Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

soyaprotein vs hvetemel

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 21-05-08, 09:17   #1
Pluto i magen min:)
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2008
Alder: 44
Pluto i magen min:) er på en erverdig vei

soyaprotein vs hvetemel

Lurer på om d bare er å bytte ut mengde hvetemel med mengde soyaprotein? Eller oppfører d seg veldig anderledes? Noe annet alternativ til hvetemel, slik at jeg kan bruke "gamle" oppskrifter og bare skvise ut melet til fordel for noe annet?

Pluto i magen min:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomp Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 10:30   #2
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: soyaprotein vs hvetemel

Nei det hadde vært drømmen om det gikk. Tror det er noe med glutenet i hvetemelet som funker så bra, for om du bruker endel glutenmel (fås kjøpt bla. i helsekosten) blir det mye mer likt hvetemel. Det er derfor bla. Ketolyse bakemixen funker bra, for den inneholder visst glutenmel.
Andre ting du kan bruke er feks. finmalte nøtter, soyamel, myseprotein og lignende, men du vil nok aldri få samme konsistens og smak på de gamle oppskriftene dine.

Gammel 21-05-08, 10:51   #3
Torkil
Seniormedlem

Torkil sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 67
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Hei
Hvetemel inneholder mye stivelse. Ved oppvarmning i vann klistrer dette ( tapet-klister) det gjør proteinpulver i mye mindre grad. Blander man litt sukker i mel-vannblandingen vil det gjære og danne bobler som fanges i "klisterbobler" slik det skjer når vi baker brød.
Med proteinpulver må man tilsette egg for at det skal klistre noe og stivne ved baking, samt bakepulver for å danne luftbobler.

Jeg har enda ikke fått til noe brød med proteinpåulver som er på høyde med vanlig brød, men en del oppskrifter gir helt akseptable erstatninger
Man må bare ikke tro det blir like "bra" som de beste hvetebrød.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 10:58   #4
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Torkil sier noe der, det er også det jeg alltid har sagt. Man må ikke sammenligne med vanlige brød, boller, pizzabunner osv, men tenke på det som "nye retter" feks. Min mann orker ingenting av lavkarbo-varianter (han spiser heller pålegg uten brød enn å bruke lavkarbobrød) fordi han er fæl med å sammenligne.

Gammel 21-05-08, 13:45   #5
Pluto i magen min:)
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2008
Alder: 44
Pluto i magen min:) er på en erverdig vei

Ja, d er vel bare å innse at sånn er d bare! Savner brød konsistensen i blandt bare!
Men tusen takk for gode svar

Pluto i magen min:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomp Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Soyaprotein: Hvor kjøper jeg dette? Guffen Ketolysekuren 9 17-02-08 21:11
Soyaprotein ++ Brumm Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 01-02-08 21:57
Soyaprotein Musamis Ketolysekuren 3 06-11-07 20:44
Hvetemel og bakemiks Ludviginne Ketolysekuren 1 28-10-07 10:28
Sjokoladekake med soyaprotein?! Daizy Oppskrifter 60 11-07-07 07:51

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.