Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Om gelatin og hva pølser inneholder & sånn

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-01-08, 17:38   #1
Goggen
Seniormedlem

Goggen sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk
Question

Om gelatin og hva pølser inneholder & sånn

Men gelatin spiser dere.. Dere vet hva det er laget av?

Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 17:38   #2
Selma
Medlem

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Harstad
Selma har en fantastisk aura rundt segSelma har en fantastisk aura rundt seg

Sv: kan man spise skinnet på grillet kylling?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Haha jeg og. Til og med på bacon klipper jeg av alt det hvite. Takler ikke kokt skinke med hvitt i heller, så jeg må alltid kjøpe den dyreste som er HELT fettfri. Synd, men jeg takler det bare ikke. Tar det igjen med andre ting jeg også, feks. mye smør, rømme, ost og lignende.

Jeg bruker også mye smør, fete sauser osv. Men det som er så rart er at jeg ELSKER svoren på ribba (MÅ være sprø da). Noe som hele familien gjør, så på julaften er det ville tilstander ved middagsbordet for at alle skal ha tak i mest mulig svor Men fett ellers...USJ!!Bort, bort, bort. Jeg klarer å finne fett på hvit fisk også

Gammel 10-01-08, 17:40   #3
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kan man spise skinnet på grillet kylling?

Opprinnelig lagt inn av Goggen, her.

Altså, dette har ingenting med at jeg ikke VIL spise ditt og datt, det har bare med at jeg har aversjoner mot enkelte ting. Det jeg ikke selv kan SE, det går som regel greit. Mulig jeg er sær, men sånn er det nå med den saken. Tror det er de 6 årene som vegetarianer som har "ødelagt" meg, for jeg var ikke sånn før. Jeg takler ikke engang grillet kylling (bare bryststykkene). Må ha fileter. Takler ikke bein og fett.

Ja, det er tragisk, jeg vet det.

Gammel 10-01-08, 17:40   #4
Selma
Medlem

Selma sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Risten, her.

Du får prøve å spise med dempet belysning, da ser du ikke fettet !

Men KJENNER det da.... Og da kommer det ut igjen...

Spiser ikke gelatin, som jeg vet om ihvertfall Og regner med det er laget av fett eller noe lignende

Gammel 10-01-08, 17:42   #5
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Gelatin er laget av knokler og bein fra fisk og/eller dyr.

Gammel 10-01-08, 17:45   #6
Goggen
Seniormedlem

Goggen sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Jepp, og brukes mye som kapsel rundt vitaminer etc. Og i sylte, i aspic(cabaret), bog-skinke og en drøss andre produkter. Slik som deserter ala gele etc.

Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 17:45   #7
Selma
Medlem

Selma sin avatar

Å fytti grisen sin!!! Vet ikke helt hva jeg trodde det var....Alt som jeg ikke vet hva er, det kommer bare fra butikken liksom I mitt hode er jeg sikker på at gelatin vokser på trær

Gammel 10-01-08, 17:48   #8
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Jepp, og brukes mye som kapsel rundt vitaminer etc. Og i sylte, i aspic(cabaret), bog-skinke og en drøss andre produkter. Slik som deserter ala gele etc.

Jepp. Men jeg bryr meg ikke om å svelge kapsler, og sylte, kabaret og slikt spiser jeg ikke. Bogskinken skyller jeg under springen før jeg bruker den. Aspic-greier er jo helt grusomt.

Gammel 10-01-08, 17:51   #9
Helene
Seniormedlem

Helene sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Alder: 38
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

og vingummi har vel gelatin?

Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 17:54   #10
Eva
Seniormedlem

Eva sin avatar

Hvor: Oslo
Alder: 66
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Hva enten det er hud, muskler eller bein, så er det proteiner alt sammen - bare i forskjellige former.

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 18:00   #11
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Eva, her.

Hva enten det er hud, muskler eller bein, så er det proteiner alt sammen - bare i forskjellige former.

Selvfølgelig er det det, men alt er jo ikke like appetittelig for alle. Jeg spiser ikke ører, øyne og tenner på dyret fordi det muligens er sunt.

Gammel 10-01-08, 18:25   #12
Eva
Seniormedlem

Eva sin avatar

Hvor: Oslo
Alder: 66
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Selvfølgelig er det det, men alt er jo ikke like appetittelig for alle. Jeg spiser ikke ører, øyne og tenner på dyret fordi det muligens er sunt.

Nei det kunne jeg heller aaaldri finne på.

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:38   #13
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Oksetunge, oksehale, nyresuppe, levergryte... mmmm. (puke)

For bare noen uker siden fikk jeg vite at pølser er laget av grisesnuter, ører, haler, ansikt m.m. Jeg er veldig glad for at jeg har sluttet med pølser for lenge siden!

Men, når det er sagt, så synes jeg jo egentlig at når man først slakter et dyr - så bør man jo bruke hele dyret. Skal ikke kaste mat, vettu!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:50   #14
Selma
Medlem

Selma sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Rubens, her.

Oksehalesuppe er nyyyyyydelig

Gammel 10-01-08, 21:58   #15
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

For bare noen uker siden fikk jeg vite at pølser er laget av grisesnuter, ører, haler, ansikt m.m. Jeg er veldig glad for at jeg har sluttet med pølser for lenge siden!

Det er nok noen skikkelig dårlige pølser da? Det er blitt ganske strenge regler i Norge over hva pølser kan inneholde, trodde jeg. Står litt mer her:

http://www.abcnyheter.no/node/34773

Nå er det riktignok Gilde som svarer, men de kan vel ikke lyve i slike artikler heller?

Sitat:

Er det sant at pølser inneholder avfallsstoffer?

- Akkurat det der er en seiglivet myte. Jeg har jobbet 27 år i virksomheten, og har aldri hørt om at noe snusk brukes i produksjonen av pølser. Vi har faste resepter (oppskrifter) å forholde oss til. I tillegg har vi et lovverk som klart definerer hva vi kan bruke og ikke bruke.
- Enkelte reagerer at det på pølsepakkene står at pølsene inneholder hodekjøtt. Dette er ikke annet enn kjakekjøtt, som forøvrig er et meget godt kjøtt. Enkelte barn ringer inn og spør om hodekjøtt er det samme som hjernemasse. Det er det altså ikke, sier Sletner med et smil

Gammel 12-01-08, 07:31   #16
megselv
Medlem

megselv sin avatar

Hvor: Råholt
Alder: 40
megselv er ny på veien

*kvalm*
Hvorfor leser jeg dette

Gammel 14-01-08, 14:42   #17
Lindabtn
Seniormedlem

Lindabtn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 39
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Men, når det er sagt, så synes jeg jo egentlig at når man først slakter et dyr - så bør man jo bruke hele dyret. Skal ikke kaste mat, vettu!

Der fikk du meg til å slutte også (og jeg som elska oste pølse med bacon og potetsalat på statoil)

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp! jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Amagetha Atkins kosthold 19 28-04-06 16:14
Mel og lignende - hva har mest karber?? Karin Generell ernæringsdebatt 3 18-04-06 21:01
Utdanningstråden! mofe Generell diskusjon 44 16-04-05 21:58

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.