Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Jeg er litt lei meg

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 06-11-09, 20:54   #1
Happiness
Medlem

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Ski
Happiness er på en erverdig vei
Unhappy

Jeg er litt lei meg

Var hos legen på onsdag og snakket om overvekten.
Hun var veldig glad for at jeg kom og hun syns det var kjempe bra at jeg var motivert for å gå ned.
Jeg har BMI på 43 eller så.

Så skulle vi se hva jeg bør veie. Om jeg går ned til 70kg er jeg fortsatt overvektig! Det er 35kg til... Noe hun mente jeg burde klare på 1år.
Men å vite at om jeg går ned 35kg så er jeg fortsatt overvektig var jo ikke så gøy

Jeg fikk også en resept på xenical som "motivasjon".
Jeg er litt i villrede hva jeg skal gjøre, for hun foreslo jo et kalorifattig kosthold og pillene, og ny legetime om 1mnd.

Jeg ser at lavkarbo virker, men jeg vet ikke om det passer meg i min livssituasjon med ketolyse aktig mat, dvs masse fett etc.
Jeg vil prøve meg på Fedon i steden tror jeg..

Men jeg orker ikke lese og sette meg inn i det. Orker ikke noe i dag

Happiness er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 20:57   #2
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: jeg er litt lei meg

Jeg har vært der selv så jeg vet hva du går gjennom. Been there, done that. Jeg hadde en BMI på 44. Ikke lett nei, håper du finner din vei. Føler ikke jeg kan gi så mange gode råd heller, for jeg måtte jo ty til et mer drastisk (dog ikke mer drastisk enn å fortsette å være så overvektig, det er jo farligere) valg for min overvekt. Men bare ta helgen fri, ikke tenk på slanking og bare slapp av og kos deg. Et laaangt bad, god mat, en film, levende lys osv.

Gammel 06-11-09, 21:13   #3
Happiness
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har vært der selv så jeg vet hva du går gjennom. Been there, done that. Jeg hadde en BMI på 44. Ikke lett nei, håper du finner din vei. Føler ikke jeg kan gi så mange gode råd heller, for jeg måtte jo ty til et mer drastisk (dog ikke mer drastisk enn å fortsette å være så overvektig, det er jo farligere) valg for min overvekt. Men bare ta helgen fri, ikke tenk på slanking og bare slapp av og kos deg. Et laaangt bad, god mat, en film, levende lys osv.

Du bor jo ikke så langt fra meg jo
Bor i Stavanger jeg.

Takk for det.
Jeg er så lav, 157cm, så BMI'en skyter jo i været om jeg veier mer enn 60kg som jeg ikke har veid siden jeg kom i puberteten sikkert.

Jeg var veldig motivert, men nå etter jeg fikk de pillene så gikk det liksom opp for meg hvor ille dette egentlig er.
Og jeg må slutte å amme mini om jeg skal ta de pillene, men jeg vet ikke om jeg gjør det. Det gjør vondt for meg å slutte å amme siden han ikke er mer enn 13,5mnd. Mange vil vel si det er bra nok, men jeg ønsker å amme til han blir 2år. Men jeg går ikke ned i vekt, jeg går jo opp, fordi hormonene er i ulage, og det har også gått utover tante rød, som forøvrig aldri har vært ustabil før.

Jeg skjønner jo at andre ser jeg er feit, og jeg ønsker selv å komme ned til under 90kg så fort som mulig. Men ble lei meg da jeg fikk høre at 70kg, som ejg veide i 2004 og var fornøyd med, også er overvekt.
Blir liksom aldri bra nok.
Om jeg går under 70kg MÅ jeg ta operasjon for overflødig hud etc og det ønsker jeg heller ikke, for vi ønsker kanksje et barn til om noen år

Gammel 06-11-09, 21:31   #4
Kiddo
Gjest

Hei!

Ser du skriver at du har problemer med mat med så mye fett, er akkurat det jeg har hatt vanskelig med også. Jeg er vel kanskje ikke den rette til og gi råd, siden jeg akkurat har begynt selv, og ikke har noe erfaring, men har du kikket på South Beach? Finnes litt info her om den, der er det fokus på mer sunne karbohdrater og lav fett etterhvert...
Vet ikke om det kan være noe, men er jo verdt og ta en titt...
Lykke til jaffal!!

Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 21:34   #5
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Bmi

Gammel 06-11-09, 21:36   #6
Happiness
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Kiddo, her.

Hei!

Ser du skriver at du har problemer med mat med så mye fett, er akkurat det jeg har hatt vanskelig med også. Jeg er vel kanskje ikke den rette til og gi råd, siden jeg akkurat har begynt selv, og ikke har noe erfaring, men har du kikket på South Beach? Finnes litt info her om den, der er det fokus på mer sunne karbohdrater og lav fett etterhvert...
Vet ikke om det kan være noe, men er jo verdt og ta en titt...
Lykke til jaffal!!

Takk for svar Jeg skal se på den når jeg orker å lese litt!

Jeg skjønner liksom ikke vitsen med de pillene heller da de skiller ut 1/3 av fettet man spiser, men mitt problem er "de hvite kh" som jeg kaller de.
Sukker, sukker og sukker.
Jeg elsker godis. Smågodt og vingummi og sjokolade.

Vil de pillene hjelpe i det hele tatt da?? Jeg vil egentlig ikke ta de så håper på at de ikke vil hjelpe

Gammel 06-11-09, 21:36   #7
Fungirl
Supermoderator

Fungirl sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Du skal ikke bare se på BMI, så veid deg på en skikkelig vekt og se hva som er muskler og hva som er fett. BMI kan være rimelig misvisende. Bodybuildere er som regel overvekt når man tar deres BMI, men er det noen som ikke har fett på kroppen så er det vel de.

Stå på og trives du på 70 kg så blir du der

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 21:39   #8
Happiness
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Du skal ikke bare se på BMI, så veid deg på en skikkelig vekt og se hva som er muskler og hva som er fett. BMI kan være rimelig misvisende. Bodybuildere er som regel overvekt når man tar deres BMI, men er det noen som ikke har fett på kroppen så er det vel de.

Stå på og trives du på 70 kg så blir du der

Takk for svar
Ja, jeg har også skjønt det sånn.
Jeg tror nok aldri jeg kommer under 70kg, så håper bare jeg skal nå 70kg en gang...

Gammel 06-11-09, 21:39   #9
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

BMI er ikkje alt her i verda, hugs det! Trur vi er fleire her som skulle vore halvdøde om ein berre skulle "vegast" i bmi.
Sug til deg av info og kunnskap du kan her inne, blås ut om du treng det, her er mange som kan gi deg tilbakemelding og hjelp, og støtte når du treng det.
Ynskjer deg lykke til, stå på!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 21:42   #10
Happiness
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

BMI er ikkje alt her i verda, hugs det! Trur vi er fleire her som skulle vore halvdøde om ein berre skulle "vegast" i bmi.
Sug til deg av info og kunnskap du kan her inne, blås ut om du treng det, her er mange som kan gi deg tilbakemelding og hjelp, og støtte når du treng det.
Ynskjer deg lykke til, stå på!

Takk
Jeg er litt skeptisk til om jeg vil tilbake til legen om en mnd, men jeg må jo gå fordi jeg må jo si fra om jeg ikke tar de pillene. Men jeg tror ikke jeg vil følges opp av henne. Hun mente alt godt, men jeg følte det ikke akkurat sånn

Gammel 06-11-09, 21:43   #11
Kiddo
Gjest

Helt enig...bmi er ikke alt! Kan ikke si noe om pillene vil virke eller ikke, har virkelig ingen peiling på det, men siden du ikke vil ta de og hvis det går utover ammingen ville jeg bare lest og forsket her litt jeg, sett om det er noe du tror kan være bra for deg og gi det er skikkelig helhjerta forsøk.

Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 21:46   #12
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Dessuten så er det ikke meninga at alle her i verden skal være såkalt "normalvektige"

Gammel 06-11-09, 21:50   #13
Hillelille
Medlem

Medlem siden: Mar 2009
Hillelille er ny på veien

Amme en toåring? Jaha...

Neimen kjære vene da, hva vil du da? Vil du fortsette å være overvektig eller vil du ikke? Det nytter ikke å dilledalle med seg selv, man må bestemme seg helt og holdent. Jeg holdt også på sånn i flere år, med å slanke meg på mandag og gi opp på tirsdag fordi jeg ikke så problemet. Så bestemte jeg meg her en dag i februar om at nå var det slutt, nå skulle jeg gjøre det. Og jeg har gjort det.

Man er jo feit, det er saken. Og jeg merker at jeg har det mye bedre etter at rundt 30 kg er borte.

Om du vil amme ungen i ett halvt år til, så ikke ta tabelettene da, men spis fedon (selv om jeg syns det høres helt absurd ut å amme en toåring - men men, hver sine preferanser) og se om du går ned. Generelt sett bør man gå ned under amming uansett, fordi det så fint heter at ungen "spiser" overskuddsfettet.

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 21:55   #14
Kiddo
Gjest

OI... til mitt forsvar må jeg bare si at jeg har oversett at det sto 2 år.... Ikke for og være nedlatene, men når det gjelder amming har jeg ganske sterke prinsipper..

Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 22:03   #15
Aida
Juniormedlem

Aida sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: London
Alder: 34
Aida er ny på veien

Xenical kan vel funke det, men om det er verdt det.. For å være litt drøy her: det fettet som pillene fjerner.. Det blir ikke bare borte! Det kommer ut, og det kommer ut fort, hardt og UKONTROLLERBART! ofte i form av ''oi, nå må jeg slippe en TINY promp" som plutselig blir til "Oi, jeg er 25, og nå BÆSJA jeg nettopp på meg"..
Å unngå xenical, og heller få rævva i gir er sikkert MYE bedre

Sist redigert av Aida : 06-11-09 kl 23:21. Årsak: Fjernet kommentaren om amming, tenkte meg ikke om når jeg skrev den. Beklager :)
Aida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 22:03   #16
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Dere skal vel ikke legge dere opp i om hun ammer to åringen sin eller ei? var vel ikke det innlegget handlet om?

Gammel 06-11-09, 22:18   #17
Kiddo
Gjest

Enig..det ble litt flåsete. Sorry!

Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 22:30   #18
Bæret
Medlem

Bæret sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Makan til frekkhet, hun ammer vel akkurat så lenge hun vil for dere...

Det anbefales å amme lenge, så barna får masse antistoffer.

Ikke tenk så hardt på bmi HI, tenk heller trivselsvekt.

Lykke til!

Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 22:32   #19
Happiness
Medlem

OI... til mitt forsvar må jeg bare si at jeg har oversett at det sto 2 år.... Ikke for og være nedlatene, men når det gjelder amming har jeg ganske sterke prinsipper..

Det har jeg og, men bare ikke de samme som deg

Gammel 06-11-09, 22:35   #20
Happiness
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Aida, her.

Xenical kan vel funke det, men om det er verdt det.. For å være litt drøy her: det fettet som pillene fjerner.. Det blir ikke bare borte! Det kommer ut, og det kommer ut fort, hardt og UKONTROLLERBART! ofte i form av ''oi, nå må jeg slippe en TINY promp" som plutselig blir til "Oi, jeg er 25, og nå BÆSJA jeg nettopp på meg"..
Du skal få amme så lenge du vil, men vet ikke om det er det beste du gjør?
Å unngå xenical, og heller få rævva i gir er sikkert MYE bedre

Ja jeg vet alt det der, jeg vil egentlig ikke ta de.
Legen mente det sikkert godt, som motivasjon som hun sa. Kanskje de hjelper meg litt på veien, man blir jo fort demotivert.

Gammel 06-11-09, 22:37   #21
Happiness
Medlem

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Dere skal vel ikke legge dere opp i om hun ammer to åringen sin eller ei? var vel ikke det innlegget handlet om?

Han er bare 13,5mnd foreløpig.
Jeg hadde egentlig gått inn for 18mnd nå, fordi hormonene mine er i såpass uballanse. Så kanskje jeg går for det

Gammel 06-11-09, 22:39   #22
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Du trenger hvartfall en !
Enig med flere av de andre, ikke heng deg opp i BMI, og hvertfall ikke
legens bmi, trives du på 70, så er det fint.
Klarer du gå ned dit, med tiden til hjelp, så er det og fint.
Og hør på dem som sier at du ikke skal kombinere pillene med amming,
ikke utsette barnet ditt for noe det ikke har godt av. igjen!

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 22:53   #23
arkine
Seniormedlem

arkine sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 71
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

am så lenge du vil ,, det er ditt valg ingen annens

og exinal jo da det hjelper ,men mye luft, så du blir veldig asosial
ei venninne gikk ned 18 kilo på de ,men som hun sa det var beintøft
og egentlig var det vel ikke pillene ,men at hun støtt gikk sulten som gjorde at hun gikk ned i vekt , kostholdet var noe ala G R,

tror kanskje du ville klare det bedre med Fedon kostholdet,da kan du amme uten problemer også
og du trenger ikke og si til legen at du ikke har tatt pillene , det er også ditt valg ,hun har ingenting med det,du trenger ikke gå dit heller om du ikke vil

eller hva med eurodietten ,,
og bmi ikke heng deg opp i den ,,, jeg skal veie 10 kilo mindre en jeg føler for , da ser jeg mer ut som et beinrangel,,
men skal du slanke deg ,må du ville det selv ,være skikklig motivert
ellers så er det ingen vits
men om du klarer kan du jo prøve i første omgang og kutte ut sukker så godt det lar seg gjøre ,men ikke nekt deg alt ,begynn med og redusere

lykke til, dette klarer du,, og der du er nå, har jeg og veldig mange av oss vært,nedfor og lei

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 23:06   #24
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Åh? Nå ble jeg litt spent på hvilke prinsipper du har når det gjelder amming altså.

Gammel 06-11-09, 23:12   #25
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Hillelille, her.

Amme en toåring? Jaha...

Neimen kjære vene da, hva vil du da? Vil du fortsette å være overvektig eller vil du ikke? Det nytter ikke å dilledalle med seg selv, man må bestemme seg helt og holdent. Jeg holdt også på sånn i flere år, med å slanke meg på mandag og gi opp på tirsdag fordi jeg ikke så problemet. Så bestemte jeg meg her en dag i februar om at nå var det slutt, nå skulle jeg gjøre det. Og jeg har gjort det.

Man er jo feit, det er saken. Og jeg merker at jeg har det mye bedre etter at rundt 30 kg er borte.

Om du vil amme ungen i ett halvt år til, så ikke ta tabelettene da, men spis fedon (selv om jeg syns det høres helt absurd ut å amme en toåring - men men, hver sine preferanser) og se om du går ned. Generelt sett bør man gå ned under amming uansett, fordi det så fint heter at ungen "spiser" overskuddsfettet.

Jøss ... Det er jo flott at du har klart det, all ære til deg. Men hvis du tror at alle overvektige bare kan våkne opp en dag og bestemme seg for å slanke seg og klare det, så ... Ja, jeg vet ikke hva jeg skal si. Hadde det vært så enkelt hadde ingen vært overvektige. Ingen VIL være overvektige, alle overvektige mennesker vet at de får det bedre om de går ned i vekt, og alle vil jo prøve.

Og når det gjelder SYKELIG fedme (bmi 40+), er det også hormoner som spiller inn, kroppen jobber mot en hele tiden. Jeg kan feks. ta vektopererte siden jeg er i den gruppen selv; mange av dem er verdensmester i slanking. Mange har gått ned 40-50 kg flere ganger, tenk på det. Problemet er at de går opp igjen fordi kroppen motarbeider dem, kroppen vil hele tiden hige etter den gamle vekten, enn så utrolig det høres ut. Det er en evig kamp i noen år, om man ikke klarer å holde vekten såpass lenge (3-4 år?) at den "stiller seg inn" på den nye vekten. Dette er jeg blitt fortalt av leger og kirurger, det er 3 år siden jeg ble operert og jeg har deltatt på møter med kirurger og snakket mye om dette. Og jeg har med egne øyne sett folk gå ned oppimot 100 kg på egenhånd, og gått opp igjen alt sammen etterpå.
Så det er et stort og sammensatt problem for de fleste, ikke alle kan bare "ta seg sammen og bestemme seg for å bli slanke", det er ikke sånn det fungerer, desverre.

Og det å si at det er absurd å amme en toåring, ja jeg har ikke ord. Herregud altså. *går og legger meg før jeg sprekker*

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hei jeg har lest litt om pcos og jeg lurer på litt yunie89 PCOS og karbohydratkontroll 8 16-04-09 11:55
Vil fortelle litt om ketolyse for meg, og håper noen kan gi meg litt tilbakemeldinger hilde29 Ketolysekuren 9 26-01-09 12:25
Helt ny og trenger litt hjelp av Torkil og dere andre med litt erfaring digger Ketolysekuren 4 07-01-09 22:35
Kan noen hjelpe meg og regne litt på noe? Er litt usikker på en ting h.e.l.e.n.e Ketolysekuren 4 25-08-08 22:13

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:16.