Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Hvilke Norske lett-bruser er ok?

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 08-12-06, 19:07   #1
shallow
Juniormedlem

shallow sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Florø
Alder: 57
shallow er ny på veien
Question

Hvilke Norske lett-bruser er ok?

I diettrevulsjons-boken (2004 utgaven dessverre) sies det at Aspartam som søtningsmiddel er tillatt. I forum leser jeg at Atkins support har frarådet aspartam pga. at det skøyer med blodsukkeret.

http://forum.lowcarber.org/archive/i...p/t-22390.html

Noen forslag til hvilke lettbruser vi kan drikke uten dårlig samvittighet i Norge unde induksjonsfasen?

Terje

shallow er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkinsaktig mot fedon Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 19:10   #2
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke Norske lett-bruser er ok?

Opprinnelig lagt inn av shallow, her.

I diettrevulsjons-boken (2004 utgaven dessverre) sies det at Aspartam som søtningsmiddel er tillatt. I forum leser jeg at Atkins support har frarådet aspartam pga. at det skøyer med blodsukkeret.

http://forum.lowcarber.org/archive/i...p/t-22390.html

Noen forslag til hvilke lettbruser vi kan drikke uten dårlig samvittighet i Norge unde induksjonsfasen?

Terje

Egentlig burde man ligge unna all lettbrus. Men Coca Cola Light er søtet med Splenda/sucralose og er OK . . . . . . . .

Gammel 08-12-06, 19:15   #3
shallow
Juniormedlem

shallow sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Florø
Alder: 57
shallow er ny på veien

Takker...

Trodde vår Pepsi max var sikker til jeg så den postinga som sådde tvil om aspartam. Cola light it will be

Terje

shallow er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkinsaktig mot fedon Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 20:53   #4
stinasol
Seniormedlem

stinasol sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 45
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

jeg drikker en sjelden gang cola zero eller sprite zero,har ikke noe utslag på meg iallefall

stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 22:31   #5
LilleVille
Medlem

LilleVille sin avatar

Hvor: Buskerud
Alder: 51
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Tror det er mest forskjell på folk jeg, ikke så mye forskjell på brus... Jeg følger Ketolysekuren, som ikke er ulik induksjonsfasen av Atkins hvis jeg har forstått riktig. Jeg har blitt veldig glad i Cola Zero.. Har blitt litt mye i det siste faktisk, har savna cola, og nå synes jeg zero er like godt.. Et stort glass iskald, nyåpna cola zero.. mmm Jeg går gjevnt og trutt ned, ikke fort, men fort nok til at jeg ikke gir opp.. så da får det være greit med litt lettbrus og sukkerfri sjokolade innimellom

Det jeg SKULLE si da.. Jeg tror du må prøve deg fram og se hvor mye søtstoff du tåler, og om det er noe forskjell på aspartam og splenda og alt det der.

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 23:30   #6
stinasol
Seniormedlem

stinasol sin avatar

Hvor: Bergen
Alder: 45
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av LilleVille, her.

Tror det er mest forskjell på folk jeg, ikke så mye forskjell på brus... Jeg følger Ketolysekuren, som ikke er ulik induksjonsfasen av Atkins hvis jeg har forstått riktig. Jeg har blitt veldig glad i Cola Zero.. Har blitt litt mye i det siste faktisk, har savna cola, og nå synes jeg zero er like godt.. Et stort glass iskald, nyåpna cola zero.. mmm Jeg går gjevnt og trutt ned, ikke fort, men fort nok til at jeg ikke gir opp.. så da får det være greit med litt lettbrus og sukkerfri sjokolade innimellom

Det jeg SKULLE si da.. Jeg tror du må prøve deg fram og se hvor mye søtstoff du tåler, og om det er noe forskjell på aspartam og splenda og alt det der.

stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 09-12-06, 00:22   #7
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av LilleVille, her.

Det er riktig at det er forskjell på folk, men det er et ubestridelig faktum at det også ER forskjell på brus. Atkins og hans medarbeidere har igjennom sine over over 30 år behandlet runt 70.000 pasienter. I løpet av denne tiden har man gjort seg en del erfaringer. Og blant disse erfaringen skiller aspartame seg ut som en "partystopper", dvs. at søtstoffet har vist seg å hemme vekttap. Det er en av grunnene til at de advarer mot Aspartame. Vi har også sett det her inne, at folk som opplever at vekta står stille og som slutter med bl.a. Pepsi Max eller Cola Zero plutselig tar av igjen. Det er ikke tilfeldigheter.

Når et medlem spør om råd - under Atkins Induksjonsfase, så gir jeg ikke råd etter Ketolysekurens regler. Selv om det funker for noen. Litt av clouet med induksjonen er at man skal kutte ut en del matvarer, rense kroppen og så senere tilbakeføre dem for å se hva kroppen reagerer/ikke reagerer på og tåler/ikke tåler.

Dette er en av de viktigste forskjellene på Atkins og ketolyse. Etter induksjonsfasen er over så kan man altså godt prøve seg frem og finne ut hva en tåler. (som LilleVille så korrekt påpeker).

Er man fornøyd med farten man tar av i og tåler kunstig søtstoff er det ingenting i veien for å fortsette med det man gjør.

Mitt råd er uansett å innta så lite kunstig søtstoff som mulig og ikke erstatte en avhegighet med en annen.

Gammel 09-12-06, 19:51   #8
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve

donjuanwannabe sin avatar

Hvor: Trøndelag
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Vær obs på søtstoffer ja, både i brus og sjokolade osv. Jeg merket ihvertfall det selv, at jeg blir mere sulten og spiser mer når jeg drikker lett-brus enn hvis jeg ikke hadde drukket kunstig søtet brus. Det er vel slik at kroppen "ser" sukker av søtstoffet og åpner for insulinproduksjon og dermed kommer sulten snikende. Og dermed er alle fordelene med lavkarbo kosthold borte.

Men alt avhenger på mengde såklart. Det er forskjell på ett par 1/2-litere pr. uke kunstig søtet brus og 1/2 l - 1 l pr. dag.

Gammel 11-12-06, 11:28   #9
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Mitt råd er uansett å innta så lite kunstig søtstoff som mulig og ikke erstatte en avhegighet med en annen.

Jeg har nå erfart at jeg legger på meg av (for mye) Splenda ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg Anbefaler Ikke Den Norske Utgaven Av Dandr Nille Atkins kosthold 56 17-06-10 08:35
Hvilke matvarer inneholder magnesium? Kristian Spørsmål og svar 9 04-04-09 09:47
Innavl hos norske hesteraser! mofe Generell diskusjon 1 23-02-05 17:25
norske homsepatruljen snoopygirl Generell diskusjon 11 11-02-05 21:23

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:56.