Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Essens vs ekstrakt

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 23-06-09, 22:24   #1
lett med fett
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2009
lett med fett er på en erverdig vei

Essens vs ekstrakt

Noen som kan si meg forskjellen?

Er ekstrakt "ekte" vare, mens essens er kjemisk fremstilt?

lett med fett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lite karbo, mye fett. Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 00:06   #2
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Essens vs ekstrakt

Det var det jeg også trodde, helt til jeg googla det ... http://askville.amazon.com/differenc...uestId=6818185

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 11:26   #3
Vaffel
Medlem

Vaffel sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
Vaffel har en fantastisk aura rundt segVaffel har en fantastisk aura rundt seg

Essenser laget vi i kjemitimen, husker jeg. Veldig morsomt!

Men jeg har også alltid trodd at ekstrakt var ekte vare, bare med mindre vann. Nå ble jeg litt dessillusjonert, kjente jeg.

Vaffel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Foreløpig moderat/restrektiv lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 11:30   #4
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Ja, jeg ble meget forvirra
Uansett. Jeg bruker kun vaniljestang, om jeg skulla lage sauser, panacotta og sånn. Den varer jo i evigheter. I bakervarer kanskje det blir verre? Jeg har uansett liksom alltid hørt at ekstrakt skal være bedre. Men uansett, men har vel ikke lov til å kalle noe for "vanilje" med mindre man binder det med ordet "smak" om det bare er vanillin?

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 24-06-09, 12:01   #5
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Hei,

Fra ordboka:

essen's m1 (lat. essentia 'vesen, det vesentlige', av esse 'være')
1 uttrekk av planter, ekstrakt; konsentrat av et stoff eddike-, rome-
2 hovedinnhold, kjerne e-en i forslaget

ekstrakt (lat. pf pt; av ekstrahere)
I ekstrak't m1 konsentrert uttrekk, utkok (av næringsstoff) kjøtte-, malte-
II ekstrak't n3 utdrag av et skrift

Disse to ordene betyr jo så å si det samme, så det er vel bare et tolkespørsmål.

Nå husker ikke jeg om den jeg kjøpte i Sverige het essens eller ekstrakt men den var dyp brun i fargen og hadde en mye rundere og markant vaniljesmak enn den essensen man får kjøpt i matbutikken i tillegg til at prisen var en helt annen. Har gått tom og de var utsolgt sist gang jeg var i Sverige. Vanilje er et av de dyreste krydderene på markedet, så mengden av vanilje involvert i produktet vil nok gi seg utslag i prisen.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 22:34   #6
lett med fett
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2009
lett med fett er på en erverdig vei

hmm.. da vet jeg ikke helt hva jeg skal bruke.. Vaniljestang er jo helt klart det beste, men jeg synes ikke den varer så lenge, blir fort tørr eller muggen. (hvordan oppbevarer dere den?)

På min lille flaske med vanilje essens står innholdet propylenglykol som jeg googlet, og det viser seg at denne spriten også brukes som løsemiddel i industrien!!! Synes ikke det høres ut som noe jeg vil spise egentlig..

lett med fett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lite karbo, mye fett. Svar med sitat
Gammel 26-06-09, 00:12   #7
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Jeg måtte se på en flaske essens i butikken, og der sto det da virkelig vanillin, som er kunstig framstilt vanilje.

Jeg skyller av vaniljestanga etter bruk, og lar den tørke en god stund i tørkestativ, og så putter jeg den tilbake i glasskolben som den lå i da jeg kjøpte den.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 26-06-09, 00:14   #8
Lemen
Seniormedlem

Lemen sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 45
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Men, nå må jeg spør litt dumt her. Bruker dere noe annet enn frøene inne i vaniljestanga? Kan stangen finhakkes og brukes? Har alltid bare kastet stengene etter å ha skrapt ut frøene jeg.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-06-09, 01:07   #9
Løvetann
Medlem

Løvetann sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Her var det mye å lære, gitt. Interessant tråd!

Om bruk av vaniljestang, fant jeg nå dette her:

Første gangs bruk:
Skrap ut margen, kok marg og stengel i væsken som skal ha smak. Vask stengene i vann og legg dem tørt.

Andre gangs bruk:
Ta mange vaniljestenger og kok dem i sukkerlake til vaniljeessens. Vask dem i vann og legg dem til tørk.

Tredje gangs bruk:
Kjør de tørre vaniljestengene i foodprocessor til de er helt finmalte. Sikt nå melet av vaniljestengene og bland dette med melis. Dette gir vaniljesukker av beste sort!

Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 26-06-09, 13:47   #10
Mona S
Medlem

Mona S sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Oslo
Alder: 50
Mona S er ny på veien

Selnger meg på vanilin-diskusjonen:
Vanilin er et slags biprodukt av treforedling, og utvinnes av råtnende treverk. Det er altså ikke syntetisk i den forstand at det fremstilles kjemisk av syntetiske stoffer. Dog brukes det en del kjemikalier i produksjonen, så man kan vel diskutere hvor naturlig det er. Et er i hvert fall sikkert - det har ingenting med vanilje å gjøre...
Og grunnen til denne inngående kunnskapen i vanilinens mysterier; Oppvokst i treforedlingsindustriens mekka, Sarpsborg, hvor det blir produsert vanilin over en lav sko, og det dermed lukter kvalmt av vanilje støtt...

Mona S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-06-09, 17:44   #11
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Har et knippe vaniljestenger som jeg kjøpe i Egypt.
Prutet dem ned til en gooood pris
Har faktisk ikke brukt de enda, men det tror jeg jammen jeg skal begynne å gjøre!!

Intressant tråd om vanilje forresten

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-09, 17:10   #12
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Jeg synes at malt bourbon vanilje er veldig godt også. Litt dyrt i innkjøp, men veldig drøyt i bruk.

Ellers er det ikke vanskelig å lage hjemmelaget ekstrakt av vanilje og vodka eller cognac. Her er trinn for trinn oppskrift på engelsk.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bearnaise-essens? Hyper Spørsmål og svar 7 14-01-08 21:01
Peppermynteolje/essens?? Hyper Spørsmål og svar 10 06-09-06 00:41
Citrocept/grapefruktkjerne-ekstrakt.......... Borealis Kosttilskudd 4 26-06-06 00:14
Bearnaise-essens Sjarmguri Atkins kosthold 2 21-09-04 11:54
Hvir får jeg tak i bearnaise-essens?? Iset Lavkarbo generelt 4 19-06-04 15:00

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:24.