Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Mungbønner

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 29-10-11, 09:40   #1
Jaudå
Medlem

Medlem siden: Aug 2011
Jaudå er ny på veien

Mungbønner

Fikk mungbønner i en salat hos ei venninne i går, og de var jo kjempegode. Men prøver å finne ut om det er noe jeg kan spise med god samvittighet, har søkt her inne, og da var det noen som skrev ca 4 karber...?. Stemmer det?
Prøvde meg nemlig inne på diett.no (som jeg aldri har vært inne på før, og ikke helt forstår), og da fikk jeg 38 karber
Takknemlig for svar fra noen som er bedre på søking enn jeg

Jaudå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mindre sukker, mel og stivelse....;o) Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 09:46   #2
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Mungbønner

4 er nok ganske langt i fra sannheten Det varierer fra produsent til produsent som det veldig ofte gjør med slike produkter.

Risenta og Gogreen sine har 62.2 kh pr 100 gram.

Gammel 29-10-11, 09:51   #3
Jaudå
Medlem

Jaudå er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

4 er nok ganske langt i fra sannheten Det varierer fra produsent til produsent som det veldig ofte gjør med slike produkter.

Risenta og Gogreen sine har 62.2 kh pr 100 gram.

Tenkte jeg det ikke..... Ja ja, det finnes vel andre ting

Jaudå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mindre sukker, mel og stivelse....;o) Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 09:55   #4
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

det som er så fint med bønner av diverse slag er at de har et godt balansert næringsinnhold, noe som gjør at de ikke påvirker blodsukkeret like mye som kanskje en annen vare som også har 62 karb pr 100 gram. På et GI-opplegg som f.eks Fedon Lindberg er bønner helt kurrant En dose om dagen. På et vedlikeholdskosthold kan det også være helt greit.

Gammel 29-10-11, 10:24   #5
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Holder med nellie - ikke se bare på mengden karbohydrater, men også på hva karbohydratene kommer sammen med... Bønner er næringstette og lav GI. Ikke at jeg mener man bør spise 3 måltider bønner daglig på lavkarbo, men man kan godt spise noen bønner i en chilli con carne, eller i en salat 2-3 ganger i uka uten at det gjør noe som helst annet enn positivt.

Det bør iallfall fungere på et egendefinert kosthold ... om det ikke er omdefinert ketolyse da?

Gammel 29-10-11, 10:30   #6
Jaudå
Medlem

Jaudå er ny på veien

Jupp, skal definitivt bruke de når jeg er "ferdig" med å gå ned. Vil anta at jeg skal stabilisere meg på et generelt lavt karbonivå etter jul, og da skal det absolutt være plass til de bønnene på menyen.

Tusen takk for svar folkens...

Gammel 29-10-11, 13:36   #7
lifejack
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Nå er det viktig å huske på at de 38 eller 62 grammene er for tørre bønner. Når de koker, tar de til seg mye vann, og da blir det jo også færre karbohydrater pr 100g.
Nutritiondata sier ca 11g karbohydrater pr 100g for kokte mungbønner

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 13:53   #8
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

http://www.carbs-information.com/car...ans-boiled.htm

4.2 står det her

Får man ferdig tilberedte mungbønner i Norge? Bare sett tørrvare, jeg

Gammel 29-10-11, 13:57   #9
lifejack
Seniormedlem

Vet ikke om man får ferdig tilberedte (type på boks) i Norge, men man spiser vel uansett ikke tørre bønner rett fra boksen?
Eller misforstod jeg, og grunnen til at du spurte var rett og slett fordi du kunne tenke deg å kjøpe det hvis det fantes?

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 14:05   #10
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Lurte på om det fantes, ja..

Gammel 29-10-11, 14:11   #11
lifejack
Seniormedlem

Hm, ser ikke ut til at det finnes i annet enn tørrform såvidt jeg klarer å google. Det er jo litt mer styr å bløtlegge/koke bønnene enn bare å åpne en boks, men på den positive siden, så er tørre bønner mye billigere

Gammel 29-10-11, 15:36   #12
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

bønner på boks pleier å ha høyere GI. har ikke sett de på boks.chana dal er de med lavest GI.(8) de er små, gule og splittede.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 16:17   #13
Jaudå
Medlem

Jaudå er ny på veien

Se det du...hjalp jo bittelitt det
Da tror jeg jammen jeg tar turen til nærmeste asiabutikk, og bevilger meg litt mungbønner.. trenger jo ikke ta så mye, og trenger jo ikke hver dag...

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:35.