Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Skal ta kolesteroltest, trenger råd ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 03-07-11, 17:30   #1
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Skal ta kolesteroltest, trenger råd ...

Jeg skal til legen og ta diverse tester, deriblant kolesteroltest full pakke. Da lurer jeg på; hvor mange dager i forveien er det lurt å ha et "normalt" kosthold for å unngå at mitt vanligvis høye fettinntak gir utslag på testene....?

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 17:32   #2
Sanney
Seniormedlem

Sanney sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 42
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Skal ta kolesteroltest, trenger råd...

kolestrolet mitt gikk ned på lavkarbo det... ikke at det var høyt til å begynne med da.

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 17:57   #3
Trj
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Jeg skal til legen og ta diverse tester, deriblant kolesteroltest full pakke. Da lurer jeg på; hvor mange dager i forveien er det lurt å ha et "normalt" kosthold for å unngå at mitt vanligvis høye fettinntak gir utslag på testene....?

Ehhh.. Det er vel lurt at det faktiske kostholdet avspeiles i testen ? Hvem skal du lure ? Jeg er sjøl engstelig for testing, men jeg vil jo ha fakta på bordet.

Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 18:09   #4
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Jeg har opplevd å få plutselig høyt utslag som jeg skylder på kokosolje i teen, to kopper, kvelden før.

Ellers har jeg ikke holdt igjen på annet fett liker å se ekte resultater og heller lukke ørene for vita hjertepromp-pratet som følger.
Nå tar jeg prøver hos fürst vanligvis og legen min tar kolesteroltall med knusende ro. Han bruker halve uka på sykehjem og ser mye verre tall der, tenker jeg...

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 18:18   #5
Aero
Juniormedlem

Medlem siden: Jul 2011
Aero er på en erverdig vei

Kolesteroltet mitt gikk drastisk ned etter noen uker på lavkarbo. Så spis som du normalt gjør.

Aero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 18:48   #6
Bestemamma
Seniormedlem

Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Trj, her.

Ehhh.. Det er vel lurt at det faktiske kostholdet avspeiles i testen ? Hvem skal du lure ? Jeg er sjøl engstelig for testing, men jeg vil jo ha fakta på bordet.

Det har ingenting med det å lure noen, ei heller om engstelse for testresultatet. Men om en spiser/drikker mye fettholdig noe før testen vil det være kolesterolet i maten en har spist som viser i testen, ikke det jevne kolesterolet en har i blodet til vanlig. Spørsmålet er altså hvor lenge en kan regne med at slikt høyt matkolesterol holder seg og hvor lenge jeg da må unngå å spise så mye fett at kolesterolresultatet kan påvirkes.

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 19:17   #7
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Unngå å pøse på med fett 3-5 dager før sier min mors lege. Hun har nemlig time rett etter påske med alt det medfører av egg og marsipan og fete sauser og vin til lammet! Pass på at prøven tas fastende og at du også får med alle parametre som HDL/LDL- kolesterol og triglyserider!
Når du først er i gang, få tatt c- peptid og langtidsblodsukker!

Gammel 03-07-11, 19:17   #8
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Triglyserider, som egentlig skal inngå i en fullstendig blod-lipidprofil skal taes med 12 timers faste.

Og det er begrenset hvos mye du får endret på resultatet på noen dager skulle jeg tro.

24 timer med ikke overdrevet fett inntak burde kanskje holde?

Det eneste jeg har opplevd selv er denne effekten fra kokosolje, som sagt...

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 21:14   #9
Trj
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Det har ingenting med det å lure noen, ei heller om engstelse for testresultatet. Men om en spiser/drikker mye fettholdig noe før testen vil det være kolesterolet i maten en har spist som viser i testen, ikke det jevne kolesterolet en har i blodet til vanlig. Spørsmålet er altså hvor lenge en kan regne med at slikt høyt matkolesterol holder seg og hvor lenge jeg da må unngå å spise så mye fett at kolesterolresultatet kan påvirkes.

Ok, skjønner at det er noen variabler som må tas hensyn til. Nyttig å vite om dette. Hadde noen skremmende Boots-målinger i vår som jeg kanskje nå forstår bedre. Oppdater oss når dette er gjennomført. Lykke til !

Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 22:03   #10
Bestemamma
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Unngå å pøse på med fett 3-5 dager før sier min mors lege. Hun har nemlig time rett etter påske med alt det medfører av egg og marsipan og fete sauser og vin til lammet! Pass på at prøven tas fastende og at du også får med alle parametre som HDL/LDL- kolesterol og triglyserider!
Når du først er i gang, få tatt c- peptid og langtidsblodsukker!

Takk Kitt.....
Men når du sier at jeg må/bør sørge for å få tatt c- peptid og langtidsblodsukker er det fordi jeg har sagt at jeg mistenker at jeg har reaktiv hypoglykemi? Og hva er langtidsblodsukker på denne testen? Der står; Glukose, Glukosebelastning, HbA1C5 og C-peptid som alternativer under blodsukker........... Vil ikke langtidsblodsukker ta noe tid å få tatt? Kan du fortelle meg gangen i det?

Kolesterolpakken inneholder alle parametere innkludert apo.....Det sa i alle fall doktordama mi som var så vennlig å sende med meg laboratorietestpapiret hjem....kan jo føre på alle tester jeg vil jeg nå...(kommer ikke til å gjøre det).

Opprinnelig lagt inn av Trj, her.

Ok, skjønner at det er noen variabler som må tas hensyn til. Nyttig å vite om dette. Hadde noen skremmende Boots-målinger i vår som jeg kanskje nå forstår bedre. Oppdater oss når dette er gjennomført. Lykke til !

Det skal jeg gjøre, vet du....Mulig jeg gjør en kolesteroltest senere uten å ta bort fettet jeg vanligvis konsumerer.....

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Triglyserider, som egentlig skal inngå i en fullstendig blod-lipidprofil skal taes med 12 timers faste.

Og det er begrenset hvos mye du får endret på resultatet på noen dager skulle jeg tro.

24 timer med ikke overdrevet fett inntak burde kanskje holde?

Det eneste jeg har opplevd selv er denne effekten fra kokosolje, som sagt...

Ja, jeg skal være fastende og alle parametre er med i kolesterolpakken lovte doktordama mi. Hvis ikke er hun ille ute...

Sist redigert av Bestemamma : 03-07-11 kl 22:08.
Gammel 03-07-11, 23:09   #11
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Langtidsblodsukker er det samme som HbA1C. Det tas som en helt vanlig blodprøve, men forteller noe om gjennomsnittelig blodsukker de siste 4-6 ukene. c- peptid sier noe om insulinresistens og er en naturlig del av "pakka", syns jeg!.
Vanlig fastende blodsukker tenkte jeg det ikke var nødvendig å nevne, da det er naturlig å ta dersom pasienten likevel møter fastende! Både fastende bls og langtids kan de kjapt kunne lese av på de fleste legekontor uten å måtte vente en uke på resultatet.

Reaktiv hypoglykemi er relativt sjeldent og behandlingen er jo nettopp lavkarbo. Så om man fortsatt har symptomer selv om man spiser ketogent, er det nok noe annet som er årsaken til disse!
Har du målt blodsukkeret ditt hver halve time etter et karborikt måltid og sett blodsukkerverdiene gå i været for så å falle brått og brutalt ned til under 3?
Eller gjort det samme etter et måltid med lite karber?

Gammel 03-07-11, 23:50   #12
Bestemamma
Seniormedlem

Langtidsblodsukker er det samme som HbA1C. Det tas som en helt vanlig blodprøve, men forteller noe om gjennomsnittelig blodsukker de siste 4-6 ukene. c- peptid sier noe om insulinresistens og er en naturlig del av "pakka", syns jeg!.
Vanlig fastende blodsukker tenkte jeg det ikke var nødvendig å nevne, da det er naturlig å ta dersom pasienten likevel møter fastende! Både fastende bls og langtids kan de kjapt kunne lese av på de fleste legekontor uten å måtte vente en uke på resultatet.

Reaktiv hypoglykemi er relativt sjeldent og behandlingen er jo nettopp lavkarbo. Så om man fortsatt har symptomer selv om man spiser ketogent, er det nok noe annet som er årsaken til disse!
Har du målt blodsukkeret ditt hver halve time etter et karborikt måltid og sett blodsukkerverdiene gå i været for så å falle brått og brutalt ned til under 3?
Eller gjort det samme etter et måltid med lite karber?

Tusen takk Kitt ! Da skal jeg be doktordama mi (liker henne så godt ) om å tilføye HbA1C og c-peptid på prøvearket mitt......

Etter at jeg begynte med LCHF har jeg blitt myyye bedre av de symptomene som har med kroppen å gjøre. Det mentale/emosjonelle hadde også vært bedre om jeg ikke hadde hatt en enorm kjærlighetssorg gående og herjende med meg...
Men nei, jeg har ikke blodsukkerapparat så jeg kan ikke få målt om jeg ikke drar på besøk til min mor....litt langt å dra, og jeg har ikke bil for tiden....
Nå når jeg er på LCHF kjenner jeg at jeg ikke faller i blodsukker etter måltider, men har i mange, mange år følt meg elendig en stund etter høykarbomåltider. Da syntest jeg faktisk det var mye bedre ikke å spise i det hele tatt...da var i det minste blodsukkeret stabilt...

Sist redigert av Bestemamma : 03-07-11 kl 23:56.
Gammel 04-07-11, 00:13   #13
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Kolesterol er livsviktig og man er så godt som alltid så mye kolesterol man trenger å ha. Statiner har ingen positiv effekt på kvinner, kun negative. En ganske vanlig bivirkning av kolesterolsenkende midler er hukommelsestap og det er ikke så rart når ca 15% av hjernen er kolesterol. En vanlig kropp lager ca 80% av kolesterolet selv, så hva skjer når man tar medisiner for å senke sin egen produksjon samtidig som man spiser lite kolesterol? Lavere kolesterol og kroppen får ikke nok. Inkludert hjernen.

Fant en fin oppsummering av kolesterol:

Sitat:

Kolesterol

Dr. Tor Ole Kjellevand skriver dette i Mat &Helse i aug. 2008:

Kolesterol er et av kroppens viktigste stoffer og finnes i alle cellemembraner. Det er livsviktig for hjernen og for celler som trenger kolesterol for å bekjempe kreft, infeksjoner og andre sykdomsprosesser. Kroppens kolesterolinnhold kan ikke måles, kun mengden kolesterol som fraktes i blodet bundet til transportører kalt lipoproteiner. Vi måler hvor mange "lastebiler" som kjører kolesterol ut i kroppen fra produksjonsstedet, som er leveren, og hvor mange som kjører kolesterol til avfallsplassen, som også befinner seg i leveren.

Kolesterolfanatikerne vil at mest mulig kolesterol skal kasseres og kaller derfor lastebilene som kjører til avfallsplassen "det gode kolesterolet". Det som bringer dette livsnødvendige stoffet rundt i kroppen, kaller de "det dårlige kolesterolet". Imidlertid holdes kolesterolnivået på et fysiologisk riktig nivå ved hjelp av disse lastebilene, som sørger for at kolesterol er der det skal være. Dette er en av kroppens mange selvregulerende prosesser.

Ved enkelte sykdommer trenger kroppen mer kolesterol for å reparere det som er i ferd med å ødelegges. Husk at kolesterol er livsviktig for mange av kroppens prosesser! Hvis det oppstår mangel på kolesterol et eller annet sted, settes flere lastebiler inn for å frakte kolesterolet dit det trengs. Dette er en naturlig prosess. Hvis en person har en eller annen sykdom, går han til lege, som kanskje finner for mye "dårlig" kolesterol i kroppen (selvfølgelig, for den jobber på overtid for å lage nok kolesterol). Likevel konkluderer legen feilaktig at det "dårlige" kolesterolet må senkes til et så lavt nivå som mulig, mens det "gode" kolesterolet må økes til et så høyt nivå som mulig. Dette er imidlertid som å si: nå må vi sørge for at kroppen ikke klarer å helbrede seg selv, for dette har den ikke noe greie på. Vi vet best hvordan dette skal gjøres.

Det er også det samme som å si til pasient med lungebetennelse at "du har feber, og den er skyld i din lungebetennelse. Feberen må derfor stoppes. Du trenger ikke antibiotika, men et febernedsettende middel." Alle vet imidlertid at feberen er kroppens beskyttelsesmekanisme mot mikrober. Tilsvarende bør man snart innse at kolesterol er kroppens forsvarsmekanisme mot skader på blodårene.

HDL, som det gode kolesterolet kalles, er altså det kolesterolet som kjører kolesterol tilbake til leveren

Iver Mysterud i Mat &Helse forklarer:

Kolesterol er viktig for hjernen og nervesystemet. I alle cellemembraner i kroppen er det kolesterol, som dessuten er utgangspunkt for å danne kjønnshormoner som østrogener og testosteron, samt "stresshormonet" kortisol. Kolesterol er også en viktig antioksidant. Stoffet er så viktig for kroppen at den forsøker å holde nivåene konstante i forhold til behovet.

Hadde det vært slik at kolesterol var farlig, ville mennesket for lengst ha vært utdødd, siden inntaket av kolesterol i mat i tidligere tider var langt høyere enn i dag. Forskning viser tvert imot at kolesterol er livsviktig for helsa!

Spiser man kolesterolfattig, produserer kroppen mer kolesterol. Får man i seg mye kolesterol via maten, produserer kroppen mindre.

Eldre mennesker med høyt kolesterol lever lengre enn eldre mennesker med lavt kolesterol.

Kolesterol har ikke noe med årsakene til hjerte/karproblemer, men kan være en markør for at det er problemer.

Kilde

Les Det Store Kolesterolbedraget av Malcolm Kendrick!

c- peptid sier noe om insulinresistens og er en naturlig del av "pakka", syns jeg!.

Jeg synes også at det burde være det, men jeg måtte nesten grine meg til å få lov til å ta den prøven fordi legen påstod at den var bortkastet når langtidsblodsukkeret mitt er normalt.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 21:00   #14
Bestemamma
Seniormedlem

Ja, da er prøvene tatt og jeg kan hive meg over fettet igjen...det er sååå deilig å grabbe en neve nøtter og spise masse av dem med god samvittighet fordi jeg har gjort en god jobb med å holde meg til "normal" mat i fem dager uten å ramle ut av ketosen (mye grønnsaker).....

Jeg har med dette bevist for meg selv at LCHF er den maten jeg skal spise for resten av livet....Savnet fettet mitt hvert minutt,... og er nå hoppende glad for at jeg nå kan ta fram alt jeg har forsaket disse fem dagene.

Har gått opp to kilo de to siste dagene, men det kan være pga. eggløsning... Skal jo la tvilen komme de tiltalte karbohydratene til gode
Nå skal vi se om ikke de kiloene forsvinner like fort som de kom.....

Gammel 08-07-11, 17:14   #15
Bestemamma
Seniormedlem

Ja, da var 1 kilo borte.... Mye vann der ja, men gikk ned 1 kilo trass i økt matvolum....

Lurer på når svaret fra testene kommer

Gammel 23-09-11, 22:09   #16
Bestemamma
Seniormedlem

Sv: Skal ta kolesteroltest, trenger råd ...

Har fått svarene på testene både en og to ganger.....

Tok som dere ser over først en test etter å ha skåret grundig ned på fettet.....
Den var som forventet helt grei.......

3,9 i totalkolesterol
1,38 i HDL-kolesterol
2,1 i LDL-kolesterol
0,6 i Triglyserider
og Kol/HDL-Ratio var 2,8

Deretter tok jeg en ny test etter å ha spist meg opp på fett igjen og intatt mitt vanlige fett kvelden før prøven skulle taes... Disse svarene var.....

3,8 i totalkolesterol
1,42 i HDL-kolesterol
2,2 i LDL-kolesterol
0,5 i Triglyserider
og Kol/HDL-Ratio var 2,7

Altså for lav kolesterol i forhold til referanseområdet på 3,9 - 7,8....

Hvem skulle ha trodd det? Har gjort forskningen min og har det svart på hvitt...fett øker IKKE kolesterolet.....

Gammel 25-09-11, 12:05   #17
r.o
Medlem

Medlem siden: Aug 2010
r.o er ny på veien

Sv: Skal ta kolesteroltest, trenger råd ...

Har fått svarene på testene både en og to ganger.....

Tok som dere ser over først en test etter å ha skåret grundig ned på fettet.....
Den var som forventet helt grei.......

3,9 i totalkolesterol
1,38 i HDL-kolesterol
2,1 i LDL-kolesterol
0,6 i Triglyserider
og Kol/HDL-Ratio var 2,8

Deretter tok jeg en ny test etter å ha spist meg opp på fett igjen og intatt mitt vanlige fett kvelden før prøven skulle taes... Disse svarene var.....

3,8 i totalkolesterol
1,42 i HDL-kolesterol
2,2 i LDL-kolesterol
0,5 i Triglyserider
og Kol/HDL-Ratio var 2,7

Altså for lav kolesterol i forhold til referanseområdet på 3,9 - 7,8....

Hvem skulle ha trodd det? Har gjort forskningen min og har det svart på hvitt...fett øker IKKE kolesterolet.....

Enig der. MIn kolesterol og alle andre prøvene var flotte etter et år med lavkarbo.

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg skal ha pause, trenger litt råd Runegutt Ketolysekuren 5 10-06-10 00:27
Skal kutte ut Pepsi max og trenger bare at noen skal si "LYKKE TIL!" MinMort Ketolysekuren 64 05-06-10 19:27
Hvis jeg skal bake, hva trenger jeg? Lisekir Ketolysekuren 6 12-05-09 19:27
Skal på weekendtur og trenger noen råd *pippi m gutt og jente* Ketolysekuren 5 27-04-09 09:46
Hva trenger jeg av kosttilskudd og når skal jeg ta de? Melania Kosttilskudd 19 08-04-06 12:48

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:52.