Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Juniormedlem
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Stavanger
![]() |
Hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?Det sto kanskje i boken, men jeg har litt problemer med å forstå dette. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ketolyse
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 53
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?Med fett, skal fett fordrive
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 38
![]() |
Sv: hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?Det å gjøre om ditt lagret fett i kroppen om til ketoner krever mye energi, og siden du ikke har karbs i kroppen bruker den fettet fra kostholdet ditt! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Sv: hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?Sånn jeg har forstått det, må man tilføre fett for å få satt igang forbrenningen av kroppsfettet.
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 54
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?for å komplettere. Sånn jeg har forstått det er ikke sult en god slankemetode. Da går du ned på sparebluss og kroppen sparer på lagrene så godt den kan. Om du spiser nesten nok kalorier vil du få full forbrenning og best vektnedgang. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat
![]() |
![]() |
#6 |
Gjest
|
Sv: hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?Energibunten har helt rett. Kroppen klarer ikke å forbrenne nok fra egne fettlagre til å opprettholde kroppsfunksjonene, selv med "vidåpne sluser". Hvis det var slik skulle overvektige boblet over av energi, og det er jo ikke alltid tilfelle.. Kroppen trenger tilførsel av energi gjennom kosten for å holde en stabil kroppstemperatur osv. Det opplever vi som sult. Fett er ypperlig fordi det i tillegg til å gi lettomsettelig energi og redusere sultfølelsen, til en viss grad øker fettlagrenes evne til å frigi energi. Sist redigert av Chunky : 17-02-09 kl 00:51. |
![]() |
![]() |
#7 |
Juniormedlem
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Stavanger
![]() |
Sv: Hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?tusen takk. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ketolyse
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 55
Sv: Hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?En annen ting er at kroppen klarer faktisk å omdanne proteiner til glukose i kroppen, når det ikke er nok tilgang på fett. Da brenner kroppen på den glukosen som om den brenner karbohydrater. Og da brennes det IKKE kroppsfett.
![]() |
![]() |
#9 |
Gjest
|
Sv: Hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?
Jeg er ikke sikker på om dette er helt riktig. Sist redigert av Chunky : 17-02-09 kl 20:45. |
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 58
Hvis du ikke skal spise karber noe særlig, og heller ikke fett, da blir det bare proteiner igjen, og det er ikke så gunstig...det er noe med for mye proteiner i forhold til fett...mener det stod noe om det i ketolyseboka, men jeg har den ikke her, så jeg får ikke slått opp og sjekket. Kanskje noen som har boka kan sjekke?
Jeg lurer på om det kan være når man spiser for mye protein i forhold til fett...og at kroppen da reagerer på proteiner ved å lagre dem i kroppen som fett...siden den ikke får karber...husker bare ikke hvos jeg leste det...anyone?
![]() |
![]() |
#11 |
Gjest
|
Sv: Hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?Jeg er som sagt veldig skeptisk til at proteiner skal kunne ha samme effekt som karbohydrater. Det river i så fall ned veldig mye av teorien rundt lavkarbo.
Se også denne veldig gode tråden av Pål Jåbekk når det gjelder mengde karbohydrater: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24058 |
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Og jeg mener bestemt ikke at det er det jeg sier...det er kun der det ikke er karber å hente, og at man får i seg mer proteiner i forhold til fett det kan være et problem...men som sagt trenger jeg å få hjelp fra ketolysekurboka til Torkil rundt dette, da jeg ikke har boka i huset for tiden...
![]() |
![]() |
#13 |
Gjest
|
Hei igjen Sist redigert av Chunky : 18-02-09 kl 08:48. |
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Sv: Hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?Se der ja, da fant du det jeg tenkt på, og det er typisk at man husker noe men ikke hele meningen i setningene...
![]() |
![]() |
#15 |
Gjest
|
Sv: Hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?Som det står i f.eks. Bedre uten brød, dannes glukose fra proteiner kun ved behov, og dermed slipper man unna de store insulin- og blodsukkerkonsentrasjonene som følger med overdrevet karbohydratinntak. Sist redigert av Chunky : 19-02-09 kl 21:48. |
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Der må jeg jo si meg enig med deg!
![]() |
![]() |
#17 |
Gjest
|
|
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Sv: Hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?hihi...
![]() |
![]() |
#19 |
Seniormedlem
I mitt tilfelle tror jeg omdanningen av protein til glukose gav den samme insulinstigningen. Dette kunne jeg merke på det kroppslige ubehaget, og på at vekta sto bom stille. Men det er godt mulig at dette bare gjelder personer med enten hypo- eller hyperglykemi, og at trådstarter ikke er plaget med dette.
Ja, det er dette forholdet som jeg har merket at kroppen min er var på, hvis jeg skal gå ned i vekt.
Det er denne boka og mine egne erfaringer jeg baserer mitt utsagn på, i tillegg til det som står i ketolyseboka. Ikke at proteiner kan omdannes til karbohydrater, det tror jeg er en sammenblanding av begreper, eller også en måte å forenkle det på som gjør det lettere å forstå for nybegynnere. Men jeg mener å ha belegg for å si at proteiner KAN omdannes til glukose (glukoneogenese) i tilfeller med for lite tilgang på fett, og at denne mekanismen har hemmet vektnedgang HOS MEG personlig, kanskje fordi jeg har hatt hyperglykemi eller kanskje det gjelder de fleste, jeg vet ikke sikkert.
![]() Livet handler om hvordan man håndterer Plan B. Sist redigert av Nicpins : 18-02-09 kl 13:38. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo
![]() |
![]() |
#20 |
Gjest
|
Sv: Hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?Veldig bra presisering. Selv om det står flere steder (bl.a. i Bedre uten brød) at glukoneogenesen ikke gir insulinstigning, så kan jo det være helt annerledes for hyperglykemiske personer. Da er vi jo enige og gode venner alle sammen da jo |
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
Sv: Hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?Jajjamenn, vi erdavell VENNER, vel???!!!
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
Egentlig mistenker jeg trådstarter for å håpe at h*n slipper å spise fett...hehe...men fettet må til!
![]() |
![]() |
#23 |
Gjest
|
Sv: Hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?Jepp. Selv har jeg klart å tre over en stor terskel i dag. Laget meg en "sandwich" bestående av to skinkeskiver, et salatblad, ost OG en skive kvitseidssmør mellom, skjært med ostehøvel |
![]() |
![]() |
#24 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 65
Sv: Hvorfor spise fett når jeg har nok til forbrenning selv?Takk, gjorde akkurat det samme - og likte det jeg og |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :)
![]() |
![]() |
#25 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Hvorfor så mye fett? | Chunky | Spørsmål og svar | 35 | 24-02-11 01:36 |
Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett? | Pelen | Ketolysekuren | 9 | 30-07-09 20:08 |
Hvor mange gram fett trenger kroppen til ren forbrenning? | elian | Lavkarbo generelt | 8 | 22-01-09 16:54 |
1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi? | quinoa | Barns kosthold | 12 | 16-01-09 19:46 |
Hvorfor gir fett inn, masse fett ut? | Fjonken | Spørsmål og svar | 23 | 15-02-07 17:13 |