Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Atkins er best!

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 07-03-07, 07:06   #1
Fridolina
Seniormedlem

Fridolina sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 45
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Atkins er best!

http://www.expressen.se/halsa/1.583187

Atkins er den beste dieten! repotasje fra expressen

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 13:18   #2
Kristian
Seniormedlem

Kristian sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 58
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Atkins er best!

Kjempebra av Expressen.

Hvordan går vi frem for å tipse VG om dette?

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 15:25   #3
tbear
Medlem

tbear sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 76
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Bra link! Det beste er at forskerne bekrefter at Atkins ikke svekker viktige helseverdier ift andre dietter, slik som det har vært hevdet. Lederen for undersøkelsen - som gjelder kvinner i fruktbar alder - Christopher Gardner, professor of medicine at Stanford University’s disease prevention research centre in California - uttaler bl a at:

"Atkins ga mer vekttap uten tegn til uønskede sideeffekter.
Folk har stilt spørsmål om diett i årevis - vi synes det er på tide å gi dem noen svar."
Dette fremgår av en litt lengre artikkel i TimesOnline
http://www.timesonline.co.uk/tol/new...cle1466880.ece

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 21:43   #4
Lemen
Seniormedlem

Lemen sin avatar

Medlem siden: May 2006
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Nå skriver dagbladet om det også.

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/03/07/494262.html

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 17:43   #5
eriksen
Medlem

Medlem siden: Nov 2006
Alder: 39
eriksen er på en erverdig vei

Denne rapporten er interessant, men hvis man leser gjennom den i fulltekst, kommer den egentlig ikke med noe nytt...

At Atkins/lavkarbo gir vektnedgang er jo slett ingen nyhet, og det er ingen nevneverdig forskjell på vektnedgangen mellom de som hadde lavkarbo og de som hadde et "fritt" kosthold.

De som fulgte Atkinsdietten gikk ned 4.7 kg på 12 måneder...Det er ikke akkurat så mye (400g i måneden).
Det står ingenting i artiklene om hvordan energibalansen var.
Det var ingen nevneverdig forskjell der heller. Men energiinntaket ble bare kontrollert 4 ganger i løpet av det året, og feilrapportering av energiforbruk er jo et stort problem i forskningen.

Men det spiller jo liten rolle for den som slanker seg. Da er det jo som regel vektnedgangen som er interessant, ikke mekanismene bak. Og godteriutvalget synker jo dramatisk hvis man skal følge Atkins, hehe... Problemet er jo at de som fulgte "Learn"-programmet ikke har fulgt noen spesiell diett. De har bare fulgt generelle anbefalinger om å spise mindre fett enn karbohydrater. Men dette kan jo svært enkelt mistolkes!
"Spis mer karbohydrater", har de vel fått beskjed om. Men problemet deres var nok ikke at de ikke spiste nok karbohydrater fra før av (de hadde jo en BMI mellom 27-40)...Det hjelper selvsagt ikke å spise 60 % karbohydrater og 20 % fett, hvis man spiser 1000 kcal mer enn man forbrenner om dagen!

Hvis man studerer rapporten, ser man at alle de 4 gruppene går ned mye i vekt de 2 første månedene. De siste 6 månedene går Atkins-gruppen opp mye i vekt, mens de andre ligger ganske stabilt.
Så glykogen og væske-balanse kan ha spilt en rolle for vektnedgangen her??

Skal bli interessant å følge debattene etter denne studien, den er jo veldig stor og omfattende

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 18:50   #6
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 43
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Helt nederst på vg.no står det en epost til ansvarlig redaktør i VG.
Jeg sendte en mail dit nå og spurte når VG kommer med tilsvarende saker
Får se om han gidder å svare

Gammel 08-03-07, 19:21   #7
Fridolina
Seniormedlem

Fridolina sin avatar

Hvor: Oslo
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Helt nederst på vg.no står det en epost til ansvarlig redaktør i VG.
Jeg sendte en mail dit nå og spurte når VG kommer med tilsvarende saker
Får se om han gidder å svare

..
VG kommer aldrig skrive noe sådant pga då svekkes VG´s egen "kostholdsexpert" Devon meninger..

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 19:52   #8
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Ja, VG kommer nok aldri til å trykke noe positivt om lavkarbo så lenge de sponser vektklubben og Drevon. Huff.

Gammel 08-03-07, 20:16   #9
lokkebiff
Seniormedlem

lokkebiff sin avatar

Hvor: Tromsø
Alder: 47
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

men, godt er det nå iallefall at norsk media i det hele tatt kan skrive noe positivt om Atkins for en gangs skyld!!!

lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 14:48   #10
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve

donjuanwannabe sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av eriksen, her.

De som fulgte Atkinsdietten gikk ned 4.7 kg på 12 måneder...Det er ikke akkurat så mye (400g i måneden).

Ja det er sant. Hvis de hadde fulgt Atkins til punkt og prikke så hadde de nok gått ned 400 g pr. uke, minst!

Rapporten sier meg en ting, at de ikke har fulgt ordentlig Atkins.

Men det er jo egentlig ikke så rart. Det er jo veldig vanskelig å sette seg inn i dietten når man sannsynligvis bare har spist vanlig mat med mye karbo fra før av. Tror neppe "pasientene" fikk ett Atkins kurs over flere timer før de begynte. Og i løpet av ett år så kan jo mye skje også, man blir lei av dietten og begynner å spise normalt en stund kanskje. Eller man skjeier ut med sjokolade og pizza o.l. flere ganger. Det har skjedd her! Fordi å gå ned 400 g pr mnd. klarer jo alle uansett kur. Man trenger jo knapt å gjøre noen endringer i sitt kosthold for å gå ned så lite.

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

men, godt er det nå iallefall at norsk media i det hele tatt kan skrive noe positivt om Atkins for en gangs skyld!!!

ja det er sant

og jeg tror heller ikke VG kommer til å trykke noe som kan konkurrere med deres eget opplegg for vektnedgang (vektklubb.no).

Gammel 13-03-07, 15:48   #11
eriksen
Medlem

Medlem siden: Nov 2006
Alder: 39
eriksen er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Ja det er sant. Hvis de hadde fulgt Atkins til punkt og prikke så hadde de nok gått ned 400 g pr. uke, minst!

Rapporten sier meg en ting, at de ikke har fulgt ordentlig Atkins.

Har lest gjennom rapporten nå. Og ser at en er dårlig gjennomført, og i etterkant står man bare tilbake med en hel del "men". Ingen av deltakerne fulgte noen diett til punkt og prikke. Allerede etter et halvår, hadde de begynt å skli bort fra diettene, og vi må huske at de levde fritt. Det var ingen som kontrollerte hva de faktisk spiste, og hvor mye.

Så det var en bortkastet studie spør du meg. Men man kan jo få noe ut av den, his man følger den opp...

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 15:16   #12
tbear
Medlem

tbear sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 76
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Opprinnelig lagt inn av eriksen, her.

Har lest gjennom rapporten nå. Og ser at en er dårlig gjennomført, og i etterkant står man bare tilbake med en hel del "men". Ingen av deltakerne fulgte noen diett til punkt og prikke. Allerede etter et halvår, hadde de begynt å skli bort fra diettene, og vi må huske at de levde fritt. Det var ingen som kontrollerte hva de faktisk spiste, og hvor mye.

Så det var en bortkastet studie spør du meg. Men man kan jo få noe ut av den, his man følger den opp...

Her synes jeg dere er litt for saklige og negative! Uansett svakheter i undersøkelsen så holder konklusjonen (den er statistisk signifikant) om at Atkins-kostholdet har gitt størst vektnedgang, og viktig: ikke har medført påviselige, negative helsekonsekvenser. Det siste er viktig fordi det er søkt skapt tvil om dette fra mange hold.

La oss glede oss over konklusjonene, selv om vi vet at potensialet for et skikkelig lavkarbo kosthold er så mye mer enn knappe 5 kg på 12 måneder....

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 08:19   #13
slaskalainen
Gjest

Enig med Tbear her. Undersøkelsen er grei nok. Den har sine svakheter, men på den annen side har den også sine styrker. De innrømmer jo selv at den har sine svakheter på en del områder, men samtidig viser den en retning og at ikke noe skadelig skjer. Det er også viktig. Å kalle undersøkelsen for bortkastet er etter min mening og erfaring med undersøkelser, litt for bokmessig teoretisk.

Det går også an å se svar uten at de har 2 streker under seg.
Flott av Fridolina å legge den inn. . Bra!

Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 19:53   #14
slaskalainen
Gjest

Faktisk litt mer og mer respekt for undersøkelsen --- fordi den er ærlig.
Den kritiserer seg selv litt og ønsker heller ikke å gi inntrykk av å ha funnet opp hjulet. Dessuten viser den livet i praksis og er ikke steril.

Forskningens dilemma, i alle fall ett av dem er jo nettopp å kunne konkludere med noe nytt oppsiktsvekkende. Jo mer slik, jo mer tvilsomt egentlig. Noe å huske på.

Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Lavkarbo resurser HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 32 01-08-05 11:13

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:43.