Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Nytt grønnsakspørsmål – hva heter disse på norsk?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-06-09, 15:10   #1
Mistral
Medlem

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Paris
Mistral er på en erverdig vei

Nytt grønnsakspørsmål – hva heter disse på norsk?

Etter å ha fått identifisert knutekål har jeg et nytt språkspørsmål: hva heter disse bønnene på norsk? De ligner på sukkererter, men er mye større. Belgen er også en god del seigere enn på sukkererter, men den spises.

(På fransk heter de "haricots plats" – "flate bønner", direkte oversatt – i tilfelle noen lurte.)

Hvis noen også vet hvor mange karbohydrater de inneholder, blir jeg enda gladere.

Sist redigert av Mistral : 27-08-15 kl 14:59.
Mistral er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 15:10   #2
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Nytt grønnsakspørsmål – hva heter disse på norsk?

Det lurer jeg også på! Har sett de i innvandrersjappene.

Gammel 10-06-09, 15:15   #3
Mistral
Medlem

Jeg googlet litt på fransk og fant en side der det står 7,2 gram karbo pr 100 gram. På en annen side står det 5,5, så kanskje 7,2 gram er inkludert kostfiber?

Gammel 10-06-09, 15:16   #4
Mistral
Medlem

En tredje side sier 4,5 gram og en fjerde 4,2 gram - det blir jo bedre og bedre, men det er jammen ikke lett å vite hva man skal forholde seg til!

Gammel 10-06-09, 18:11   #5
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Etter å ha fått identifisert knutekål har jeg et nytt språkspørsmål: hva heter disse bønnene på norsk? De ligner på sukkererter, men er mye større. Belgen er også en god del seigere enn på sukkererter, men den spises.

(På fransk heter de "haricots plats" – "flate bønner", direkte oversatt – i tilfelle noen lurte.)

Hvis noen også vet hvor mange karbohydrater de inneholder, blir jeg enda gladere.

Mener bestemt å erindre at Nille har sagt at disse var godkjent på lavkarbo! Ho kalte dem flate sukkererter... (Unnskyld Nille hvis jeg husker feil!! )

Gammel 10-06-09, 18:30   #6
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 47
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Snittebønner?
http://www.frukt.no/artikkel.aspx?ar...75&mnu4id=1082

Gammel 10-06-09, 21:43   #7
Lemen
Seniormedlem

Lemen sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 45
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Når jeg går inn på den franske wikipedia, og søker opp grønnsaken (haircot), og trykker på den norske linken i menyen til venstre, så får jeg opp den norske siden på hva dette er for noe. Her sier wiki at det er en hagebønne. Og på frukt.no så står det at hagebønne og brekkbønne er det samme. Men, om det stemmer, det kan jeg selvsagt ikke være 100% sikker på...

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 21:50   #8
Mistral
Medlem

Snittebønner tror jeg det må være. Da fant jeg endelig ut hva det er for noe også.

Hagebønner eller brekkbønner tror jeg må være det som heter fèves på fransk. Belgen er rundere og ikke spiselig.

"Haricots" betyr rett og slett bønner og er et samlebegrep på samme måte som bønner er det på norsk.

Snittebønner står ikke i matvaretabellen her inne, men hvis jeg regner 5 gram karbohydrater pr 100 gram burde jeg ikke bomme så fryktelig, tror jeg.

Gammel 10-06-09, 21:54   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Fra matvareguiden: http://www.matvareguiden.no/sokemask...r&type=matvare

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 21:57   #10
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Når jeg går inn på den franske wikipedia, og søker opp grønnsaken (haircot), og trykker på den norske linken i menyen til venstre, så får jeg opp den norske siden på hva dette er for noe. Her sier wiki at det er en hagebønne. Og på frukt.no så står det at hagebønne og brekkbønne er det samme. Men, om det stemmer, det kan jeg selvsagt ikke være 100% sikker på...

Brekkbønner på fransk er haricot vert. Mens disse bønnene det snakkes om her er haricot plats.

Hagebønner trodde jeg var det samme som hestebønner? Hagebønnene er mye større enn brekkbønnene, ligner litt på disse haricot plats på utsiden, men har mye større bønner på innsiden. Så vidt jeg vet. Da er det selve bønnene som er maten og ikke hele belgen som når man spiser brekkbønner eller haricot plats.

Gammel 10-06-09, 22:04   #11
Lemen
Seniormedlem

Lemen sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 45
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Brekkbønner på fransk er haricot vert. Mens disse bønnene det snakkes om her er haricot plats.

Hagebønner trodde jeg var det samme som hestebønner? Hagebønnene er mye større enn brekkbønnene, ligner litt på disse haricot plats på utsiden, men har mye større bønner på innsiden. Så vidt jeg vet. Da er det selve bønnene som er maten og ikke hele belgen som når man spiser brekkbønner eller haricot plats.

Hehe, ja da ble det feil med den franske wiki-siden.

Men, lurer på hvorfor det står på frukt.no at hagebønne og brekkbønne er det samme, hvis det ikke er det.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 22:04   #12
Mistral
Medlem

Lett skal det ikke være!

Jeg spiste aldri noe særlig bønner da jeg bodde i Norge, det er derfor jeg har bedre greie på dem på fransk enn på norsk (jeg er norsk, altså, hvis noen lurte!).

Jeg trodde haricots verts het aspargesbønner på norsk, og når jeg slår opp aspargesbønner på frukt.no ser det ut til at jeg har rett. Det er vanskelig å se av bildet av brekkbønnene, men de virker større og tykkere enn aspargesbønner?

Gammel 10-06-09, 22:10   #13
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

I følge frukt.no er haricot verts det samme som Kenyabønner som er en variant av brekkbønner som høstes tidlig:
http://www.frukt.no/artikkel.aspx?ar...75&mnu4id=1080

Mens de vanlige brekkbønnene ser sånn ut:

Og her er aspargesbønnene:

Gammel 10-06-09, 22:15   #14
Mistral
Medlem

De nederste er definitivt haricots vert på fransk. Kenyabønnene kalles også haricots verts, de er bare mindre.

Hva brekkbønner er har jeg fortsatt ikke helt klart for meg - det hadde vært nyttig å se dem ved siden av aspargesbønner for å få en idé om størrelsen. Jeg syns de ligner veldig på hagebønner (fèves).

Gammel 10-06-09, 22:18   #15
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

Aspargesbønnene er gjerne ca 15 cm lange. Det er de som ofte finnes i innvandrerbutikker. Brekkbønnene er bare halvparten så lange og er de som ofte finnes i frysedisken i vanlige butikker.

Tykkelsen på dem er omtrent likt.

Gammel 10-06-09, 22:20   #16
Mistral
Medlem

Da er jeg like klok, gitt... da aner jeg fortsatt ikke hva brekkbønner heter på fransk.

Gammel 10-06-09, 22:22   #17
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

Brekkbønnene kalles forøvrig også "grønne bønner" på norsk.
Jeg tror forøvrig alle tre er en type brekkbønner.
Brekkbønner oversettes også til "green beans" i engelsordboka.

Gammel 10-06-09, 22:23   #18
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Da jeg skrev brekkbønner på norsk og ba den oversette til fransk fikk jeg: frein de haricots
Om det stemmer vet jeg ikke da....
http://translate.google.com/translate_t#

Gammel 11-06-09, 07:15   #19
Mistral
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Da jeg skrev brekkbønner på norsk og ba den oversette til fransk fikk jeg: frein de haricots
Om det stemmer vet jeg ikke da....
http://translate.google.com/translate_t#

Det høres ikke rett ut, nei. "Bønnebremser" blir det...

Gammel 11-06-09, 09:04   #20
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Det høres ikke rett ut, nei. "Bønnebremser" blir det...

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva heter denne grønnsaken på norsk? Mistral Spørsmål og svar 9 05-06-09 22:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:56.