Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Favorittkrydder?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 11-01-10, 17:35   #1
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Favorittkrydder?

Jeg lurer på hvilke krydder dere liker å bruke til hva!

Er ikke så veldig dreven på krydder selv, men kunne tenke meg å bli det.
Finnes jo sååå mange typer og jeg har smakt maks 10, tror jeg.

Eneste jeg vet er at jeg synes Estragon er veldig godt til kylling.

Gammel 11-01-10, 17:37   #2
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Favorittkrydder?

Har fått dilla på løkpulver på ostechipsen jeg

Gammel 11-01-10, 17:54   #3
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

0j, krydder har jeg masse av 0g mangler alltid et eller annet.

Til carrykylling bruker du karri 0g gurkemeie, gir herlig smak 0g nydelig gul farge. Gjerne paprikapulver i 0g.

Til tac0krydder bruker jeg spisskummin/cumin, paprikapulver, hvitløkspulver, chili eller cayennepepper.

Til biff str0gan0ff bruker jeg paprikapulver, løkpulver, salt 0g pepper.

I bearnaise har jeg estrag0n i i tillegg til bearnaiseessens.

Gressløk til eggerøre, 0g til krydderkake har jeg kanel, ingefær, nellik, allehånde... Muskatnøtt,hel eller malt til 0stesaus. 0g enda har jeg myyye krydder.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 18:09   #4
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Oi, jeg bruker alltid masse krydder. Mest karri og paprika, med innslag av ingefær / koriander / garam / hvitløk / chili. Har relativt nylig lært at å skjære opp kyllingfilet og marinere den litt i limejuice og chilikrydder før steking blir fantastisk i en frisk grønn salat.

Dette minner meg igrunn om at jeg har fryktelig lyst til å gå på thai-matlagingskurs!

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 19:03   #5
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Muskat på mange ting: blant anna svinekjøt, blomkålmos, smørsteikte rosenkål. Nam!
Elles er eg veldig glad i kvitløksmølla mi, kjøpt ferdig med tørka kvitløk i småbitar, skikkeleg praktisk. Kan brukast på det meste.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 20:10   #6
blåbær
Seniormedlem

blåbær sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 42
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Timian på salt kjøtt! Bruker det i til komler, men funker supert på det meste av kjøtt!
Løpstikke på laks og ørret er godt. Ikke så mye da!
Oregano på det meste.
Basilikum på tomatretter.
Koriander i mat med kokosmelk. Gjerne sammen med chili, ingefær (fersk) og hvitløk!
Eller bare en blandings, for eksempel oregano, basilikum, rosmarin og hvitløk på svinekjøtt eller kylling i ovn.
Uansett, prøv det fram til hva du syns er godt! Jeg bruker ganske mye forskjellig krydder, men kommer ikke på så mye nå, muligens fordi jeg blander mye i hytt og vær ...

blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:02   #7
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Hvor: Moi
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Jeg er så forferdelig glad i karri, så det bruker jeg så godt som alltid i sausen min. CF/kremfløte/seterrømme/kokosmelk med en dæsj fond (går mest i kyllingfond) og karripulver. Også godt å ta i bittelitt sambal oelek. Jeg vet at karri egentlig bare passer til kylling, men jeg synes det smaker godt til det meste, hehe.

Sambal oelek kan stå en god stund i kjøleskapet, og så har jeg også kjøpt hvitløk i chiliolje i glass. Det står at åpnet kan stå i ca 5 dager, men det er jo bare bullshit... Min har stått i to måneder, tror jeg, og den er fortsatt like fin.

Opprinnelig lagt inn av blåbær, her.

Timian på salt kjøtt! Bruker det i til komler, men funker supert på det meste av kjøtt!

Whaaat, det gjør vi også. Har ikke hørt om noen andre som gjør det før... Mormor begynte med timian i kompene.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:06   #8
Tiki
Seniormedlem

Tiki sin avatar

Tiki er på en erverdig vei

Har altid hatt masse krydder i skapet,, men også mye ferdig sauser, og pastaer fra invandrerbutikker bl.a., men synes det er litt vanskelig med disse nå når jeg går på ketolyse da mange av disse inneholder sukker. Bruker jo likevel en del tørrkrydder, da mest fra "Hindu" når det er på glass. Og fått spesielt dilla på Sitronpepper. Deilig på salat og på mine smørstekte blomkålbuketter / aubergine / chaminjong.

Gammel 11-01-10, 21:16   #9
Victory
Seniormedlem

Victory sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Victory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snill

Jeg bruker masse Piri Piri. Glad i hot mat, så denne passer glimrende i chili og nesten alt mulig kjøttdeigretter egentlig.

Victory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach - og hardt fokus på trening. Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:31   #10
A-p-o-c
Medlem

A-p-o-c sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
A-p-o-c er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Til tac0krydder bruker jeg spisskummin/cumin, paprikapulver, hvitløkspulver, chili eller cayennepepper.

Dette kan jeg signere at er godt! Bedre enn pose, som mannen sa.

A-p-o-c er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ketolyse nå i starten... Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 12:32   #11
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

her var det mange fine tips. Er det noen som har tips om hvilket krydder som er fint å bruke til brokkoli? lagde brokkolipurè i går, men brokkoli smaker jo nesten ingenting når det moses.

Gammel 09-02-10, 13:29   #12
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

her var det mange fine tips. Er det noen som har tips om hvilket krydder som er fint å bruke til brokkoli? lagde brokkolipurè i går, men brokkoli smaker jo nesten ingenting når det moses.

Du bruker en kremost eller en smeltesot, feks first price baconost eller den naturelle. Det gir god smak! Også salt og kverna pepper etter smak.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 13:52   #13
Victory
Seniormedlem

Victory sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Victory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snill

Og litt hvitløk... som til alt annet!

Og til laks: DILL! Masse dill! + salt, pepper og hvitløk..

Sist redigert av Victory : 10-02-10 kl 21:46.
Victory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach - og hardt fokus på trening. Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 13:57   #14
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Du bruker en kremost eller en smeltesot, feks first price baconost eller den naturelle. Det gir god smak! Også salt og kverna pepper etter smak.

det var lurt!

Gammel 09-02-10, 18:06   #15
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Er det noen som har tips om hvilket krydder som er fint å bruke til brokkoli? lagde brokkolipurè i går, men brokkoli smaker jo nesten ingenting når det moses.

Litt rømme, muskat, smør, salt pepper og parmesanost

Gammel 10-02-10, 19:30   #16
Pinnekjøtt
Nytt Medlem

Medlem siden: Feb 2010
Pinnekjøtt er på en erverdig vei

Karri til fisk som torsk, sei, kveite.
Jeg liker blandingen karve, karri, gurkemeje, kanel til det meste
Muskatt og selleri til fiskekaker
Rosmarin og estragon er gode til lammelår, men det er ganske standar.
Krydderte med kanel, nellik, muskatt, pepper og lakrisrot

Pinnekjøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: intoleranse, candida og parasitt Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Favorittkrydder? Summer Lavkarbo generelt 17 30-03-07 16:42

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.