Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ingefærte

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 19-03-11, 23:10   #1
Kanelia
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2011
Kanelia er på en erverdig vei

Ingefærte

Jeg pleier ofte å drikke en kopp ingefærte etter middag, og noen ganger om kvelden. Den smaker så godt, og hjelper mot søtsuget. Jeg trodde ingefær hadde veldig lite karbohydrater, men i matvareguiden står det at tørket ingefær inneholder hele 70% karber Den teen jeg drikker heter Gingen 100% instant ginger, og kommer i 5 grams poser med ingefærpulver som blandes ut i varmt vann. Det står ingenting om næringsinnhold på esken, men hvis det er det samme som i tørket ingefær, så inneholder en pose da 3,5g karber.

Drikker dere ingefærte, eller er det noe man bør styre unna?

Kanelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 23:12   #2
Antoinette6
Seniormedlem

Antoinette6 sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 64
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Ingefærte

Jeg drakk ingefærte her om dagen, - fersk ingefær og varmt vann på ! Mmmmm !

Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 23:27   #3
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Så lenge det ikkje er sukker i det, og du ikkje et opp teposane, så er det vel ingen fare!

Eg brukar å lage "te" av kokande vatn og fersk ingefær, berre som eit døme.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 00:18   #4
HappyMe
Medlem

HappyMe sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Skottland
Alder: 35
HappyMe er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6, her.

Jeg drakk ingefærte her om dagen, - fersk ingefær og varmt vann på ! Mmmmm !

NAM! Skal prøves ut i morgen! For øvrig synes jeg det er godt med kokende vann med sitron, men det er heeelt utenfor tema, beklager.

Vil nok ikke tro en tepose har så mye å si, egentlig. Står det ingenting på pakken da? Gjør det på mine, men det er grønn te.

HappyMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 08:33   #5
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Så lenge det ikkje er sukker i det, og du ikkje et opp teposane, så er det vel ingen fare!

Sånn tenker jeg også. I tillegg har jeg personlig alltid blånektet å telle karbohydrater i krydderet jeg bruker. Gir ikke slipp på ingefær og chili, nei...

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 15:58   #6
Kanelia
Juniormedlem

Den ingefærteen jeg har er pulver som skal helles rett i vannet. Så på en måte så blir det å spise opp teposene, eller iallefall alt innholdet i dem. Kanskje det er lurest å heller lage te av fersk ingefær og kokende vann, istedenfor å bruke slike instant pulverteer:-)

Gammel 20-03-11, 17:28   #7
Kitsu
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Kanelia, her.

Den ingefærteen jeg har er pulver som skal helles rett i vannet. Så på en måte så blir det å spise opp teposene, eller iallefall alt innholdet i dem. Kanskje det er lurest å heller lage te av fersk ingefær og kokende vann, istedenfor å bruke slike instant pulverteer:-)

Her får man kjøpt pose-ingefærte i importbutikker. Hadde en pakke engang i tiden, den gikk kjemperaskt, var veldig god.

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 17:30   #8
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kanelia, her.

Det høres ut som en sånn instant-te - vær generelt skeptisk til slike, de er ofte laget mest av sukker. Selv om denne skulle hevde å ikke være det, sikkert litt tryggere å kjøpe tilsvarende teposer eller brygge på fersk ingefær. (Som blir kjempegodt blandet med feks ferske sitronskiver, eller grønne kardemommebelger!)

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 17:44   #9
blåbær
Seniormedlem

blåbær sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 42
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Det er jo veldig lettvindt å raspe litt ingefær, koke i vann og sile. Vips - kjempegod te! Og ellers er jo denne god!

blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 17:46   #10
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Ingefær-te, av fersk rot og varmtvan, er supert mot kvalme!

Både svangerskapskvalme, som jeg har et snev av og selvforskyldt, som jeg pådrar meg innimellom.

Men det virker som om det finnes minst to typer ingefærrot?
Den ene er litt hvit og ikke så sterk, og en som er gulere og som gjør tunga litt lam etter ti min i en kopp med varm vann.
Den gule virker best mot kvalmen, i hvertfall. Den er rensende for leveren, visstnok i kinesisk medisin.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 21:21   #11
Kanelia
Juniormedlem

Takk for gode tips:-) Da skal jeg skaffe meg en gul ingefærrot og koke te på den. Finnes de gule i vanlige matbutikker? Den Yogi Lemon Ginger teen virker også god.
Kardemommebelger har jeg ikke smakt før, det skal jeg prøve:-)

Gammel 20-03-11, 21:27   #12
Mellon
Seniormedlem

Mellon sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Jeg digger kusmi sin ingefær og lime te- skikkelig frisk og god.

Og som de andre, så lenger du ikke spiser teposen, så går det nok greit,

Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19.