![]() |
#1 |
Medlem
Medlem siden: Oct 2009
![]() |
LegetimeJeg skal til legen og tenkte å prøve å få tatt noen blodprøver i samme slengen...
![]() |
![]() |
#2 |
Juniormedlem
Medlem siden: Aug 2010
![]() |
Sv: LegetimeDersom du kommer med en slik bestillingsliste til legen din tror jeg kanskje du møter litt motstand. Jeg hadde i alle fall vært skeptisk til det om du var min pasient. For det første koster blodprøver penger. For det andre er det alltid en viss usikkerhet ved prøvetaking, så tar man for mange prøver vil man ofte få falskt positive/negative svar. Derfor har en som lege ansvar for å ikke ta unødige prøver av pasientene. En skal selvsagt teste på indikasjon, men å teste fordi "pasienten ønsker det" - blir for drøyt.
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
![]() |
Sv: LegetimeTakk for svar!! Jeg har igrunnen søkt på forumet og funnet disse prøvene som vanlig. Men når jeg ser hva alle er så trenger jeg nok ikke alle. SÅ ut som en fin liste du fant til meg!
![]() |
![]() |
#4 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LegetimeTror det er litt forskjellig fra lege til lege, for min lege tar alle prøver jeg ber om, omtrent, noen ganger kanskje litt motvillig, men han har vel kanskje for lengst innsett at jeg har litt over gjennomsnittet kunnskap om hva som skjer i kroppen min, og jeg har stort sett hatt rett i mine mistanker om både insulinresistens, hypothyerose og pcos. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2010
![]() |
Sv: LegetimeFå med T3 også sammen med T4 og TSH. Disse tre sammen avdekker stoffskiftetrøbbel, kun to kan gi misvisende svar. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ketolyse
![]() |
![]() |
#6 |
Juniormedlem
![]() |
Sv: Legetime
Hvor har du det fra?
![]() |
![]() |
#7 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LegetimeVel, jeg måtte kjempe litt på det området, og oppsøkte til slutt en spesialist. Jeg hadde TSH på 2,5 og t4 på 11, og i følge legen min var det da ingenting galt. Likevel hadde jeg så mange symptomer på lavt stoffskifte at jeg følte meg tidvis invalidisert av det, og det var ikke før jeg fikk sjekket tpo og t3 at det kom tydelig fram. Dessuten opererer vi i Norge med ganske vide normalområder. Hadde jeg f.eks vært tysk, hadde jeg fått diagnosen på en smekk. Ta deg selv på alvor, om dette er symptomer du virkelig plages med, så krev at det blir undersøkt ordentlig, eventuelt få en henvisning til en spesialist i kvinnesykdommer eller endokrinolog. Om det siste blir nødvendig, så tror jeg at du kan få anbefalt noen mer lavkarboorienterte på Sonjas Stoffskifteforum. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
![]() |
Sv: LegetimeTakk for gode innspill. Har en fin lege, så jeg er spent på hvordan han stiller seg til lavkarbo kosthold. Er stort sett hos legen når jeg er gravid
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LegetimeKjør på og be om blodprøver på alt du kan få. At det koster penger er bare tullball, labteknikerene på ditt lokale sykehus er på jobb enten de drikker kaffe eller tester blodprøver, og jeg betaler i allefall 100.000 i skatt i året så jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet for det lille jeg personlig får tilbake. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
![]() |
![]() |
#10 |
Juniormedlem
![]() |
Sv: Legetime
Blir litt oppgitt her, og har egentlig mest lyst å bare la tråden fare - men legger nå igjen et siste svar, så får dere tenke og handle som dere vil...
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LegetimeJeg forstår hva du sier, og er sympatisk men fullstendig uenig. At sykehusene sliter økonomisk er ikke min feil, det er ikke min fastlege sin feil, det er Staten og Regjeringa sin feil. De får faktisk innbetalt i allefall 100.000kr per år i snitt per person i inntektsskatt. I tillegg kommer 25% mva. samt toll, frakt, ansattavgift for alle som er borti hver eneste vare du kjøper (og latterlige alkohol- tobakk- og bensinavgifter), i alle ledd fra råvarene produktet lages av utvinnes, til kassadama på Rimi. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
![]() |
![]() |
#12 |
Juniormedlem
![]() |
Sv: LegetimeNå virker det jo ikke til at trådstarter i dette tilfellet har en spesiell sykdom og ønsker å sjekke blodprøvesvarene sine ifht dette da. Og det er trådstarters situasjon vi tar utgangspunkt i her. At NOEN som har kroniske og utfordrende sykdommer ofte kan mer enn fastlegen sin på det feltet skal jeg absolutt ikke benekte! Men igjen, det er trådstarter vi diskuterer her - og slike jeg forstår ønsker hun en "helsesjekk" i forbindelse med at hun går på ketogen diett.
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
![]() |
Sv: LegetimeGodt med engasjement! og pityriasis har helt rett i at jeg vil ha en helsesjekk. Og det var også derfor jeg ville lufte hva alle disse prøvene som blir trukket fram er. For å vite hva jeg isåfall testes for. Jeg har ikke kunnskapen, og går aldri til lege ellers. Kun når jeg er gravid..
![]() |
![]() |
#14 |
Nytt Medlem
Medlem siden: May 2010
![]() |
![]() Sv: LegetimeKunne lure litt på om denne pityriasis faktisk kan være en lege |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Legetime på torsdag | mariana | Generell ernæringsdebatt | 18 | 05-08-10 00:23 |