buhuu...

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 18:47   #2
JaneFonda007
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 42
Innlegg: 27
JaneFonda007 er på en erverdig vei

Sv: Urinsyregikt

Jeg vil tippe at dietten din har fått urinsyregikten til å blusse opp ja. Jeg har tendenser til sykdommen selv, og slitt mer på lavakarbo enn ellers. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste og google litt å se på hva slags kosthold og hvilke matvarer som er nærmest forbudt for urinsyresyke. Jeg vet ikke hva du spiser, men vil tippe at mye av det finnes på listene over nei mat. En annen ting er at et vekttap på mer enn 0,5 kg i uka vil trigge anfall og vondt. Dette har jeg merket selv veldig godt. Jeg har fulgt purinfattig diett i ca 2 år, men nå har jeg også PCOS så da defor havnet jeg på lavkarbo. Fedon og andre sier at lavkarbo også er fint for de med urinsyregikt. I og med jeg nå har spist lavkarbo har jeg tillatt mer bacon og rødt kjøtt, sopp og fløte og andre ting som egentlig er nei-mat, men har da fått mer verking og kuler. Men for noen med urinsyregikt kan nok Fedon være kjempe bra tror jeg, mens med Skaldemann kan du nok ikke forvente noe annet enn vondt.

Men det er ingenting å bli deppa over! Hvis du legger til egne tilpassninger i forhold til standard-atkins, kan du fortsatt spise lavkarbo. Jeg prøver nå å spise en diett med mye hvitt kjøtt, store mengder grønnsaker og salater av det som er "tillatt", 100 g rødt kjøtt eller fisk er det som er tillatt om dagen, disse prøver jeg å bruke på fisk, og ellers sunne fettkilder. Lytt til kroppen!

JaneFonda007 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Maksimum 72 gram karbohydrat daglig Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:14   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Urinsyregikt

Fedon sier hvertfall at hans diett er bra for dem med urinsyregikt fordi insulinkontroll (og diverse andre prosesser i kroppen) fører til mindre betennelsestilstander i kroppen.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 00:07   #4
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Urinsyregikt

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Fedon sier hvertfall at hans diett er bra for dem med urinsyregikt fordi insulinkontroll (og diverse andre prosesser i kroppen) fører til mindre betennelsestilstander i kroppen.



Etter det jeg husker (har lånt bort boken min), så mener Lutz også, i "bedre uten brød" at lavkarbo er bra for de med urinsyregikt.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 21:42   #5
JaneFonda007
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 42
Innlegg: 27
JaneFonda007 er på en erverdig vei

Sv: Urinsyregikt

Jeg sitter her med begge bøkene, og det stemmer det Lemen og Lise! Fedon sier at tradisjonell purinfattig kost ikke har så mye for seg mot urinsyregikt, han anbefaler å drikke 3 liter vann om dagen, og evn øke urinens ph ved å innta 5 g soda 3 ganger daglig. Han anbefaler sin kost samt mosjon mot urinsyregikt. Han anbefaler også omega-3-fettsyrer for å forebygge.

Lutz og Allan sier veldig mye om dette. De viser til en undersøkelse av 193 pasienter som hadde forhøyede urinsyrekonsentrasjoner, konsentrasjonen sank umiddelbart, og nådde sitt laveste punkt etter 4 måneder på lavkarbo. De konkluderer med at urinsyrekonsentrasjon skyldes karbo i kosten. De viser at spesielt fruktose og sorbitol får verdiene til å stige.

Jeg er forvirret, hvorfor virker det som jeg da blir verre av urinsyregikta på lavkarbo enn ellers hvis jeg spiser all nei-maten men likevel lavkarbo? Det burde jo kanskje fungere på samme måte som at Skaldemann fikk lavere kolestrol av å spise alt han ikke burde spise fordi han kuttet karbo?

JaneFonda007 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Maksimum 72 gram karbohydrat daglig Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 22:03   #6
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 64
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Urinsyregikt

Og jeg har ikke hatt det før nå....ganske rart...
forvirret jeg også:S

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 07:36   #7
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Urinsyregikt

jeg er bedre i min gikt ( legene vet ikke helt hvilken type) når jeg er i ketose.
men jeg spiser veldig lite svin.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse og Urinsyregikt Melankolibri Ketolysekuren 2 14-09-06 15:54
Podagra/Urinsyregikt og Atkins Jannike Atkins kosthold 6 12-12-04 22:05
Urinsyregikt Ulvemor Lavkarbo generelt 3 10-09-04 09:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no