Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan. Er du ny? Spør og les her først! |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skal ta kolesteroltest, trenger råd ...Jeg skal til legen og ta diverse tester, deriblant kolesteroltest full pakke. Da lurer jeg på; hvor mange dager i forveien er det lurt å ha et "normalt" kosthold for å unngå at mitt vanligvis høye fettinntak gir utslag på testene....? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose.
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 42
Sv: Skal ta kolesteroltest, trenger råd...kolestrolet mitt gikk ned på lavkarbo det... ikke at det var høyt til å begynne med da. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lchf
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal ta kolesteroltest, trenger råd...
Ehhh.. Det er vel lurt at det faktiske kostholdet avspeiles i testen ? Hvem skal du lure ? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal ta kolesteroltest, trenger råd...Jeg har opplevd å få plutselig høyt utslag som jeg skylder på kokosolje i teen, to kopper, kvelden før. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen
![]() |
![]() |
#5 |
Juniormedlem
Medlem siden: Jul 2011
![]() |
Sv: Skal ta kolesteroltest, trenger råd...Kolesteroltet mitt gikk drastisk ned etter noen uker på lavkarbo. Så spis som du normalt gjør. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Atkins
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
Det har ingenting med det å lure noen, ei heller om engstelse for testresultatet. Men om en spiser/drikker mye fettholdig noe før testen vil det være kolesterolet i maten en har spist som viser i testen, ikke det jevne kolesterolet en har i blodet til vanlig. Spørsmålet er altså hvor lenge en kan regne med at slikt høyt matkolesterol holder seg og hvor lenge jeg da må unngå å spise så mye fett at kolesterolresultatet kan påvirkes. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose.
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal ta kolesteroltest, trenger råd...Unngå å pøse på med fett 3-5 dager før sier min mors lege. Hun har nemlig time rett etter påske med alt det medfører av egg
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal ta kolesteroltest, trenger råd...Triglyserider, som egentlig skal inngå i en fullstendig blod-lipidprofil skal taes med 12 timers faste. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
![]() ![]() ![]() |
Ok, skjønner at det er noen variabler som må tas hensyn til. Nyttig å vite om dette. Hadde noen skremmende Boots-målinger i vår som jeg kanskje nå forstår bedre. Oppdater oss når dette er gjennomført. Lykke til ! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Takk Kitt.....
Det skal jeg gjøre, vet du....Mulig jeg gjør en kolesteroltest senere uten å ta bort fettet jeg vanligvis konsumerer.....
Ja, jeg skal være fastende og alle parametre er med i kolesterolpakken lovte doktordama mi. Hvis ikke er hun ille ute. Sist redigert av Bestemamma : 03-07-11 kl 22:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Sv: Skal ta kolesteroltest, trenger råd...Langtidsblodsukker er det samme som HbA1C. Det tas som en helt vanlig blodprøve, men forteller noe om gjennomsnittelig blodsukker de siste 4-6 ukene. c- peptid sier noe om insulinresistens og er en naturlig del av "pakka", syns jeg!.
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Tusen takk Kitt ! Da skal jeg be doktordama mi (liker henne så godt Sist redigert av Bestemamma : 03-07-11 kl 23:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Sv: Skal ta kolesteroltest, trenger råd...Kolesterol er livsviktig og man er så godt som alltid så mye kolesterol man trenger å ha. Statiner har ingen positiv effekt på kvinner, kun negative. En ganske vanlig bivirkning av kolesterolsenkende midler er hukommelsestap og det er ikke så rart når ca 15% av hjernen er kolesterol. En vanlig kropp lager ca 80% av kolesterolet selv, så hva skjer når man tar medisiner for å senke sin egen produksjon samtidig som man spiser lite kolesterol? Lavere kolesterol og kroppen får ikke nok. Inkludert hjernen.
Kilde
Jeg synes også at det burde være det, men jeg måtte nesten grine meg til å få lov til å ta den prøven fordi legen påstod at den var bortkastet når langtidsblodsukkeret mitt er normalt. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Sv: Skal ta kolesteroltest, trenger råd...Ja, da er prøvene tatt og jeg kan hive meg over fettet igjen...det er sååå deilig å grabbe en neve nøtter og spise masse av dem med god samvittighet fordi jeg har gjort en god jobb med å holde meg til "normal" mat i fem dager uten å ramle ut av ketosen (mye grønnsaker)..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Sv: Skal ta kolesteroltest, trenger råd...Ja, da var 1 kilo borte.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Sv: Skal ta kolesteroltest, trenger råd ...Har fått svarene på testene både en og to ganger..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem
Medlem siden: Aug 2010
![]() |
Sv: Skal ta kolesteroltest, trenger råd ...
Enig der. MIn kolesterol og alle andre prøvene var flotte etter et år med lavkarbo. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ketolyse
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Jeg skal ha pause, trenger litt råd | Runegutt | Ketolysekuren | 5 | 10-06-10 00:27 |
Skal kutte ut Pepsi max og trenger bare at noen skal si "LYKKE TIL!" | MinMort | Ketolysekuren | 64 | 05-06-10 19:27 |
Hvis jeg skal bake, hva trenger jeg? | Lisekir | Ketolysekuren | 6 | 12-05-09 19:27 |
Skal på weekendtur og trenger noen råd | *pippi m gutt og jente* | Ketolysekuren | 5 | 27-04-09 09:46 |
Hva trenger jeg av kosttilskudd og når skal jeg ta de? | Melania | Kosttilskudd | 19 | 08-04-06 12:48 |