Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Klaret smør, noen som bruker det?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-03-12, 23:15   #1
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.215
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Klaret smør, noen som bruker det?

Jeg har siden jeg begynte på lavkarbo brukt Cocosa til steking, har vel knekket en fire-fem glass til nå. Jeg ser at man anbefaler klaret smør til steking, men jeg har ikke kommet så langt som å lage dette. Men hva gjør dere andre? Steker dere i vanlig smør, eller klarer dere det først? Eller gjør dere som meg og bare forsyner dere av Cocosa fra glasset? Enkelt da, men litt dyrt synes jeg...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 23:54   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Klaret smør, noen som bruker det?

jeg kjøpte ghee en gang, jeg ble lei av smaken og heiv den etterhvert. jeg steker i rapsolje fra sprayflaske, en sånn 1 kcal pr sprut-flaske.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 00:26   #3
Fluke83
Medlem
 
Fluke83 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Røyken
Alder: 41
Innlegg: 81
Fluke83 er på en erverdig vei

Sv: Klaret smør, noen som bruker det?

Hva er det for noe i veien med å bruke vanlig smør til steking?

__________________


Fluke83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent LCHF, stort sett ;) Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 08:08   #4
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.215
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Klaret smør, noen som bruker det?

Det lukter jo litt spesielt når man steker i vanlig smør da, om man klarer det skal det visstnok lukte mindre samt at smøret tåler temperaturen bedre. Klaringen tror jeg består i å fjerne melkeproteinene ved koking og siling, slik at kun rent fett gjenstår. Men jeg har liksom aldri kommet så langt som til å prøve dette...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 09:29   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Klaret smør, noen som bruker det?

Lukter spesielt? Elsker lukta av stekesmør, jeg. Men jeg bruker det faktisk veldig lite. (Jeg har akkurat brukt opp 250g-smørkladden jeg kjøpte i starten av smørkriiiiisaaaa.) Spiser mye wok-retter og sånt, og da velger jeg oftere å steke i kokosolje/rapsolje. Har også prøvd ghee/klaret smør, men følte ikke at jeg dro noen fordel av det som rettferdiggjorde kostnaden.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 09:39   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Klaret smør, noen som bruker det?

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Har også prøvd ghee/klaret smør, men følte ikke at jeg dro noen fordel av det som rettferdiggjorde kostnaden.

jeg kjøpte en stor og ganske billig en i hvit dunk som sto i kjøleskapet i en butikk. Jeg bruker også lite smør så jeg heiv mesteparten fordi den hadde stått så lenge. Vanlig smør er supergodt ja, i smak og lukt, i forhold til ghee. I den butikken jeg var i var det flere typer med forskjellig pris. Kanhende den dyreste smaker litt bedre, aner ikke.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 10:39   #7
Fluke83
Medlem
 
Fluke83 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Røyken
Alder: 41
Innlegg: 81
Fluke83 er på en erverdig vei

Sv: Klaret smør, noen som bruker det?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Det lukter jo litt spesielt når man steker i vanlig smør da, om man klarer det skal det visstnok lukte mindre samt at smøret tåler temperaturen bedre. Klaringen tror jeg består i å fjerne melkeproteinene ved koking og siling, slik at kun rent fett gjenstår. Men jeg har liksom aldri kommet så langt som til å prøve dette...

Aha, skjønner.. Vet jo at i noen oppskrifter trenger man ghee, nettopp pga dette med melkeproteinene, at man vil unngå smaken/egenskapene av de.

Men på den annen side så er jeg også en av de som får vann i munnen av lukten av ekte smør fresende i stekepanna... Mmmm

__________________


Fluke83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent LCHF, stort sett ;) Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 10:49   #8
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: Klaret smør, noen som bruker det?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Det lukter jo litt spesielt når man steker i vanlig smør da, om man klarer det skal det visstnok lukte mindre samt at smøret tåler temperaturen bedre. Klaringen tror jeg består i å fjerne melkeproteinene ved koking og siling, slik at kun rent fett gjenstår. Men jeg har liksom aldri kommet så langt som til å prøve dette...


Vis jeg tar feil nå så må andre rette på meg, men jeg trodde klaret smør er det en bruker i bernease saus. Å da er det bare å smelte det å la "rusket" legge seg i bunnen. Å bare bruke det blanke. Tar ikke så lang tid å er en enkel operasjon

Elin

elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 11:17   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.215
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Klaret smør, noen som bruker det?

Det er det man gjør ja. Skal visstnok være en fordel å få ut "bunnfallet, gjerne filtrere det gjennom et tørkle. Jeg tenkte en gang å klare en pakke smør og ha den klar i kjøleskapet for steking, men det har liksom aldri blitt...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 11:54   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Klaret smør, noen som bruker det?

Klarnet smør er vel en øvelse dersom
- man ikke tåler melkeprotein, men vil ha smøret
- man vil bruke smøret til høye temperaturer
- man liker det sånn/oppskrifter ber om det

Cocosa er et (dyrt) alternativ til steking ved høy varme ... eller man kan finne fleskebitene med mest fett og ta vare på fettet. Vi bruker stort sett slikt fett, eller ditto fra and til høytemperatursteking. Med teflonpanne så trengs det ikke mye. Og lite av stekefettet tas opp i mat uansett - iallfall når det gjelder kjøtt i biter og ikke kjøttdeigprodukter, så om man vil ha mer fett til en rett kan det tilsettes seinere, på lavere varme i stedet.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 13:04   #11
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Klaret smør, noen som bruker det?

Jeg bruker klarnet smør, fordi da unngår jeg mye mer at det brenner seg i stekepanna. Det gjelder helst mat jeg steker ved høy varme over noen minutter. F.eks biff.
Er ikke så bra heller med svidd mat.

Sånn klarner jeg smøret:
- Tar en halvkilo tine meierismør og legger den i en kasserolle, og setter den på middels til lav varme. Vent til alt er smeltet, uten å røre.
- Når alt er smeltet ser du at det gule, fettet, ligger øverst, og melkeproteinene og saltet i bunnen. Ta en skje eller øse og ta opp kun fettet. Det kan du ha i et glass eller noe annet som tålet varme. Sett det kaldt, og du har klarnet smør

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 02:13   #12
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: Klaret smør, noen som bruker det?

Jeg så på 4 stjerners middag en dag og da tok han Alfsen og viste hvordan man laga klarnet smør ved rett og slett å putte hele kaserollen inn i stekeovnen til det skilte seg og helle over fettet.. Så ganske lett ut.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 12:28   #13
La Guapa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 18
La Guapa er på en erverdig vei

Sv: Klaret smør, noen som bruker det?

Opprinnelig lagt inn av elien, her.

Vis jeg tar feil nå så må andre rette på meg, men jeg trodde klaret smør er det en bruker i bernease saus. Å da er det bare å smelte det å la "rusket" legge seg i bunnen. Å bare bruke det blanke. Tar ikke så lang tid å er en enkel operasjon

Elin


Dette stemmer helt på en prikk
UJeg klarner alltid mitt smør.
Veldig enkelt

La Guapa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 13:03   #14
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.215
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Klaret smør, noen som bruker det?

Flott! Da skal jeg prøve det! Greit med et alternativ til Cocosaen også..

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som trenger smør? Kanutten Livets lyse side 12 13-12-11 09:29
Ghee/Klaret smør Sweetie73 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 15-09-11 19:35
Noen som har det bildet av produksjon av smør kontra margarin? Iset Spørsmål og svar 20 05-04-11 23:06
Hva bruker dere smør til? Tidl. medlem Generell diskusjon 6 25-05-09 21:51
Tine klaret smør!!! Iset Lavkarbo generelt 9 03-10-05 13:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no