Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Hva er det med feite folk?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 08-01-10, 17:44   #1
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 43
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sitat:

Det er få DinSide-artikler som skaper like stor debatt som artikler om fedme og overvekt. Ett av de siste gode eksemplene er artikkelen om den gedigne mannen som skapte fedmedebatt i amerikansk flybransje. Bildet av mannen der han sitter med halve kroppen ut i midtgangen i flykabinen fikk dere lesere til å klikke, og debattere fedmeproblemet med høy temperatur.

Personlig lurer jeg mer på hva det er med folk som har et sånt syn på andre mennesker.

Gammel 08-01-10, 19:15   #2
Licota
Seniormedlem

Licota sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Hva er det med feite folk?

Syns det er pussig at folk kun påpeker at han "tar halve midtgangen" - de legger kanskje ikke merke til at han sikkert er 30cm høyere enn resten av passasjerene - så i bunn og grunn tror jeg han ikke er så utrolig feit. Men holdninger til folk - det overrasker meg ikke lenger.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 19:21   #3
ThereseA
Seniormedlem

ThereseA sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 38
ThereseA er ny på veien

blir rett og slett lei meg jeg når jeg leser denne artikkelen.. er så mange mennesker som rett og slett er onskapsfulle i kommentarene sine...

ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 19:24   #4
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Og jeg liker ikke ordet FEIT!!!! Overvektig er en rettere beskrivelse synes jeg, mens feit er nedlatende... Dessuten rimer feit på teit; og mange tror det er synonymt.. Like teit begge orda!

Gammel 08-01-10, 20:07   #5
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Wæææ! Det er så mange som hadde hatt godt av å lese om lavkarbo. "Spis mindre, tren mer" fungerer ikke på alle!

Kan jo ta min lillesøster og jeg som ett eksempel.

Lillesøstera mi er 17 år (ferdig med å vokse i høyden) og går på internatskole. Hun spiser enormt mye mat, og akkurat hva hun har lyst til å spise. Hun synes det er flaut å spise sammen med venninner, for de spiser 1/3 av det hun spiser. Hun har fått seg mange guttevenner som hun kan spise med. Ikke trener hun så mye utrolig mye heller. Hun rir noen timer i helgene og så har hun gymmen på skolen. Hun spiser snop nesten hver dag og jeg har problemer med å få henne til å slutte med dette, for hun legger jo ikke på seg så det er litt vanskelig for henne å skjønne at hun ikke kan fortsette slik.

Jeg er 25 år, og spiste "sunt" (trodde jeg) og halvparten så mye som lillesøstera mi. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke var flink til å trene, gjennomsnittlig en time i uka. Jeg spiste snop på lørdager, pluss 2-3 dager ellers i løpet av en måned. Jeg la på meg jevnt og trutt.

Lillesøstera mi har en BMI på mellom 18 og 19 og legger ikke på seg av å spise akkurat hva hun ønsker heller. Jeg endte på BMI 46 før jeg lærte om lavkarbo. Det er jo tydelig at til og med to søstre har forskjellige nok gener til å legge på seg forskjellig.

Og så finnes det jo f.eks denne. Ei jente som har blitt fulgt opp av helsevesenet siden hun var to år gammel. 25 år gammel veide hun 265 kg til tross for at hun fulgte generelle kostholdsråd! 2 år med lavkarbo, og vips så var hun nede i 97 kg!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 20:12   #6
mokki
Medlem

Medlem siden: Mar 2006
mokki er ny på veien

Det slår meg av og til hva folk på gaten må tenke om meg. Jeg blir ofte flau på butikken. Skulle jeg handle noe som er usunt (og handler jeg fløte f.eks så er jo det å regne som usunt hos de fleste), så er jeg faktisk flau og føler alle ser på meg... ikke alltid, men noen ganger føler jeg det slik. Og jeg tenker at de tenker sikkert at der er grunnen for at jeg er så overvektig.

mokki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 20:16   #7
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mokki, her.

Det slår meg av og til hva folk på gaten må tenke om meg. Jeg blir ofte flau på butikken. Skulle jeg handle noe som er usunt (og handler jeg fløte f.eks så er jo det å regne som usunt hos de fleste), så er jeg faktisk flau og føler alle ser på meg... ikke alltid, men noen ganger føler jeg det slik. Og jeg tenker at de tenker sikkert at der er grunnen for at jeg er så overvektig.

Samme her. Nå får jeg jo ikke blikk lenger, men jeg er sikker på at folk tenkte sitt da jeg var overvektig og handlet bacon og rømme. Den ene kommentaren under artikkelen gikk jo på at det var så ekkelt å se feite mennesker spise feit mat. Jeg blir så provosert at jeg får raserianfall!

Gammel 08-01-10, 20:34   #8
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Herlighet så mange f0lk uten f0lkeskikk. Hvis feite skal betale ekstra kan jaggu alle s0m bruker parfymert vaskemiddel, skyllemiddel, parfyme 0g slik 0gså betale, f0r de gjør bussturen eller flyturen helt uuth0ldelig f0r mange av 0ss. Det er 0k å f0rpreste 0mverden med parfyme, men det er ikke 0k å være feit f0rdi man spiser det samme s0m resten av samfunnet?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 20:38   #9
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Vet du, jeg bryr meg ikke 0m blikkene jeg, f0r det er j0 de s0m ikke har peiling på sunt k0sth0ld i såfall, jeg vet j0 hva s0m er riktig mat f0r meg, ikke de.

Gammel 08-01-10, 20:41   #10
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Akkurat dette med at svært overvektige skal betale ekstra på fly skjønner jeg faktisk da, jeg hadde ikke protestert på det selv om jeg var overvektig. Fly kan tross alt ikke ta ubegrenset med vekt, og folk veier jo mer og mer, det blir jo etterhvert et ganske stort problem, tenker jeg?

Gammel 08-01-10, 20:42   #11
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Skjønner godt denne... men jeg bekymrer meg faktisk ikke så mye over fløte og bacon i handlekurven min, det var mye verre da godteriavhengigheten støtt fylte opp med potetgull og iskrem

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 22:45   #12
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Eg orka ikkje å lese heile artikkelen. Dette var berre ekkelt. Blir arg av å lese slikt. Det er så mykje uvitskap ute og går, dessverre! Og folk får seg til å seie det utrulegaste!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 22:59   #13
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Wæææ! Det er så mange som hadde hatt godt av å lese om lavkarbo. "Spis mindre, tren mer" fungerer ikke på alle!

Kan jo ta min lillesøster og jeg som ett eksempel.

Lillesøstera mi er 17 år (ferdig med å vokse i høyden) og går på internatskole. Hun spiser enormt mye mat, og akkurat hva hun har lyst til å spise. Hun synes det er flaut å spise sammen med venninner, for de spiser 1/3 av det hun spiser. Hun har fått seg mange guttevenner som hun kan spise med. Ikke trener hun så mye utrolig mye heller. Hun rir noen timer i helgene og så har hun gymmen på skolen. Hun spiser snop nesten hver dag og jeg har problemer med å få henne til å slutte med dette, for hun legger jo ikke på seg så det er litt vanskelig for henne å skjønne at hun ikke kan fortsette slik.

Jeg er 25 år, og spiste "sunt" (trodde jeg) og halvparten så mye som lillesøstera mi. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke var flink til å trene, gjennomsnittlig en time i uka. Jeg spiste snop på lørdager, pluss 2-3 dager ellers i løpet av en måned. Jeg la på meg jevnt og trutt.

Lillesøstera mi har en BMI på mellom 18 og 19 og legger ikke på seg av å spise akkurat hva hun ønsker heller. Jeg endte på BMI 46 før jeg lærte om lavkarbo. Det er jo tydelig at til og med to søstre har forskjellige nok gener til å legge på seg forskjellig.

Og så finnes det jo f.eks denne. Ei jente som har blitt fulgt opp av helsevesenet siden hun var to år gammel. 25 år gammel veide hun 265 kg til tross for at hun fulgte generelle kostholdsråd! 2 år med lavkarbo, og vips så var hun nede i 97 kg!

Jeg var som søstera di inntil jeg fikk unga, DA kom vekta!! Jeg var slank og kunne ete hva som helst.. Fikk svangerskapsdiabetes og da var korta lagt... har vært lubben siden, bortsett fra en periode med myyyyye kjærlighetssorg.

Gammel 09-01-10, 10:49   #14
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Jeg fatter ikke at f0lk kan være så naive å tr0 at å spise mindre 0g trene mere funker på alle.Hadde det funka hadde j0 ikke 0vervekt vært n0e pr0blem. Ikke engang legen min tr0dde jeg gikk 0pp på lavkal0ri, jeg må slutte 0g spise nesten f0r at lavkal0ri skal funke.

Gammel 09-01-10, 12:26   #15
Maja
Medlem

Maja sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Maja er ny på veien

Overvektige mennesker blir stigmatisert.

Jeg har vektmessig vært innenfor normalen i det meste av mitt liv. Så ble jeg syk, måtte begynne med medisiner som bidro til at jeg la fort på meg og i løpet av kort tid var jeg ca 25 kg overvektig. Jeg har alltid vært utadvent og har lett for å komme i kontakt med andre mennesker. Jeg forandret meg ikke som person, men jeg merket tydelig at omgivlesenes syn på meg ble endret. Plutselig var det vanskeligere å knytte nye kontakter og jeg ble mindre attraktiv å ha som venn. Jeg blir så provosert av at overvektige skal stigmatiseres. Vi er da vel like mye verd som mennesker selv om vi har noen kilo for mye på kroppen???

88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58
Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:28   #16
Bixen
Medlem

Medlem siden: Apr 2009
Alder: 43
Bixen er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Syns det er pussig at folk kun påpeker at han "tar halve midtgangen" - de legger kanskje ikke merke til at han sikkert er 30cm høyere enn resten av passasjerene - så i bunn og grunn tror jeg han ikke er så utrolig feit. Men holdninger til folk - det overrasker meg ikke lenger.

Grunnen til det går jeg ut fra er fordi han ikke kommer skikkelig nedi setet? Han må jo sitte på armlener og det hele, stakkars.
Når det er sagt synes jeg kommentarene til denne artikkelen er forkastelige, men dessverre ganske typisk for samfunnets syn på overvektige...

Bixen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 15:30   #17
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Må si det samme slo meg!
Han er jo en stor mann, ikke nødvendigvis så feit!

Gammel 09-01-10, 15:34   #18
Fumle
Medlem

Fumle sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 38
Fumle er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Maja, her.

Overvektige mennesker blir stigmatisert.

Jeg har vektmessig vært innenfor normalen i det meste av mitt liv. Så ble jeg syk, måtte begynne med medisiner som bidro til at jeg la fort på meg og i løpet av kort tid var jeg ca 25 kg overvektig. Jeg har alltid vært utadvent og har lett for å komme i kontakt med andre mennesker. Jeg forandret meg ikke som person, men jeg merket tydelig at omgivlesenes syn på meg ble endret. Plutselig var det vanskeligere å knytte nye kontakter og jeg ble mindre attraktiv å ha som venn. Jeg blir så provosert av at overvektige skal stigmatiseres. Vi er da vel like mye verd som mennesker selv om vi har noen kilo for mye på kroppen???

Samme problem her, men her kom kiloene pga røykeslutt og svangerskap...

Ubeskrivelig at man skal holde på sånn.. Er det rart det bli krig i verden?

Gammel 09-01-10, 17:12   #19
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av imse, her.

herlighet så mange f0lk uten f0lkeskikk. Hvis feite skal betale ekstra kan jaggu alle s0m bruker parfymert vaskemiddel, skyllemiddel, parfyme 0g slik 0gså betale, f0r de gjør bussturen eller flyturen helt uuth0ldelig f0r mange av 0ss. Det er 0k å f0rpreste 0mverden med parfyme, men det er ikke 0k å være feit f0rdi man spiser det samme s0m resten av samfunnet?

glimrende sagt!!!!

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Feite dyr i naturen The Dude Lavkarbo generelt 16 14-06-09 16:05
Vi blir feite av lavkalorimat :D jeef-micro Nyheter / media 3 22-09-07 15:24
Feite menn! Fedonisten Nyheter / media 1 27-10-04 10:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:20.