Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.). |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Nytt Medlem
Medlem siden: May 2009
![]() |
Problemer med matvet ikke helt om jeg har postet under riktig, men la gå. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Problemer med matHm. Jeg tenker at kanskje du burde ta en samtale med fastlegen din. Siden du er over 16 år kan du snakke med en lege uten foreldres innblanding. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs.
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Problemer med matDet ER mange som har klart å bli kvitt spiseproblemene med å endre kostholdet sitt. Å endre matvaner tar tid, og man må føle seg klar for prøve nye ting. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#4 |
Nytt Medlem
![]() |
Sv: Problemer med matDen filmen så intresang ut, får prøve å leie den en dag. Takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gjest
|
Sv: Problemer med matDet er jo ingen tvil om at du har et unormalt forhold til mat. Du er også ganske ung, så om du ikke klarer å fikse dette selv så bør du oppsøke hjelp. Vettel har forøvrig noen veldig gode poenger. |
![]() |
![]() |
#6 |
Nytt Medlem
![]() |
Sv: Problemer med matJeg kjenner meg igjen i hvert eneste pungt på den listen. Det verste er at de siste ukene har jeg begynt å gjemme maten jeg spiser. All sjokolade eller kjekspapiret er gjemt i en skuff på rommet. Skammer meg over meg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Utforsker
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 59
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Problemer med matHei Sebra! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat
![]() |
![]() |
#8 |
Gjest
|
Sv: Problemer med mat
Kjenner meg veldig igjen i dette. Man er redd for ikke å bli tatt på alvor, og at probleme bagatelliseres. Jeg skjønner veldig godt frykten din, men jeg skulle virkelig ønske jeg skjønte hva som foregikk når jeg var på din alder. Du er ihvertfall bevisst på dette, og selv det er et steg i riktig retning. Men hvis du er manisk depressiv har du kanskje en psykolog? Er det noen du kunne snakket med? |
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2010
![]() |
Sv: Problemer med matSebra: Jeg hadde ingen problemer med mat da jeg var på din alder, men i begynnelsen av tyveårene begynte det for fullt og har bare utviklet seg. Du er veldig ung, men har allerede slitt lenge og det høres veldig ut som om du trenger hjelp. Hjelp til å både forstå, takle og lære. Dette er ikke ment som kritikk, men faktum er at hjernen din ikke er ferdig utviklet enda. Som tenåringer er man ikke i stand til å se de hele og fulle konsekvensene av ting (selv om man selv er helt overbevist om at man gjør det), og spiseforstyrrelser kan fort få alvorlige konsekvenser (barnløshet, benskjørhet i ung alder m.m). Det er viktig at du søker hjelp nå. Hør hvilke tilbud som finnes der du bor, for du trenger "bare" en henvisning fra legen. Vær ærlig å si at du skammer deg så mye at du ikke vil si så mye om det til han, men at det er viktig at du får hjelp med spiseforstyrrelsen din av noen som KAN spiseforstyrrelser. Jeg har slitt med depresjon i over ti år selv og kan mye om det (og lite om spiseforstyrrelser), men jeg syntes det var fælt å åpne seg for noen. Etter noen år med øvelse har det blitt lettere og jeg får utbytte av det, men jeg klarer fortsatt ikke VISE følelser, bare snakke om dem. Selv om jeg ikke har hatt mye hjelp i den forstand at jeg har blitt friskere, så er jeg glad for at jeg søkte hjelp. Om ikke annet har det lært meg en del om meg selv sammen med det faktum at jeg har blitt voksen i mellomtiden. Selv er jeg ny på ketolyse, og synes det hjelper litt på overspisingen, men fortsatt tenker jeg konstant på mat og det å spise vanlig krever STOR selvkontroll. Jeg har ikke blitt friskere i hodet av kostholdsomleggingen, så behovet for ukontrollert spising er like fullt til stede. Lykke til! Jeg får så vondt av deg som er så ung og allerede sliter så mye. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LKHF
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Hvor: Kristiansand
Alder: 37
![]() |
Åååh, det var akkuratt som å lese om meg selv! På grensa til skummelt... Har hatt akkuratt de samme problemene med mat/kropp/psyke som deg. Skal ikke komme nå å si at nå er alt bra og fint og supert, men det jeg kan si deg er at om du tar tak i det kan det bli bedre! Du er jo allerede ett stykke på vei når du har insett at du faktisk har ett problem
![]() |
![]() |
#11 |
Sperret
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
Sv: Problemer med matHei. Jeg hadde bulimi;overspiste og kastet opp. helt til jeg ble tvunget til å slutte å kaste opp. da måtte jeg sette meg ned i ro og mak og skrive en liste over mat jeg tillot meg å spise som jeg trodde jeg ike ville komme til å gå opp i vekt av og som jeg i tillegg trodde jeg kunne klare å holde ut på uten å få trang til å overspise av fysiske årsaker. Det psykiske tok jeg utenom ved å grine masse, og jeg skapte psykisk rom for meg selv ved grensesetting. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: egenkomponert
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Problemer med matJeg må bare spørre om en ting - men er litt redd for å tråkke i et vepsebol nå... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Hvor: Kristiansand
Alder: 37
![]() |
Nå vet ikke jeg hva som er "normalt" altså, kan bare snakke for megselv. Men jeg hadde mer anoreksi/bulimi. Jeg spiste ekstremt lite, men normal og forholdsvis sunn kost. De gangene jeg sprakk var når jeg fikk i meg type kjeks, kaker, is, godteri, chips ol. Klarte absolutt ikke kontrollere inntaket, og ende opp med dårlig samvittighet og kasta opp alt. Var sjelden jeg kasta opp "mat", der klarte jeg liksom å holde meg på matta
![]() |
![]() |
#14 |
Sperret
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
Sv: Problemer med matTypisk er nok fett og sukker /fine bakevarer,kjeks is, etc.ja. Denne kombinasjonen fører til utskillelse av hormoner som gir en god følelse. Som om man får en god klem på farfars fang? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: egenkomponert
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
Hvor: Tromsø
![]() |
Sv: Problemer med matJeg har heldigvis sluppet unna spiseforstyrrelser, og jeg skal ikke påstå at jeg vet hvordan det føles, men etter flere år med depresjon i ungdomstida kjenner jeg følelsen av å trenge hjelp. Sebra, vær så vær så snill å ta en tur til fastlegen. Eller om ikke han/henne, så en helsesøster eller rett og slett Buf direkte (heter det enda det?). Å be om hjelp er dritskummelt, men ikke på langt nær så skummelt som å ikke gjøre det, og når det er gjort så er det gjort. Det er ingenting å skjemmes over, selv om man kanskje ikke klarer å la være, men finn det rasjonelle stedet i deg hvor du vet at alle trenger hjelp innimellom, og ta den telefonen. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Problemer med win amp | Photobscura | Generell diskusjon | 14 | 08-01-10 19:47 |
Problemer | viet60 | Ketolysekuren | 4 | 13-11-09 17:51 |
Problemer med å få i meg nok mat | Alessioswansy | Ketolysekuren | 4 | 12-04-08 20:46 |
MSN-problemer nå? | Summer | Generell diskusjon | 14 | 11-09-06 17:46 |