Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Medlem
Medlem siden: Apr 2011
![]() |
Er du i balanse? Om omega 3 & 6Dette er jeg litt opptatt av om dagen. Sist redigert av Bravo : 17-06-11 kl 12:03. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 42
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du i balanse? Om omega 3 & 6Jeg kom ved en tilfeldighet over et blogginnlegg her om dagen om akkurat det du skriver om, nemlig forholdet mellom de forskjellige fettsyrene. Her er det, anbefaler deg å ta en titt. Han anbefaler ikke Udo's choice, men heller omega3 fra fisk, sel eller krill. Uten at jeg skal skryte på meg noe særlig med kunnskap om emnet, så synes jeg logikken hans virker riktig. Om han er til å stole på, vel, det får du avgjøre selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du i balanse? Om omega 3 & 6Å plukke fra hverandre den tilsynelatende logikken til Eilertsen er ikke gjort i en håndvendig. Men det går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
![]() |
Sv: Er du i balanse? Om omega 3 & 6Tusen takk begge to! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Sv: Er du i balanse? Om omega 3 & 6
Om du skal ned i vekt, lurer jeg på om du har sett at Lena Beatrice nå kjører et Atkins induksjonsopplegg på bloggen sin. Det er mange som rapporterer om vekttap der nå, også de som har "sittet fast" i månedsvis. Det kan kanskje være av interesse også? Men jeg tror også at Udo`s og Cocosa er av betydning, og det morsomste er at hos meg ga det umiddelar respons, i løpet av 48 timer. Men det kan jo også komme av at jeg nå har spist fet fisk i lang tid og at fettsyrene kunne gå rett i og gjøre jobben sin i cellene |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det dannes ikke et eneste eikosanoid fra alfalinolensyre, bare så det er sagt. Eikosanoidene dannes fra omega-6-fettsyrene arakidonsyre (AA) og dihomogammalinolensyre (DGLA), og fra omega-3-fettsyren eikosapentaensyre (EPA). Det dannes hvertfall 11 kjente eikosanoider fra EPA, så her bommer du rett og slett grovt! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat...
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
![]() |
Sv: Er du i balanse? Om omega 3 & 6Fin artikkel, Heipådu! Sist redigert av Bravo : 18-06-11 kl 19:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hjelper å lese ting på egenhånd, uten at det er noe eksamenspes over det, ja. Kan velge litt hva man leser på utifra egeninteresse, og ikke bare fordi det er pensum :P Sist redigert av Vegard L : 18-06-11 kl 19:32. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat...
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Medlem siden: May 2011
Sv: Er du i balanse? Om omega 3 & 6Bittorres: Omega 6 fra margarin\oljer blir da bare til en viss grad ødelagt, hvis det hadde vært tilfelle måtte jo f.eks tran og en rekke andre produkter blitt ødelagt pga oppvarming\renseprosess. Kan være enig i at det ikke er optimalt. Ang frø og andre kilder til omega 3 og 6 så tar det temmelig lang tid før fettsyrene blir nedbrutt bl.a pga god beskyttelse av skall og antioksidanter. Ift harskning og marin omega 3 som er langt mer enn 2 fettsyrer som heipådu påpeker, om man kombinerer f.eks laks (som i utgangspunktet inneholder bra med antioksidanter som motvirker harskning så fremt den ikke har ligget lenge framme etc) med grønnsaker\kaldrpessede planteoljer etc (som inneholder en god del antioksidanter) vil man ytterligere hindre skadelig opptak i kroppen. Hadde vært fint om du kom med kilder på dette. Min kilde er Professor Bjarne Østerud som kan mest om dette i Norge og har vist dette gjennom sin utprøving på sine studenter\pasienter ved medisink fakultet i Tromsø og gjennom forskning (bl.a drevet forskning ift hvalolje, tran etc i 20 år). Var på et foredrag med han for ikke lenge siden som var meget interessant hvor han tok opp en rekke av disse tingene. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Takk for rettelsen, jeg siterte en amerikansk blogg (legeblogg), det er mulig at jeg har klusset med oversettelsen i hodet mitt. Det håper jeg, det ville være ille om en lege tok så feil Sist redigert av BitTorres : 19-06-11 kl 13:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Sv: Er du i balanse? Om omega 3 & 6Min kilde er Lars Tranes fra Soma, han har jobbet sammen med Udo Erasmus i 10 år fikk jeg høre, så jeg regner at han også har sitt på det tørre. Ellers mener jeg det at omega 3 i tran er ødelagt i forhold til fersk fisk. Jeg har hørt forskere si at fiskefett skal ikke lukte"tran",da er den oksidert. Ferskt fett skal lukte fisk og ikke tran. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Sv: Er du i balanse? Om omega 3 & 6Bittorres: Vi er nok temmelig enige allikevel, beynte å stusse på kilden din jmf det du skrev som heipådu korrigerte og var derfor jeg lurte litt ift noen av dine påstander |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Sv: Er du i balanse? Om omega 3 & 6Jeg spiser ikke nøtter, fordi jeg ikke finner de ferske i butikken, og jeg synes de fleste nøtter, valnøtter og hasselnøtter, smaker harskt. Paranøttene jeg kjøpte her smuldret bort |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du i balanse? Om omega 3 & 6Jeg har lenge tenkt på å prøve UDO's for å få i meg mer "riktig" fett. Spiser dessverre alt for lite fisk og fei fisk (spesielt laks) kan jeg ikke fordra. Slik jeg spiser blir det vel overvekt av omega-6 kan jeg tenke meg (spiser nesten ikke nøtter, ingen kornprodukter, litt frø, men det blir jo en del egg, avokado, planteoljer mm), prøver å få i meg litt cocosa og tar noen omega-3 kapsler hver dag |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketose
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
Jeg tenker sånn at nøtter smaker annerledes\harskt om de blir for gamle samt at nøtter har god beskyttelse mot harskning sammenligna med mange andre omega 3 kilder, men hver og en må få definere hva som er bra for han\hun |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Omega-6 og omega-3 gir fedme, diabetes, hjertefeil og kreft? | arvid g | Generell ernæringsdebatt | 0 | 14-04-09 07:52 |
Kinesisk balanse-te | Nynne | Lavkarbo generelt | 7 | 17-03-08 23:34 |
Balanse-te | Thse | Lavkarbo generelt | 0 | 13-03-07 08:07 |