Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Spørsmål ang lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 17-06-11, 12:24   #1
Lulla84
Seniormedlem

Lulla84 sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 41
Lulla84 er ny på veien

Spørsmål ang lavkarbo

Jeg tåler ikke egg, hvete og melk. De to siste er ikke noe problem, man ikke skal heller ha dette i lavkarbo. Men EGG Det er jo nesten umulig???

Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 12:44   #2
TigerTove
Seniormedlem

TigerTove sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 37
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Spørsmål ang lavkarbo

Neida Jeg LIKER ikke egg, så jeg klarer meg fint uten. Bruker litt i bakst, men nå får man egge-erstatning som er veldig enkel å bruke (vet ikke helt hvordan kh er i den).

Gammel 18-06-11, 11:24   #3
tinamejo
Juniormedlem

tinamejo sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Sogndal
tinamejo er på en erverdig vei

Jeg tåler ikke egg og det går helt fint. Foreløpig. Tror jeg kan sspise egg for veit ikke helt åssen jeg reagerer på den, men den slo ut på sånn intoleransetest.

Er intolerant mot melkeprodukter, soya, egg, gluten, sukker og gjær - er ingen enkel ting å passe på på lavkarbo, men jeg tar utfordringen!

Sist redigert av tinamejo : 18-06-11 kl 11:25. Årsak: Skrivefeil.
tinamejo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 11:48   #4
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av tinamejo, her.

Jeg tåler ikke egg og det går helt fint. Foreløpig. Tror jeg kan sspise egg for veit ikke helt åssen jeg reagerer på den, men den slo ut på sånn intoleransetest.

Hvis du har unngått alt av egg i lengre tid (typisk mer enn 3 uker) i strekk kan du "utfordre" intoleransen din gjennom å spise ett egg til frokost (før annen mat), ett til middag (før annen mat) og ett til kvelds (før annen mat) i tre dager. Om du ikke har merket noe da (dårlig i magen, kviseutbrudd, forhøyet puls, hetetokter, uvelhet, hodepine, utslett) så kan du trygt gå itifra at du iallfall tåler egg i de mengdene. Avbryt testen dersom du får utslag! Er du usikker så la det gå lenger tid uten egg (doble tiden uten) og så gjennomfør en ny prøve.

Jeg slo ut på egg (og en haug andre matvarer) men det jeg reagerer på er melk (og det hadde jeg lavt utslag på).

Forklaringen jeg fikk er at om man jevnt spiser noe man ikke tåler så
1) blir immunforsvaret så "utslitt" at det kanskje ikke danner antistoffer lenger
2) tarmbarrieren blir så tæret at den også slipper gjennom mat man "egentlig tåler" i store molekyler slik at det oppstår antistoffer også mot denne. Når tarmbarrieren blir frisk (det gjør den når man avstår fra irritanten) tetter den seg så mye at kun små molekyler slipper gjennom - uten å danne reaksjon.

En del personer kan også tåle enten kun hviten eller kun plommen.

Sist redigert av smgj : 18-06-11 kl 13:15. Årsak: Rettet stavefeil
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 11:57   #5
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

En del personer kan også tåle enten kun hviten eller kun plommen.

En del av oss har også opplevd at ved å kutte ut gluten og raske karbohydrater tåler vi plutselig ting man ikke tålte før. Fordi immunforsvaret ikke lenger er tøyd til bristepunktet.

Gammel 18-06-11, 14:16   #6
tinamejo
Juniormedlem

tinamejo sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Sogndal
tinamejo er på en erverdig vei

Hmm.. Spennende. Egg er jo såå godt, er nesten litt leit jeg ikke kan spise så mye av det. Men skal sjekke dette med høy puls og kviseutbrudd og sånn. Takk for svar.

Er intolerant mot melkeprodukter, soya, egg, gluten, sukker og gjær - er ingen enkel ting å passe på på lavkarbo, men jeg tar utfordringen!
tinamejo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 14:20   #7
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 40
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Jeg har i perioder ikke spist egg i det hele tatt fordi jeg er lei. Det går helt fint å leve lavkarbo uten egg. Jeg baker ikke type brød og sånt, så da trenger jeg det ikke. Og viss man vil ha noe å ha under pålegget finnes det knekkebrød man kan lage som ikke inneholder egg.

vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 22:21   #8
fett-nok
Medlem

fett-nok sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 53
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Jeg har i perioder ikke spist egg i det hele tatt fordi jeg er lei. Det går helt fint å leve lavkarbo uten egg. Jeg baker ikke type brød og sånt, så da trenger jeg det ikke. Og viss man vil ha noe å ha under pålegget finnes det knekkebrød man kan lage som ikke inneholder egg.

Enig! Er så lei egg at jeg kjenner eggesmaken uansett hvor lite det er i maten.
Jeg bruker så og si ikke egg i kosten lenger, klarer det ikke.
Nå tror jeg at jeg har vært innom alt av lavkarbobrød og ALT smaker omelett uansett hva oppskriften påstår

fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 23:06   #9
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 47
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Har spist lavkarbo i 3 år og er ennå ikke lei egg. ;p Spiser ofte stekt egg, kokt egg, posjert egg, med bacon, majo osv. Elsker det! Kan ha en sammenheng med at vi spiste mye egg da jeg var lita også da. Pappa er jo engelsk, og lagde ofte stekt egg på brødskive, bacon og sopp til frokost i helgene. Kjenner enda jeg får barndomsfølelsen når jeg lager dette, minus brødskiva da.

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!

Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spørsmål om lavkarbo Stinemoor Spørsmål og svar 10 27-04-11 15:01
Noen spørsmål om lavkarbo Diwa Lavkarbo generelt 5 19-01-11 15:35
Spørsmål om lavkarbo/lavkalori etc halfwaythere Spørsmål og svar 14 13-05-10 10:27
Lavkarbo-spørsmål gnomen Spørsmål og svar 7 03-03-10 15:49
2 spørsmål om mat på lavkarbo Mettek Spørsmål og svar 6 01-12-09 17:19

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:42.