Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolysekur og amming?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 20-02-08, 22:54   #1
Smurfine
Medlem

Smurfine sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: oslo
Alder: 46
Smurfine er på en erverdig vei
Question

Ketolysekur og amming?

Jeg ammer, å har planer om å komme meg ned i vekt. Men ting tar tid ser det ut som.

Kan jeg gå på ketolyse når jeg ammer, hva skal jeg spise/ikke spise da?

Noen som kan gi meg en oppskrift på en enmannsomelett med bacon, hvor mye bacon skal være til. Kan jeg feks ha oppi sjampinjong og tomat, å kanskje en fedd hvitløk? Eller?

Gammel 20-02-08, 23:09   #2
Charmtassen
Seniormedlem

Charmtassen sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 64
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysekur og amming?

Hei, og velkommen!
Jeg tok et lite søk på ketolysekur + amme og/eller amming, og fikk opp følgende tråder:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=8733&highlight=amme%3B+amming

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9283&highlight=amme%3B+amming

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10917&highlight=amme%3B+amming

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13062&highlight=amme%3B+amming

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13817&highlight=amme%3B+amming

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14854&highlight=amme%3B+amming

Så da skulle det være litt å lese på og forhåpentligvis litt hjelp å få!

3 egg, 1/2 dl fløte, litt seltin - og akkurat så mye eller lite bacon, kokt skinke, ost osv. som passer deg. Hvis du skal ha i sopp må du huske på å veie og telle karber - det samme med tomaten.
Lykke til!

Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 00:01   #3
sma
Seniormedlem

sma sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sitat:

Ketolysekuren egner seg ikke for gravide. Om du ammer så bør du ikke ta tabelettene da overgang i morsmelk og sikkerhet for barnet ikke er tilstrekkelig undersøkt.

Dette står i boka.

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 06:13   #4
Trille
Medlem

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Alder: 52
Trille er på en erverdig vei

Hei
Eg ammer på lavkarbo, og fekk faktisk meir melk då eg la om kosten
Men eg et eindel karber, masse grønsaker, litt frukt, nøtter knekkebrød mm
Har tatt av 6 kg siden jul, så det virkar likevel

Gammel 21-02-08, 07:52   #5
Smurfine
Medlem

Smurfine sin avatar

Her sto det masse info for meg, lese gjennom i kveld å gjennomføre fra i morgen a. Fant ut at det var dumt å begynne halvgjort

Gammel 21-02-08, 08:54   #6
MorStine
Seniormedlem

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 45
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Trille, her.

Hei
Eg ammer på lavkarbo, og fekk faktisk meir melk då eg la om kosten
Men eg et eindel karber, masse grønsaker, litt frukt, nøtter knekkebrød mm
Har tatt av 6 kg siden jul, så det virkar likevel

Men det er stor forskjell på generell lavkarbo og ketolyse, på ketolyse går vi på ketogen diett og er i ketose, det er man ikke på Fedom feks.
Jeg ville ikke gått på ketolyse uten å ta tablettene som skal tas, fordi man rett og slett kan bli skikkelig dårlig av det i tillegg til at ammingen "tar mye av deg". Ville heller levd generelt lavkarbo mens ammingen pågikk og heller gått over til ketolyse når den er ferdig. Da er heller ikke veien like lang som hvis man legger om fra "normal"kost...

Gammel 21-02-08, 09:51   #7
Albertine
Gjest

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Ville heller levd generelt lavkarbo mens ammingen pågikk og heller gått over til ketolyse når den er ferdig. Da er heller ikke veien like lang som hvis man legger om fra "normal"kost...

Akkurat det jeg hadde tenkt å skrive. Du kan godt begrense karbene og spise masse proteiner, fett og grønnsaker, men jeg ville ikke gått for ketose.

Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 10:36   #8
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Jeg er enig med Albertine og MorStine. Det må ikke være enten-eller. Mellomting er også en bra ting.

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 13:04   #9
~kiki~
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2007
~kiki~ er på en erverdig vei

Slenger meg på de andre her jeg. Ville ikke gått på Ketolyse mens jeg ammet. (sluttet selv å amme i januar og begynte på Ketolyse sist fredag) Ville heller satset på generell lavkarbo/ Lindberg frem til ammeslutt.

~kiki~ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 19:01   #10
Smurfine
Medlem

Smurfine sin avatar

Har heller ikke tentk å ta disse tablettene så da blir det kanskje sånn litt atkins/fedon kur eller?

Gammel 21-02-08, 19:04   #11
Smurfine
Medlem

Smurfine sin avatar

Hehehe, å da så jeg at jeg hadde fått noen svar mens jeg var borte også. Men da gjør jeg det nok riktig siden jeg ikke har tentk å følge ketose til punkt og prikke, verken med tabletter eller å være helt uten karber(fordi jeg ammer )

Gammel 21-02-08, 19:09   #12
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Det kan jo være lurt å ta et multivitamintilskudd mens du ammer uansett, men jeg ville lagt et stykke over å være i grenseland til å være i ketose. Det er ikke så veldig mye som skal til alltid. Men jeg vil heller anbefale deg å ha et jevnt kosthold med mer karber, enn å ha et nesten ketoselignende kosthold for så å ha et måltid bestående av bare frukt, eller hvitt brød eller noe slikt. :barenevnerdet:

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 18:29   #13
ketanore
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2007
ketanore er på en erverdig vei

Jeg begynte på ketolysekur 1. oktober. Datteren min var da 9 mnd og jeg ammet fortsatt. Begynte derfor ikke på ketolysetablettene. sluttet å amme da hun var fylt ett år, det vil si 3 mnd på ketolyse kur, med 25 kg vekttap, uten ketolysetablettene. Jeg ble ikke dårlig idet hele tatt av ikke å ta tablettene. tok tran og multivit.

ketanore er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 16:47   #14
MorStine
Seniormedlem

MorStine sin avatar

MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av ketanore, her.

Jeg begynte på ketolysekur 1. oktober. Datteren min var da 9 mnd og jeg ammet fortsatt. Begynte derfor ikke på ketolysetablettene. sluttet å amme da hun var fylt ett år, det vil si 3 mnd på ketolyse kur, med 25 kg vekttap, uten ketolysetablettene. Jeg ble ikke dårlig idet hele tatt av ikke å ta tablettene. tok tran og multivit.

Da har du nok vært av de heldige Veldig mange blir dårlige, slappe og får mangler uten. Så det er ikke å anbefale å ikke ta dem!

Gammel 24-02-08, 16:59   #15
blåbær
Seniormedlem

blåbær sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 42
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Jeg trodde at hovedgrunnen til ikke å være i ketose når man ammet er at det ikke er bra for barnet?

blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 17:15   #16
MorStine
Seniormedlem

MorStine sin avatar

Opprinnelig lagt inn av blåbær, her.

Jeg trodde at hovedgrunnen til ikke å være i ketose når man ammet er at det ikke er bra for barnet?

Er visst ikke det??? Men jeg ville ikke ammet mens jeg var i ketose. Da hadde jeg iallefall blitt utslitt

Gammel 24-02-08, 18:42   #17
ketanore
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2007
ketanore er på en erverdig vei

Jeg valgte personlig å begynne på ketolysekuren selv om jeg ammet pga. det ikke stod noe om at en ikke kunne gjøre nettopp dette i ketolyseboken. Merket ikke noe forskjell på smaken av melken, den vil kanskje være mindre næringsrik, men når barnet er 9 måneder skal mye av det daglige behovet for næring komme fra andre steder enn brystet til mor.
Men jeg hadde nok ikke begynt på kuren de første 6 mnd når barnet blir fullammet.
Og ja jeg er nok heldig som ikke har blitt dårlig av ikke å ta tablettene. Jeg har i ettertid begynt på dem, men har ikke merket noe forskjell fra eller til.

ketanore er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 19:00   #18
Smurfine
Medlem

Smurfine sin avatar

Fint å høre at det ikke er noe fare om man går i ketose. Men uansett, begynte i dag men kommer også til å spise litt karber bare frem ti jeg ikke ammer lenger.

Nå prøver jeg et par uke å ser om det gir noe resultat eller ikke

Gammel 24-02-08, 20:07   #19
MorStine
Seniormedlem

MorStine sin avatar

Jeg tenker mer på hvor sliten JEG ville blitt i kroppen, jeg da Kjempefint om andre kan amme og gå ned i vekt på en sunn måte Ikke noe er bedre enn det, for det er litt av en jobb å få av svangerskapskiloene, har i allefall vært det for meg, alle 4 gangene, ikkegått ned ett eneste gram av å amme...

Gammel 24-02-08, 21:24   #20
Smurfine
Medlem

Smurfine sin avatar

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Jeg tenker mer på hvor sliten JEG ville blitt i kroppen, jeg da Kjempefint om andre kan amme og gå ned i vekt på en sunn måte Ikke noe er bedre enn det, for det er litt av en jobb å få av svangerskapskiloene, har i allefall vært det for meg, alle 4 gangene, ikkegått ned ett eneste gram av å amme...

Ikke jeg heller

Gammel 24-02-08, 23:12   #21
MorStine
Seniormedlem

MorStine sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Smurfine, her.

Ikke jeg heller

Men med ketolyse raste jeg ned alle kiloene og endel til Så keep up

Gammel 25-02-08, 01:18   #22
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Hvor: Sola
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Har det ikke også litt med at man i ketose ofte går VELDIG fort ned i vekt og at man da kan risikere å enten miste melken eller at "giftstoffer" som sitter lagret i fettvevet frigjøres i hopetall og kan gå over i melken? Mener Nylander snakket om dette i en artikkel en gang.

Gammel 25-02-08, 07:29   #23
MorStine
Seniormedlem

MorStine sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Har det ikke også litt med at man i ketose ofte går VELDIG fort ned i vekt og at man da kan risikere å enten miste melken eller at "giftstoffer" som sitter lagret i fettvevet frigjøres i hopetall og kan gå over i melken? Mener Nylander snakket om dette i en artikkel en gang.

Jeg har også alltid hørt at man ikke skal slanke seg under amming, kun gå lette turer ol så ikke giftstoffene frigjøres og går i melken. Men vet ikke om det finnes nyere forskning på dette nå? Er jo halvannet år siden jeg sluttet å amme.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Amming og Atkins kur Angel Spørsmål og svar 3 09-01-08 01:10
Kromtilskudd og amming? Lollypop! Ketolysekuren 25 18-09-07 22:49
Ketolyse og amming? turid Ketolysekuren 11 25-04-06 13:52
Ketolyse og amming Babe Ketolysekuren 7 20-05-05 20:43
Atkins=slutt på amming? mam Lavkarbo generelt 4 12-08-04 17:59

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.