Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Akutt matlei/matkvalm

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 19-10-09, 06:43   #1
Margrethe
Medlem

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Margrethe er ny på veien

Akutt matlei/matkvalm

På to dager har jeg fått avsmak mot alt jeg spiser. Alt som smaker fløte, rømme og fett vokser i munnen på meg. Jeg skulle lage nye spinat-og fetamuffins, men brekker meg over osten og eggene. Jeg så på kjøttdeigen og baconet i frysen og måtte bare lukke den igjen.

Hjelp - dette har jeg ikke vært borti før! Jeg må jo spise, men ingenting jeg har går ned! Jeg har laget matpakke til i morgen på blomkålsalat uten dressing, det eneste jeg ikke blir direkte kvalm av. Hvordan får jeg dette til å gå over?

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 06:51   #2
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem

SunnhetMedSirrup sin avatar

Hvor: østfold
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Akutt matlei/matkvalm

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

På to dager har jeg fått avsmak mot alt jeg spiser. Alt som smaker fløte, rømme og fett vokser i munnen på meg. Jeg skulle lage nye spinat-og fetamuffins, men brekker meg over osten og eggene. Jeg så på kjøttdeigen og baconet i frysen og måtte bare lukke den igjen.

Hjelp - dette har jeg ikke vært borti før! Jeg må jo spise, men ingenting jeg har går ned! Jeg har laget matpakke til i morgen på blomkålsalat uten dressing, det eneste jeg ikke blir direkte kvalm av. Hvordan får jeg dette til å gå over?

prøv en ris erstatning. rasp blomkål og fres i smør. etterpå tørker du av. smaker ikke fett. blomkålen er ikke som sopp, suger ikke særlig.

men er du heeelt lei, kansje du skulle gå ut av «kuren» til du føler deg bedre?

Gammel 19-10-09, 08:29   #3
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Du går opp i vekt og er sååå kvalm!

Har du tatt en gravitest i det siste?

Gammel 19-10-09, 08:33   #4
Margrethe
Medlem

Margrethe er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du går opp i vekt og er sååå kvalm!

Har du tatt en gravitest i det siste?

Nei, det er ikke mulig. Ikke i det hele tatt. Og da skulle det vært temmelig synlig nå...

Kitt, faen, nå gav du meg panikk altså!

Gammel 19-10-09, 08:35   #5
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Nei, det er ikke mulig. Ikke i det hele tatt. Og da skulle det vært temmelig synlig nå...

Kitt, faen, nå gav du meg panikk altså!

Du måtte tenke etter, ja!

Ikke meningen å skremme deg, men det var det første som slo meg da ingenting hjalp og du bare gikk opp i vekt.
Når du i tillegg klaget på kvalme, kunne jeg bare ikke dy meg!
Sorry!

PSSST! Det er noen det ikke syns på, vet du!

Gammel 19-10-09, 08:44   #6
Margrethe
Medlem

Margrethe er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du måtte tenke etter, ja!

Ikke meningen å skremme deg, men det var det første som slo meg da ingenting hjalp og du bare gikk opp i vekt.
Når du i tillegg klaget på kvalme, kunne jeg bare ikke dy meg!
Sorry!

PSSST! Det er noen det ikke syns på, vet du!

Haha, det går helt fint! Skjønner jo godt den reaksjonen altså...

Jeg har telt etter - og det skal være fint umulig. Men jeg går jo på p-sprøyten og har aldri mens, så jeg tror jeg skal teste for å være helt, helt sikker Kanskje jeg skal teste ut kvaliteten på gravitester på dollar store? Hehe...

Gammel 19-10-09, 08:45   #7
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Jeg ser du har en moderat fett variant av din kostholdsfilosofi. Kan det være at du ikke har kommet over fettangsten vi alle har hatt før vi begynte på lavkarbo? Jeg kjenner meg igjen i det å få aversjon mot noe man har hørt hele livet ikke er spesielt sunt, men det var bare i begynnelsen da.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 09:00   #8
Margrethe
Medlem

Margrethe er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Jeg ser du har en moderat fett variant av din kostholdsfilosofi. Kan det være at du ikke har kommet over fettangsten vi alle har hatt før vi begynte på lavkarbo? Jeg kjenner meg igjen i det å få aversjon mot noe man har hørt hele livet ikke er spesielt sunt, men det var bare i begynnelsen da.

Det har jeg nok ikke... men samtidig, når jeg logger maten på diett.no, så ser jeg jo at jeg ligger på 75-80% fett (av 1600 kcal). Da kommer fettet fra den maten jeg spiser - altså egg, ost, smør, pålegg, kjøtt, dressing osv, men uten at jeg overdriver ved å ha ekstra fett i teen eller enormt mye smør i pannen. Jeg hadde det i starten, men da la jeg på meg.

Det kan jo være det psykiske i at jeg faktisk oppdaget at jeg spiser så mye fett som jeg gjør... jeg trodde nemlig jeg lå ca 10% lavere i fett og desto høyere i protein siden jeg ikke føler jeg spiser så fett (nettopp siden jeg har kuttet ut overskuddsfettet).

Gammel 19-10-09, 10:47   #9
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Hvordan får jeg dette til å gå over?

Krydder! Chili, hvitløk, asiatiske woker osv. Det redder meg alltid når jeg føler at fettet legger seg i gommen og nedover halsen.

Gammel 19-10-09, 21:03   #10
Lillevoff
Medlem

Medlem siden: Sep 2009
Lillevoff er ny på veien

Får du nok variasjon da? Hvis jeg bare skulle spist bacon, rømme og smør ville jeg blitt gæærn.

Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 21:11   #11
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Krydder hjelper mye! Jeg blir i alle fall ikke lei av de noe formulaiske middagene mine (kjøtt, grønt, fløte) så lenge jeg pøser på med fersk chili eller ingefær eller karri eller andre ting som lukter og smaker mer enn fettet gjør

Egg, derimot, har jeg tidligere fått så langt opp i halsen at jeg sliter med å ta dem i bruk utenom brød/oopsi-baking nå - men har funnet en fin oppskrift på deviled eggs jeg skal teste ved egnet anledning. Å lese oppskrifter/forum virker stort sett inspirerende for meg når jeg bare sier meh til hele kjøleskapet.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 06:58   #12
Margrethe
Medlem

Margrethe er ny på veien

Jeg vrir meg over til mer grønnsaker jeg (av typen over jorden) og trolig mindre fett. Jeg begynner snart å komme nær Fedon eller South Beach, mangler bare litt belgfrukter.

Idag laget jeg grønnsaksgryte av masse seleri, løk, brokkoli, squash, hakkede tomater og rødvin - fantastisk. Nå er det fem porsjoner av den, blomkålris og marinert kyllingfilet i frysen.

Gammel 20-10-09, 17:45   #13
Chubby`s wife
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2007
Chubby`s wife er på en erverdig vei

Pisk litt krem og unn deg 5 bringebær... ;-)

Chubby`s wife er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 23:10   #14
Margrethe
Medlem

Margrethe er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Chubby`s wife, her.

Pisk litt krem og unn deg 5 bringebær... ;-)

CC med bringebaer fikk jeg lyst paa

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Matlei! Carisma Dr Lindbergs 12 27-01-11 22:25
Matlei - hva nå? Snehvit Ketolysekuren 5 30-03-09 09:35
akutt: hva er symptomene på matforgiftning? Siljevanilje Fysisk og mental helse 12 01-07-07 17:02
matlei snupperella Ketolysekuren 22 22-11-06 09:29
matlei joya Dr Lindbergs 2 02-06-04 17:02

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.