Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ny livsstil, hjelp?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 09-02-09, 23:19   #1
sarasener
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2009
sarasener er på en erverdig vei

Ny livsstil, hjelp?

Hei!
Er relativt ny innenfor ketolyse og slikt her, har fått litt "vektproblemer" de siste månedene. Må nesten ta hele historien for at dere skal forstå, here we go:

Jeg har hatt anoreksi i seks år, hatt en ekstrem treningsmengde og vært underernært (bmi på 11-12). Ble i løpet av 2008 bedre og bedre, i sommer ble jeg vel helt "fri". Det er ifølge meg selv og behandleren ingen fare for at jeg skal bli syk igjen, driver for tiden og underviser om spiseforstyrrelse innenfor helse/skole.

Etter at jeg nådde idealvekten min har jeg bare lagt mer og mer på meg, legen min sier at jeg kan gå ned ca 10kg fra der jeg er idag. Jeg er ikke spesielt overvektig, heller litt lubben og vil gjerne ha det bort!

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg i høst at jeg hadde et litt høyt fastende blodsukker (tror det lå på 8). Skal på utredning om jeg har diabetes type 2.

I tillegg så trener jeg 15-20timer i uka, dette er ikke noen form for tvangstrening, derimot konkurrerer jeg innenfor kampsport.
prøver nå å leve med så lite karbo som mulig (ca20g om dagen), men går ikke ned i vekt. Så til mine spørsmål:

-Kan jeg spise karbo etter trening?
-Mine foreldre synes det er helt på trynet å se hvor mye smør og nøtter jeg spiser, når det er fare for diabetes. Hvem av oss har rett?
-Må jeg tenke på kaloriene jeg spiser? jeg teller ikke nå, har heller ikke lyst, men jeg kan lett spise 3000kcal uten å bli mett. Metthetsfølelsen er litt borte...
-Flatbrød og grønnsaker er for tiden det eneste jeg spiser av rene karbs, er det greit?

På forhånd takk!

sarasener er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 23:47   #2
Goggen
Seniormedlem

Goggen sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Ny livsstil, hjelp?

Opprinnelig lagt inn av sarasener, her.

-Kan jeg spise karbo etter trening?
Nei, du trenger ikke karbo. Er du sulten, spis lavkarbo-mat. Og drikk rent vann.

-Mine foreldre synes det er helt på trynet å se hvor mye smør og nøtter jeg spiser, når det er fare for diabetes. Hvem av oss har rett?
Dette må du snakke med legen din om. Men fett og nøtter er ikke diabetes-triggeren for og si det sånn. Og slik sett støtter jeg ditt syn.

-Må jeg tenke på kaloriene jeg spiser? jeg teller ikke nå, har heller ikke lyst, men jeg kan lett spise 3000kcal uten å bli mett. Metthetsfølelsen er litt borte...
I utgangspunktet nei. Men det høres rart ut. Spiser du mye fett skulle det være fint. Som oftest blir man mettere med lavkarbo. Og det er vanskelig å spise 3000kcal uten å overstige 20karbo. Nøtter har som oftest en god del karbo. Og kan trigge sultfølelsen.

-Flatbrød og grønnsaker er for tiden det eneste jeg spiser av rene karbs, er det greit?
Flatbrød er mel. Mel er karbo. Karbo løser ut insulin. Insulin er fettlagringshormonet.
Når det e sagt er det svært viktig at du samarbeider med legen din om endringer, fremgang etc. Ingen ønsker at du skal falle tilbake til ditt tidligere spiseregime.

På forhånd takk!

Alt godt!

Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Svar

Emneord
trening vektproblem

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Skal starte lavkarbo livsstil, men reiser mye. Hjelp! tullann Lavkarbo generelt 3 11-01-09 08:41
Trampe sin nye livsstil... Trampe Åpne dagbøker 5 05-02-06 20:06

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.