Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Min reise mot lavere GI.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-07-06, 21:14   #1
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Min reise mot lavere GI.

Jeg sa i et tidligere innlegg at jeg tenkte paa aa legge om kosten i en mer Lindbergsk retning d.v.s. lavere GI. Jeg har i den siste uken drevet og analysert hva jeg spiser i henhold til Glykemisk Indeks og Glykemisk Belastning.

Konklusjon: Maten jeg allerede spiser er faktisk ganske Lindbergvennlig allerede med noen unntak. Unntakene bestaar av poteter og noen frokostblandinger for aa nevne noen.

Jeg har gjort noen forandringer de siste dagene. Kutta ut poteter (gjorde det faktisk en tid tilbake), kutte ut og/eller mindre mengde av hoyglykemiske frokostblandinger. Jeg kommer til i en overgangsfase aa blande mindre mengder av hoyglykemiske frokostblandinger med noen med lavere GI. Jeg har begynt aa bruke mindre mengder notter som valnotter og mandler i frokostblanding og yoghurt.

Her er dagens matinntak:
Frokost: 15 gram mandler
28 gram All-Bran Buds med psyllium
30 gram Fibre One frokostblanding (hoy fiber, kan sammenlignes med All-Bran, og er ikke tilsatt sukker.)
7,5 dl skummet melk fordelt utover dagen

Mellommaal: 1 Yoplait Source 0% Yoghurt sotet med Splenda.

Lunsj: 2 Wasa Multi-Grain knekkebrod med 2 ss Philadelphia Smoked Salmon Cream cheese.

Mellommaal: 1 stort eple

Middag: Hjemmelaget Hamburger Macaroni soup som bestaar av brunet kjottdeig, hakkede tomater paa boks, konsentrert tomatsuppe paa liten boks, erter, litt mais, gulrot, en liten neve macaroni og buljong. Denne suppen er laget paa 500 gram kjottdeig og jeg tar kun en tallerker a 2,5 dl. Resten fryser vi ned. Det blir kun noen faa makaroni biter i min porsjon.

Kveldsmat (ca kl 20): 125 gram cottage cheese med litt sotning og kanel.

Kalorier:1495. Karber: 198 minus 43 gram fiber = 155. Fett: 42 gram. Protein: 92

Mitt inntak av karbohydrater har gaatt ned noe, fettinntaket har gaatt opp endel, proteininntaket er ogsaa noe hoyere enn for.

Jeg har Lindbergs bok hjemme og har brukt GI lister der samt GI lister paa nettet til min analyse. Men selvsagt saa er mitt kosthold langt fra perfekt og muligens ikke lavt GI nok paa det naavaerende tidspunkt. Jeg folger ikke Lindbergs oppsatte ukemeny siden det er saa annerledes enn det jeg vanligvis foretrekker og flere av matvarene/ingrediensene kan jeg ikke faa tak i her. Kanskje paa en helsekost 4 timers kjoring herfra. Men erfaringsmessig selger helsekostbutikkene over her mest vitaminer og kostholdstilskudd i form av piller og pulver.

Jeg ville sette pris paa kommentarer i forhold til mitt noe endrede kosthold og gjerne tips.

Selvfolgelig vil maten variere noe fra dag til dag.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.






Sist redigert av BiggestLooser : 04-07-06 kl 21:17. Årsak: trykkleif i overskrift
BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 04-07-06, 21:37   #2
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Min reise mot lavere GI.

Jeg vet ikke hvor mye den frokostblandingen blir i dl, men du kan spise ca 1.5 dl all bran regular eller 2 dl all bran plus, da har du fylt opp hele kvoten for høyglykemiske matvarer.

Synes du drikker for mye melk. Et av prinsippene til Lindberg er at man skal spise mat og ikke drikke mat. Ville begrenset inntaket til det du trenger til frokostblandingen.

Mais, gulrøtter og makaroni ville jeg kuttet ut, med mindre det er fullkornsmakaroni.

Ville også lagt til en neve nøtter til mellom-måltidene.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-06, 22:14   #3
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min reise mot lavere GI.

Tusen takk for tilbakemeldingen. Jeg maaler ikke i dl, men veier maten min. Jeg har forstaatt det slik at All-Bran regner som middels GI hos Lindberg og er blant de godkjente frokostblandingene. Fibre One er nesten i samme kategori. Men jeg jobber med aa endre paa dette ogsaa med tiden.

Makaroni, gulrotter og mais er i veldig smaa mengder i denne supper pr porsjon og det er ikke daglige valg. Daglig valg i gronnsaker er som regel blomkaal, brokkoli, voksbonner og snittebonner. Hermetiske erter er ogsaa en annen favoritt.

Jeg er enig i at mitt melkeinntak er noe hoyt. Mye fordi jeg har melk i kaffen utover dagen. Jeg er en ihuga kaffeholiker. Det har allerede blitt redusert ned fra 10 dl om dagen og jeg vil nok redusere ytterligere slik at jeg inntar ca 5 dl om dagen.

Godt tips om notter til mellommaaltider ogsaa. Tenker paa aa tilsette f.eks. mandler eller valnotter til yoghurten min.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 04-07-06, 23:29   #4
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Min reise mot lavere GI.

Ja, du har rett. Han kaller de for middel-glykemiske.

Og så må du ikke glemme fettet i måltidene

Men, som du sier, man trenger jo ikke å forandre alt over natten, men ta det som en prosess.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-07-06, 15:08   #5
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min reise mot lavere GI.

Jeg kommer til aa fortsette min reise mot lavere GI med aa lage meg en journal/dagbok her. Dere er hjertelig velkomne til aa lese og legge igjen kommentarer og gode raad.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor vil ikke familien min tro vitaminer er viktig ang kost Tidligere bruker Kosttilskudd 7 06-12-04 14:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no