Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

MÅ en spise masse fett?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 03-05-11, 19:50   #1
Edla
Medlem

Edla sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Slattum
Edla er ny på veien
Question

MÅ en spise masse fett?

Ja, jeg fortsetter mase om dette.

Jeg harfjernet galleblæren for 7 år siden og jeg føler at det gjør vondt der galleblæren satt når jeg spiser mye fett.

Når jeg begynte slanke meg denne gangen, kuttet jeg alt av "tydelige" karber. Spiste ellers som vanlig. Alltså samme middag som resten av familien men uten feks potet. Jeg raser ned i vekt men er redd at det skal stoppe opp så derfor tenkte jeg at jeg skulle leve litt mere etter ketolyseprinsippet (siden jeg,ikevel har kommet i ketolyse uten å prøve på det). Nå spiser jeg mye grønt, rene kjøtt/fisk/eggeprodukter og så bruker jeg de fete produktene og magen min SKRIKER at jeg ikke bør bøtte inn på så mye fet... Det gjør vondt flere timer etter matintak med VELDIG høy fetthalt.

Så spørsmålet da

MÅ jeg virkelig spise så mye fett? Fungerer det ikke med lettproduktene? Jeg kom jo i ketolyse uten å spise så masse fett først... (jeg er fortsatt i ketolyse og har ingen planer om å forlate det).

Edla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, lavkarbo med shakes Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 20:03   #2
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: MÅ en spise masse fett?

Nei, du må ikke pøse på med fett, når du ikke tåler det
(Det heter forresten ketose, ketolyse er en av lavkarboretningene).
Jeg gjør ikke det, tåler heller ikke mye fett pga irritabel tarm.
Jeg følger forøvrig Fedon Lindberg sin filosofi, og da jeg startet var jeg i ketose, men med lite fett. Kun fett av avocado, olje og slikt. Nå spiser jeg mer karbohydrater siden jeg ikke trives i ketose.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 20:55   #3
Edla
Medlem

Edla sin avatar

Hvor: Slattum
Edla er ny på veien

Tusen takk for svar! Da skal jeg redigere mine matintak slik at det passer meg! Lavkarbo er egentlig helt topp og det fungerer jo! Men det å finne MIN måte er nok viktig!

Edla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, lavkarbo med shakes Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 20:57   #4
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Ja utrolig viktig
Etterhvert blir det din retning, kostholdet du trives med og som passer deg.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 11:08   #5
Saphire
Medlem

Saphire er på en erverdig vei

Jeg også spiser lite fett pga irritabel tarm. Så dvs jeg spiser mye grønnsaker, rent kjøtt, lager alt fra bunnen av, og dropper alt av karbohydrater. Vekta går fort ned for å si det sånn, og jeg er i ketose

Saphire er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 12:54   #6
Fjasnissen
Supermoderator

Fjasnissen sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 49
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Saphire, her.

Jeg også spiser lite fett pga irritabel tarm. Så dvs jeg spiser mye grønnsaker, rent kjøtt, lager alt fra bunnen av, og dropper alt av karbohydrater. Vekta går fort ned for å si det sånn, og jeg er i ketose

Eh..... så du får all din næring fra proteiner da? Altså, om du reduserer fett og dropper alt av karbohydrater.

Da er du i tilfelle på PSMF, noe som ikke er å anbefale i lengden.

Ah.... så nå at du spiser mye grønnsaker... hang meg opp i at du dropper alt av karbohydrater.

Men, det er lurt å ikke la alt for stor del av energitilskuddet komme fra protein aleine.

Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Inntil 70 g karbs og masse fett... tattoogl Lavkarbo generelt 0 29-03-11 21:09
må jeg spise masse fett? Student84 Spørsmål og svar 5 26-01-11 14:35
Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk! Chopin Spørsmål og svar 20 22-11-09 17:42
Hvorfor gir fett inn, masse fett ut? Fjonken Spørsmål og svar 23 15-02-07 17:13
Om det å spise masse bær Nooria Generell ernæringsdebatt 18 10-02-05 13:51

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.