Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hvetkim/Hvetekli

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 17-09-04, 20:33   #1
Minus
Juniormedlem

Medlem siden: May 2004
Alder: 51
Minus er på en erverdig vei

Hvetkim/Hvetekli

Er dette det samme? Skal bake et brød med hvetekli i oppskriften, men har ikke funnet dette i noen butikker. Finner derimot hvetekim, men aner ikke forskjellen. Kan noen hjelpe?

Minus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-02-05, 03:44   #2
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Dette lurer jeg også på!

Gammel 25-02-05, 01:05   #3
Gamla
Potius sero, quam numquam

Gamla sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av mofe

Dette lurer jeg også på!

Dette har jeg også ofte lurt på, men har ikke slått det opp før ikveld.
Hvetekim utgjør bare 2-3 % avhele kornet. Ved maling av hveten brekkes kimen (groen,embryo) løs. Etter valsing, hvor kimen flatklemmes uten å oppdeles kan den siktes fra som eget produkt ved siden avsiktet hvetemel og kli. Hvetekim inneholder 20 %protein, 6-7% fett og vel 50% kullhydrater. Inneholdet av jern og vitaminer fra B- gruppen er høyt. Fettet inneholder vitamin E. En særlig rik kilde til vitamin E er hvetekimolje som presses av fettet. ( sitat fra Store Norske)
Kli, er er jo som du vet bare hveteskallet.

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 25-02-05, 01:43   #4
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av komkari

Dette har jeg også ofte lurt på, men har ikke slått det opp før ikveld.
Hvetekim utgjør bare 2-3 % avhele kornet. Ved maling av hveten brekkes kimen (groen,embryo) løs. Etter valsing, hvor kimen flatklemmes uten å oppdeles kan den siktes fra som eget produkt ved siden avsiktet hvetemel og kli. Hvetekim inneholder 20 %protein, 6-7% fett og vel 50% kullhydrater. Inneholdet av jern og vitaminer fra B- gruppen er høyt. Fettet inneholder vitamin E. En særlig rik kilde til vitamin E er hvetekimolje som presses av fettet. ( sitat fra Store Norske)
Kli, er er jo som du vet bare hveteskallet.

Spennende, komkari! Og så flink du er som leter opp info til oss undrende sjeler
Undres på hva som er best ved brødbaking?

Gammel 25-02-05, 02:20   #5
Gamla
Potius sero, quam numquam

Gamla sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av mofe

Spennende, komkari! Og så flink du er som leter opp info til oss undrende sjeler
Undres på hva som er best ved brødbaking?

Begge deler, de har helt forskjellig virkning på brødet. Hvetekim gjør brødet saftigere og kli er jo bare fiber, så du kan trygt tilsett begge deler (i små mengder, selvfølgelig) eller bare ett av dem i brøddeigen.

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:25.