Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Alternativ medisin på lavkarbo.no

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 19-01-10, 19:16   #1
Chunky
Gjest

Alternativ medisin på lavkarbo.no

Først og fremst - jeg respekterer alles syn på hva det måtte være, og at hver enkelt må gjøre det han eller hun tror er best for seg selv. Denne tråden er ikke ment å bli en diskusjon rundt forskjellige retninger innen alternativ tro eller medisin. Langt der i fra.

Men jeg klarer ikke å holde inne lenger. Jeg må bare rope et lite varsko.

Det jeg er opptatt av, og bekymret for, er seriøsiteten til Lavkarbo.no. I disse dager får vi stadig mer oppmerksomhet fra enkeltpersoner og media. Jeg er litt bekymret for profilen vår om du vil. Dette forumet inneholder mengder med nyttig informasjon, og dukker opp i alle google-søk om ernæring og helse. Men den som skummer raskt gjennom nettstedet, finner fort en sammenblandingen av alternativ medisin og vitenskapelige fakta som det for mange kan være vanskelig å skille mellom. Når noen søker etter troverdig informasjon om karbohydrater og ernæring, så blir de møtt med et sammensurium av tankefeltterapi, homeopati, akupunktur, dyretolker, hypnose og ketose. Det finnes ikke tvil i min sjel om at alt dette har stor betydning for mange, og jeg har også forståelse for at den som føler at "noe" har hjulpet ønsker å dele det med flere. Det er ikke der problemet ligger.

Min bekymring går på om vi står i fare for å bli et nettsted uten nødvendig troverdighet og seriøsitet. Det finnes egne søkemotorer på nettet for å avsløre kvakksalversider, eks dette. Jeg håper inderlig at vi ikke ender opp i den kategorien, for det vi har å si er så utrolig riktig og viktig. Og vi kan bevise det.

Når alt dette er sagt, har vi lukkede grupper her på forumet som godt kan brukes til å diskutere hva enn det måtte være. Min oppfordring er at når du skriver et innlegg, så ha i bakhodet at det er finnes mennesker der ute som trenger et forum som vårt. Ikke la oss skremme dem bort gjennom å fremstå som et sted for spesielt interesserte og alternativt tenkende. Vi er ikke alternative, vi er alternativet.

Så da var det sagt. Nå kan dere skyte meg

Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 20:29   #2
Mr. Muscle
Medlem

Mr. Muscle sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Alternativ medisin på lavkarbo.no

Veldig bra skrevet. Leste om noen her inne som anbefalte noe kvikksølv greier i stedet for svineinfluensavaksinen. Rett etter så så jeg en episode av Legene på FEM. Der var rådet STAY AWAY. Kunne visstnok bli permanent blå i fjeset av det.

Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 21:56   #3
Vettel
Seniormedlem

Vettel sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Veldig sant og veldig viktig. Ser at enkelte ikke er så fryktelig nøye med kildehenvisningene sine heller.
Leste for en stund siden en artikkel laget av en lege, om det å vurdere kildehenvisningene på internett. Ikke for at diverse medier ikke kan ha rett (de heviser ofte til andre igjen), men er ikke så seriøst å henvise til sol.no, klikk.no - blir som å lese Allers for medisinsk vurdering....

Hvis artikkler er interessante, finn deres kilde og henvis direkte dit. For underveis fra ledd til ledd kan sannheten blitt fem fjær som ble en hønseflokk.

Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 22:01   #4
Vettel
Seniormedlem

Vettel sin avatar

Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

How to read articles about health and healthcare: http://www.bazian.com/pdfs/HowToRead...03_26Nov08.pdf

Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 22:02   #5
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Kildehenvisninger og fakta er bra, så lenge det er riktig info.
At noen kommer hit og leser feil info er dumt.

Men, våre prate/tøyse innlegg i feks 3000 tråden kommer også de opp ved å google? Det blir for dumt om vi ikke kan skrive hva vi vil der og evt i journaler. Dette er ett levende forum og jeg vil fortsette å ha det slik.
Mulig de trådene jeg nevner ikke kommer opp på google, men om så er vil jeg likevel fortsette å skrive om hva jeg vil der.

Er enig med at rådene her inne bør være seriøse, og sånn alstå

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 22:21   #6
Chunky
Gjest

Nei, det var nettopp det jeg mente. I 3000-tråden slipper ingen søkemotorer eller ikke-medlemmer til.

Sist redigert av Chunky : 22-01-10 kl 09:13.
  Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 22:21   #7
Vettel
Seniormedlem

Vettel sin avatar

Tøys og tull bør være lov.
Men det er når man blander inn såkalte medisinske artikler i en seriøs setting problemene oppstår. (feks mener at sølv eller kvikksølv (!) skal kurere svineinfluensa)

Gammel 19-01-10, 22:27   #8
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sitat:

Lavkarbo.no

Nettstedet for deg som er nysgjerrig på et kosthold med lite karbohydrater. Enten du sverger til Atkins, Lindberg, Sears eller Poleszynski, så vil du alltid ha noen å spørre eller diskutere med i dette forumet. Ved å registrere deg som medlem kan du skrive din egen dagbok, lese andres dagbøker og være med i brukergrupper. Det er absolutt ikke bare karbohydrater som blir diskutert, men alt om kosthold, oppskrifter, kosttilskudd, trening, selvutvikling og helse generelt.
PS: Forumet er kun brukerstyrt - her finnes ikke noe ekspertpanel.

Synes dette burde fremheves!!

Gammel 19-01-10, 23:12   #9
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Synes dette burde fremheves!!

Gammel 20-01-10, 00:54   #10
Chunky
Gjest

Nettopp. Dette var et forsiktig forsøk på brukerstyring. For brukerstyring betyr vel ikke null styring?

Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alternativ medisin Carisma Fysisk og mental helse 30 02-01-10 15:04
EU vil forby alternativ medisin og økologisk. Underskriftkampanje Eva Generell diskusjon 3 01-08-08 09:19
Tett på nett: Stig Bruset svarer om alternativ medisin mofe Generell diskusjon 0 14-02-06 14:01
alternativ medisin sommerfugl Generell diskusjon 11 06-03-05 16:51
Alternativ medisin.. mofe Nyheter / media 3 20-12-04 16:39

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:19.