Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvilken kostholdsfilosofi har vært det rette for DEG?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-09-09, 21:51   #1
trollmamma
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 160
trollmamma er på en erverdig vei

Hvilken kostholdsfilosofi har vært det rette for DEG?

Bare lurer litt, på hva brukere her har best erfaring med og hvorfor...

__________________


trollmamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 21:55   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi har vært det rette for DEG?

Jeg har prøvde Fedon, generell lavkarbo og ketolyse, og må si at det eneste som funker for meg, er KETOLYSE!
Hvorfor?
Rett og slett fordi det ikke er rom for slingringsmonn!

Har jeg den minste lille anledning til å slakke litt, tar jeg den med glede.
Litt sånn: "jada, jeg kan spise litt kjeks i dag. Kan jo bare være flink i morgen igjen".
Bare at neste dag finner jeg en annen grunn til å skeie litt ut med noe annet.

På ketolyse er det helt enkle, greie regler for hva som er hva og utskeielser får så store konsekvenser at det gidder jeg bare ikke!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 07:19   #3
Omelett
Medlem
 
Omelett sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 189
Omelett er ny på veien

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi har vært det rette for DEG?

Jeg tok utgangspunkt i Fedon, og prøvde meg fram med matvarer for å se hva jeg kan og ikke kan spise. Bakgrunnen min for kostholdsendringen var fibromyalgi og medhørende irritabel tarm. Brød funker ikke for meg, og sukker og søtningsstoffer holder jeg meg unna i størst mulig i grad. Jeg kan til nød spise 10-15 biter smågodt hvis jeg virkelig vil slå meg løs på lørdagskvelden. I det store og det hele lever jeg på fisk, kylling og egg, grønnsaker (ikke så mye rotgrønnsaker), frukt, bær og nøtter, og en del meieriprodukter. Dette fungerer aller best for meg.


Dette har bidratt til (i kombinasjon med mye trening) at jeg er mer eller mindre symptomfri både når det gjelder firbomyalgi og irritabel tarm. Symptomene på sistnevnte kommer tilbake hvis jeg spiser noe med mel da. Humøret mitt, som før omlegging kunne svinge drastisk, er nå stabilt, og jeg er kvitt migrenen som jeg hadde minst 1-2 ganger i måneden tidligere. Dette, pluss at jeg er veldig glad i lavkarbomat, gjør at det er lett for meg å holde på dette kostholdet.

__________________
http://kaffedamen.blogg.no/
Omelett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 07:32   #4
trollmamma
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 160
trollmamma er på en erverdig vei

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi har vært det rette for DEG?

Så spennende å lese om erfaringene deres. Håper flere vil svare.

Omelett; ser vi har mye av det samme utgangspunktet for å prøve lavkarbo. Jeg har også FM, i tillegg til en annen revmatisk diagnose, og har så langt hatt veldig god erfaring med kostholdet. Hadde en sprekk for en uke siden, og sliter med den enda. Verk, utmattethet og hevelser.
Hva sier legen din til at du velger dette kostholdet? Går du på medisiner i tillegg, elller har du kuttet dem ut?

__________________


trollmamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 07:46   #5
Omelett
Medlem
 
Omelett sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 189
Omelett er ny på veien

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi har vært det rette for DEG?

Opprinnelig lagt inn av trollmamma, her.


Omelett; ser vi har mye av det samme utgangspunktet for å prøve lavkarbo. Jeg har også FM, i tillegg til en annen revmatisk diagnose, og har så langt hatt veldig god erfaring med kostholdet. Hadde en sprekk for en uke siden, og sliter med den enda. Verk, utmattethet og hevelser.
Hva sier legen din til at du velger dette kostholdet? Går du på medisiner i tillegg, elller har du kuttet dem ut?

Legen min er veldig positiv til lavkarbo, og var den som anbefalte at jeg skulle prøve det. Hun lever på lavkarbo selv pga hormonelle problemer. Jeg har ikke brukt noen medisiner på over ett år, og selv da var jeg bare i prøvefasen. Innimellom har jeg tatt Ibux 600 + paracet for å ta toppene av smerten (men det virket jo bare av og til), men dette har jeg ikke hatt behov for de siste 3 månedene. Jeg trener minst 5 dager i uka, og varierer mellom kondisjon, styrke og smidighet, og det er nok den viktigste faktoren til hvorfor jeg er symptomfri nå. Jeg la grunnlaget på opptreningssenter for 1 år siden, og fortsatte deretter å trene på egen hånd. Jeg har økt belastning og antall dager gradvis, og er nå storfornøyd med alt jeg klarer! Siden jeg er avhengig av så mye trening for å holde FM'en i sjakk skal jeg omskoleres til personlig trener over nyttår.

Jeg har gjort noen flere forandringer i livsstilen min i tillegg, blant annet står jeg opp til samme tid hver eneste dag (6.45), og legger meg før 23. Søvnproblemer er jo et vanlig symptom på FM, og jeg har fortsatt dårlig søvn med stressende drømmer, men jeg føler meg allikevel mer uthvilt når jeg legger meg og står opp tidlig. Jeg har også sluttet å drikke alkohol, og er aldri på byen lenger. Det frister rett og slett ikke å ha konsekvenser helse- og treningsmessig i 2 dager etter en tur på byen. Da var det gjerne kombinasjonen alkohol og søvnmangel som ødela for meg selvsagt.

__________________
http://kaffedamen.blogg.no/
Omelett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 09:08   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi har vært det rette for DEG?

Nesten litt morsomt, vi har FM alle tre!

Men jeg merker svært lite forskjell på om jeg går på lavkarbo eller ikke og min irritable tarm har det i hvert fall ikke noe bedre!

Jeg har også prøvd opptrening, men ble desverre mye verre i kroppen. Humøret hadde godt av det, kroppen sliter enda med betennelser som blomstret opp under oppholdet for 2 år siden!
Ingen medisiner virker, annet enn Pinex forte, og de tåler ikke magen min, så....

Jeg spiser lavkarbo for å gå ned i vekt, jeg! For på den måten å få bedre kontroll på min dia2. Vil jo utsette nødvendigheten av insulinsprøyter lengst mulig!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 09:14   #7
trollmamma
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 160
trollmamma er på en erverdig vei

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi har vært det rette for DEG?

Personlig tror jeg ikke min FM-diagnose er korrekt jeg da, de plagene som kan mistolkes som FM skyldes nok revmatismen. Har brukt cellegift med god effekt, men fikk litt uheldige bivirkniger i form av kvalme. Går for tiden uten medisiner, og skal ha et forebyggende opphold i sol og varme i løpet av vinteren, i håp om at det kan holde seg noenlunde året igjennom. Jeg har vært kjempefin i sommer, nemlig. Blir jeg dårlig igjen, må jeg starte med salazapyrin, hvilket jeg ikke ønsket pga bivirkningene.

__________________


trollmamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken kostholdsfilosofi bør jeg følge? brud09 Spørsmål og svar 6 25-09-09 11:29
Du vet at lavkarbo er det eneste rette for deg når ... sara Lavkarbo generelt 11 31-08-09 02:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no