Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Krydder

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 09-11-09, 21:53   #1
Flittige bie
Juniormedlem

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Værøy
Alder: 56
Flittige bie er på en erverdig vei

Krydder

Kan all slags krydder tørket eller urter brukes i maten? det står ikke carbo og sånt bak på krydderboksene.

Brukte tacokrydder i dag uten å sjekke og fikk lettere sjokk da jeg såg krydder innholdet, så sånne ferdig blandinger bør man vel holde seg unna?

Er de noe krydder man ikke bør benytte?

Flittige bie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 23:33   #2
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 48
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Krydder

Opprinnelig lagt inn av Flittige bie, her.

Er de noe krydder man ikke bør benytte?

Kommer an på hvor mye krydder du bruker, normalt sett er det ikke så mange grammene du har på vil jeg tro?

Min egen tommelfingerregel er at jeg regner 50% karb i sånn krydder som man får på glass - de fleste har typisk godt over dette nivået. Det er riktignok mangelfull merking på krydder, men på de som det finnes verdier på så er de stort sett ganske høye:
Black Boy på matvareguiden

Er lenge siden jeg veide krydder dog, det ble liksom aldri noe fornuftig siden vekten min må ha minst 2g for å vise noe resultat

Edit: Posekrydder er nok ikke nødvendigvis noe verre, men viktig å være obs på ja!

Gammel 10-11-09, 01:24   #3
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Min egen tommelfingerregel er at jeg regner 50% karb i sånn krydder som man får på glass - de fleste har typisk godt over dette nivået. Det er riktignok mangelfull merking på krydder, men på de som det finnes verdier på så er de stort sett ganske høye:
Black Boy på matvareguiden

Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at matvareguiden har feil på mye krydder! De trekker ikke fra kostfiber... Bare sjekk selv med black boy karri f.eks. Send 100g til tallerkenen og trykk på detaljer. Der står det fortsatt 58,4% karbo i oversikten, men når man ser på detaljene på karbo, så står det 33,2% kostfiber og 25,2% mono/disakkaride. Altså er det egentlig bare 25,2% karbohydrater i det! Fy til matvareguiden!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 12:33   #4
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 47
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Tacokrydderet bør du nok holde deg unna ja. Det er jo masse masse sukker i, og man bruker jo ganske mye. Heldigvis finnes det en genial tacokrydderoppskrift her inne som smaker minst like godt som kjøpekrydderet, selv om det er uten sukker.

Her er oppskriften.

Jeg ville nok generelt holdt meg unna mange av de ferdige krydderblandingene av den sorten man skal ha en hel pose i en rett. Ikke bare på grunn av sukkerinnhold, men også fordi de ofte inneholder glutamat. Dessuten blir maten ofte bedre om man lærer seg å blande egne kryddeblandinger av "rent" krydder.

Når det gjelder vanlig "rent" krydder ville jeg ikke brukt energien min på å veie og telle altså. Hvor mange karber kan det bli på en dag liksom? Det man bruker av krydder veier jo ikke stort. Og krydder er jo så viktig for smak og variasjon at jeg synes ikke det er der man skal stramme inn.

Ellers vil jeg gjerne slå et slag for ferske krydderurter. Fersk koriander, mynte, timian, basilikum, rosmarin og bladpersille gjør underverker for maten. For ikke å snakke om både rød og grønn fersk chili, fersk ingefær og hvitløk. Her blir jo vekten høyere enn ved bruk av tørt krydder. Men disse går det jo an å veie om man bruker mye av det.

Sist redigert av trillian78 : 10-11-09 kl 12:41.
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 22:34   #5
Flittige bie
Juniormedlem

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Værøy
Alder: 56
Flittige bie er på en erverdig vei

Nei tenkte ikke å stramme inn på krydderet heller hehe, men fant ut at ferdig miksa pakker var kanskje mindre lurt enn det du mikser selv.
nå er jo til og med tacomiddagen berget, takk for oppskriften.

I dag laga eg burmesisk kryddermarinert kylling, nydelig rett dere finner i bloggen min, jeg regna ei halv ts til å være 5 gr da jeg ikke har en vekt som måler så lavt, men tror ikke det er så tungt.

Flittige bie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 23:14   #6
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sitat:

I dag laga eg burmesisk kryddermarinert kylling, nydelig rett dere finner i bloggen min

Mmmm... Det ser kjempegodt ut *notereroppskriften*

Gammel 11-11-09, 17:37   #7
Tiki
Seniormedlem

Tiki sin avatar

Tiki er på en erverdig vei

Har oppdaget at krydderet merket Hindu ofte er uten sukker i i motsetning til mange av blandingene til Black Boy

Gammel 11-11-09, 20:13   #8
beate
Medlem

beate sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 51
beate er ny på veien
Question

Hva med Black Boy Grillkrydder da? Finner ikke ut om det inneholder noe karber i form av sukker. På boksen står det bare at det inneholder: Salt, smaksforsterker (natriumglutamat), paprika, sort pepper, løk, allehånde, sellerifrø, gurkemeie, karve, bukkehornskløver, koriander, chili, nellik, dill, farge (paprikaekstrakt).

Dette skulle vel være trygt vel?

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 20:15   #9
Shooterr
Medlem

Medlem siden: Jun 2009
Shooterr er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av beate, her.

Hva med Black Boy Grillkrydder da? Finner ikke ut om det inneholder noe karber i form av sukker. På boksen står det bare at det inneholder: Salt, smaksforsterker (natriumglutamat), paprika, sort pepper, løk, allehånde, sellerifrø, gurkemeie, karve, bukkehornskløver, koriander, chili, nellik, dill, farge (paprikaekstrakt).

Dette skulle vel være trygt vel?

Ugh.

Dårlig tegn at de to ingrediensene det er mest av er salt og natriumglutamat. Jeg hadde styrt langt unna.

Shooterr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 21:00   #10
beate
Medlem

beate sin avatar

beate er ny på veien

Hvorfor er det en dårlig ting?

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 21:23   #11
Shooterr
Medlem

Medlem siden: Jun 2009
Shooterr er ny på veien

Du kan lese om glutamat her feks:

http://forbrukerportalen.no/Artikler...s_til_glutamat

Shooterr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 21:28   #12
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av beate, her.

Hvorfor er det en dårlig ting?

Titt for eksempel på disse:
http://dinmat.aftenposten.no/Temasid...l%C3%A5r-alarm

http://forbrukerportalen.no/Artikler...s_til_glutamat

Sitat:

Glutamat er også et signalstoff i hjernen vår. Bruken av stoffet som tilsetning i ferdigmat mistenkes av svenske forskere å kunne ha fl ere negative effekter enn tidligere antatt.
- Det er vanskelig å si konkret hvor farlig glutamat er for mennesker, men i dyreforsøk bruker vi glutamat for å drepe hjerneceller, sier Charlotte Erlanson-Albertsson som er professor og forsker ved Universitetet i Lund.
Hun tror også at glutamat kan være en medvirkende årsak til den såkalte fedmeepidemien.
- Glutamat påvirker den delen av hjernen som styrer sultfølelsen og kaloribehovet. Når forsøksdyrene får glutamat, spiser de mer og legger på seg. I tillegg bør folk med migrene, allergier eller overfølsomhet være forsiktige med inntak av smaksforsterkere, sier Erlanson-Albertsson.

Gammel 11-11-09, 22:17   #13
beate
Medlem

beate sin avatar

beate er ny på veien

Ok, det var jo opplysende! Men nå er det ikke slik at det er så ofte jeg bruker grillkrydder på maten da, bare en gang i mellom. Var redd det var sukker jeg, men heldigvis var det ikke det da!
Mannen min bruker imidlertid grillkrydder hver dag, men er heldigvis ikke overvektig da. Likevel kan man jo gjøre seg opp noen tanker da når man leser dette!

Gammel 11-11-09, 22:20   #14
Serenio
Medlem

Medlem siden: Sep 2009
Serenio er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Tiki, her.

Har oppdaget at krydderet merket Hindu ofte er uten sukker i i motsetning til mange av blandingene til Black Boy

Nå har jeg lett og lett, men jeg finner ikke Hindu-krydder noe sted. Hvor får dere tak i det? (Oslo)

Serenio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert (DS i 2003) men vil gjerne leve LCHF Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 22:52   #15
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Serenio, her.

Nå har jeg lett og lett, men jeg finner ikke Hindu-krydder noe sted. Hvor får dere tak i det? (Oslo)

Jeg køper Hindu på Meny hvertfall

Gammel 12-11-09, 08:52   #16
Tiki
Seniormedlem

Tiki sin avatar

Tiki er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Serenio, her.

PÅ Kiwi og Rema mener jeg å huske. I alle fall på Kiwi. Der kjøpte jeg Sitronpepper i går med pepper, sitronskall og rene produkter, i motsetning til Black Boy sitt sitronpepper. Dette er godt å ha på salat bl.a.

Lykke til på letinga.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Krydder indiira Ketolysekuren 1 16-07-09 19:16
Krydder Sniff Ketolysekuren 5 31-07-07 15:46
krydder SjokoMons Ketolysekuren 2 01-05-06 21:29
Sterke krydder Tingeling Lavkarbo generelt 6 24-04-06 20:31
Krydder Lillemor Atkins kosthold 2 14-06-05 21:37

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:21.