Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Mat for å få i seg ekstra energi/kcal

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 01-11-11, 09:15   #1
Gaupe
Medlem

Medlem siden: Jun 2010
Gaupe er på en erverdig vei

Mat for å få i seg ekstra energi/kcal

Hei dere!

Jeg lurer på om dere har noen tips til mat som jeg kan spise for å komme over dagsbehovet mitt/booste vektoppgangen/bygge kroppen?
Jeg har sukkersyke, så det er utrolig viktig at maten ikke skal inneholde for mye karbohydrater, da jeg blir svært uvel og det blir vanskelig å få seg nok mat igjen.
Nå har jeg brukt atkinsbarer og nøtter som "tilskudd", men jeg er svært opptatt av å spise "rent", og har blitt litt skeptisk til akinsbarene etter å ha lest her inne. (Men ernæringsfysiologen jeg har snakket med, synes de er flotte som tlskudd. Med det er ikke det beste jeg har i meg for magen sin del... *Rumle!* *Au!*

Håper dere har noen gode tips!

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 09:24   #2
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Mat for å få i seg ekstra energi/kcal

Jeg hadde vel satset på nøtter og frø til "alt"... Samt lært meg å lage bernaise, majones, pesto osv... og brukt dette til maten. Du kanskje også spise litt erter/bønner uten at det plager diabetesen - eller?

Gammel 01-11-11, 09:28   #3
Gaupe
Medlem

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg hadde vel satset på nøtter og frø til "alt"... Samt lært meg å lage bernaise, majones, pesto osv... og brukt dette til maten. Du kanskje også spise litt erter/bønner uten at det plager diabetesen - eller?

Flott tips dette! Men jeg tenkte mer på som et ekstra måltid som tilskudd den aktuelle dagen hvis jeg har vært i litt ekstra aktivitet.
Erter/bønner må jeg holde meg unna.
Jeg ligger veldig lavt på karbohydratene, fordi om jeg kjenner at jeg får lyst på noe søtt, blir det lett for mye frukt/bær og da får jeg ikke i meg nok mat. (Magekramper/oppblåst/hodepine osv.)

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 09:31   #4
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Gaupe, her.

Flott tips dette! Men jeg tenkte mer på som et ekstra måltid som tilskudd den aktuelle dagen hvis jeg har vært i litt ekstra aktivitet.
Jeg ligger veldig lavt på karbohydratene, fordi om jeg kjenner at jeg får lyst på noe søtt, blir det lett for mye frukt/bær og da får jeg ikke i meg nok mat. (Magekramper/oppblåst/hodepine osv.)

Hva med å rett og slett spise ekstra mat? En omelett feks? Kokte egg? Osteskiver? Ferdig grillet kyllinglår med rømme/majonesdipp?

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 09:31   #5
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Gaupe, her.

Ah - mellommåltidene mine er baconsvor (favoritten) eller nøtter... Om det er sånt du tenker på (sånn i stedet for "banan etter trening"). Det går også an å hive en kjøttkake/karbonade i en boks og spise kald, synes jeg.

Gammel 01-11-11, 09:33   #6
Gaupe
Medlem

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Ah - mellommåltidene mine er baconsvor (favoritten) eller nøtter... Om det er sånt du tenker på (sånn i stedet for "banan etter trening"). Det går også an å hive en kjøttkake/karbonade i en boks og spise kald, synes jeg.

Baconsvor var smart!
Takk for tipset!

Gammel 01-11-11, 11:07   #7
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Liker du avovado,så er det et supert mellommåltid! (med reker og majones)

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 11:42   #8
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Spekeskinke med majones
Kokt egg med majones
Ost og skinkeruller

Gammel 01-11-11, 11:50   #9
Tirililltove
Medlem

Tirililltove sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Tirililltove er ny på veien

Babybel-ost er mine "barer", hvis det er mat i farten du ønsker?

Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 12:39   #10
Gaupe
Medlem

Jeg bruker alle disse forslagene. Da betyr det vel bare at jeg er på riktig "spor".
Delig med en bekreftelse på det. Takk, kjære dere!

Gammel 01-11-11, 14:33   #11
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Nannahs knekkebrød med ost eller annet pålegg og smør er noe jeg tar om det har blitt litt lite mat. Også fint for å få opp fettandelen ved f.eks. middag. Enkel matpakke. Kjøpte slike Grete Roede matbokser og noen minibokser på ebay som jeg fyller med smør.

Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 18:04   #12
Gaupe
Medlem

Supert! Takk for søte tips!

Da kan jeg også foreslå denne matboksen: http://www.amazon.co.uk/Black-and-Bl.../dp/B004PGAUZ0

Fikk den av mamma til bursdagen da det ble bekreftet at jeg hadde sukkersyke og måtte legge om kosten. Det er utrolig til matglede den har gitt meg! Super til alle slags LCHF måltider, og det er en glede å smøre seg matpakker kvelden før jeg skal på unversitetet. Finnes i flere farger og størrelser.
Kos dere!

Gammel 01-11-11, 18:20   #13
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Fete oster, ridder f.eks er jo som smør. Har du prøvd gulost med en skive kaldt smør på? GOdt med salt.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 20:55   #14
Gaupe
Medlem

Supert! Takktakk!

Gammel 01-11-11, 21:35   #15
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Du kan jo forsøke å lage noen barer selv. De er mange oppskrifter å finne om du googler etter det. Ikke så mange i Norge, men i Amerika er det det. Da kan du søte selv med sukrinmelis og unngå magesmerter som av maltitolen i atkinsbarene. Du kan bruke bakekakaopulver, sukrinmelis, olje/smør, proteinpulver/nøtter/frø , fløte etc i.Morsomt å prøve seg fram også.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 09:36   #16
Gaupe
Medlem

Nydelig forslag!
Et fint avbrekk mellom eksamenslesing og oppgaver er det å kose deg med oppskrifter og baking også. ...Er faktisk lett at det kan blir litt for mye av det... hehe!

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ekstra tabletter? kakemonsterr Spørsmål og svar 3 20-04-10 09:49
Pro ekstra lisbet Spørsmål og svar 1 07-02-07 16:34
ekstra jern??? dingpot Induksjonen 1 22-10-04 22:46

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:37.