Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Finnes det en oppskrift på vaniljekrem?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 16-04-12, 18:41   #1
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Finnes det en oppskrift på vaniljekrem?

Jeg savner vaniljekrem... sånn som er inni napoleonskaker eller i midten av skolebrød .*slurp*

Jeg har sett mange kakekremer her som kalles vaniljekremer, men som egentlig er smørkrem (sånn som skal på suksessterte), men det er IKKE det jeg leter etter.

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 18:42   #2
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Finnes det en oppskrift på vaniljekrem?

Lag tjukk vaniljesaus og bland med piska fløte? Det skal finnast ei kjapp og enkel vaniljesausoppskrift her inne med heile egg...

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 18:46   #3
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Lag tjukk vaniljesaus og bland med piska fløte? Det skal finnast ei kjapp og enkel vaniljesausoppskrift her inne med heile egg...

Ok får søke videre da... Men skulle helst hatt den kremen uten pisket fløte i da, jeg pleier å skrape vekk kremfløten i napoleonskaka og bare spise den gule kremen (kjøper ikke napoleonskake med blandet krem, bare slike med 2 lag...)
Tine har slik krem på "putter", men den er jo med sukker såklart...

Gammel 16-04-12, 18:51   #4
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Finnes det en oppskrift på vaniljekrem?

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51523

Kanskje denne kunne vært noe? Blir lik vaniljekremen som pleier å være inni boller..

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 18:58   #5
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Då lagar du enda tjukkare vaniljesaus.. Når det blir kjølt ned så blir den ganske tjukk, i alle fall den eg har laga tidlegare. Det går nok det også, heimelaga vaniljesaus er berre seriøst godt

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 19:26   #6
frøken
Medlem

frøken sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
frøken er ny på veien

Vaniljekrem:
7 eggeplommer
2,3 dl fløte
Frø av ei vaniljestang ev vaniljepulver
Søtning, (40 g sukrin, 1,5 ss splenda, 25 dråpar flytande natreen)
eller smak deg frem med den søtningen du liker å bruke.

Bland eggeplommer, fløte, søtning og vaniljefrø i en kjele og kok det opp under svak varme. Husk å røre hele tiden slik at det ikke legger seg ved i bunnen. Rør til det tykner. Avkjøl kremen.

frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 20:55   #7
synsegulla
Seniormedlem

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Vestlandet
synsegulla har en fantastisk aura rundt segsynsegulla har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av frøken, her.

Vaniljekrem:
7 eggeplommer
2,3 dl fløte
Frø av ei vaniljestang ev vaniljepulver
Søtning, (40 g sukrin, 1,5 ss splenda, 25 dråpar flytande natreen)
eller smak deg frem med den søtningen du liker å bruke.

Bland eggeplommer, fløte, søtning og vaniljefrø i en kjele og kok det opp under svak varme. Husk å røre hele tiden slik at det ikke legger seg ved i bunnen. Rør til det tykner. Avkjøl kremen.

Stupid question: Skal man ha i all den søtningen eller velge ett alternativ?

Følg min vei ned i vekt på bloggen min synsegulla.wordpress.com
synsegulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse på vei mot paleo Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 21:23   #8
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Jeg synes det er best å bruke pekefingermetoden: dypp, smak og tilpass med søtstoff. Gjenta til passe søtt...

Gammel 17-04-12, 08:11   #9
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av synsegulla, her.

Stupid question: Skal man ha i all den søtningen eller velge ett alternativ?

Det er nok ment enten eller. Jeg ville blandet sukrin med natreen, men det er fordi jeg synes sukrin har en grusom ettersmak. Som Smgj sier: Smak deg frem!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 08:16   #10
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Det er nok ment enten eller. Jeg ville blandet sukrin med natreen, men det er fordi jeg synes sukrin har en grusom ettersmak. Som Smgj sier: Smak deg frem!

sukrin og natrreen er en fin kombinasjon. Da blir den kalde sukrinsmaken borte

Som en nødløsning, går det an å bruke de ferdige posene med vaniljesaus fra Eldorado. Oppskrift på vaniljekrem bak på pakka (mindre væske).
Hjemmelaget er absolutt best, men de er greie som en nødløsning.

Gammel 17-04-12, 08:47   #11
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

sukrin og natrreen er en fin kombinasjon. Da blir den kalde sukrinsmaken borte

Som en nødløsning, går det an å bruke de ferdige posene med vaniljesaus fra Eldorado. Oppskrift på vaniljekrem bak på pakka (mindre væske).
Hjemmelaget er absolutt best, men de er greie som en nødløsning.

Desverre er jeg ikke enig når det gjelder hjemmelaget vaniljesaus i allfall... liker det ikke rett og slett Jeg ønsker meg en som smaker akkuratt som den til Piano jeg...

Nå har jeg ikke testet ut oppskriftene her enda altså, og det skal jeg, men om de miner om slik hjemmelaget vaniljesaus så blir jeg skuffet

Gammel 17-04-12, 08:52   #12
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Desverre er jeg ikke enig når det gjelder hjemmelaget vaniljesaus i allfall... liker det ikke rett og slett Jeg ønsker meg en som smaker akkuratt som den til Piano jeg...

Nå har jeg ikke testet ut oppskriftene her enda altså, og det skal jeg, men om de miner om slik hjemmelaget vaniljesaus så blir jeg skuffet

Vel, da blir du skuffet, hjemmelaget er og blir hjemmelaget.

Den fra piano er det mye rart i, så konsistensen blir anderledes, det er hverken egg eller vanilje i den. Og alt sånt ferdig inneholder maisstivelse, noe som sender blodsukkeret rett til himmels.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 09:00   #13
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Vel, da blir du skuffet, hjemmelaget er og blir hjemmelaget.

Den fra piano er det mye rart i, så konsistensen blir anderledes, det er hverken egg eller vanilje i den. Og alt sånt ferdig inneholder maisstivelse, noe som sender blodsukkeret rett til himmels.

Det er ikke konsistensen, men den sterke smaken jeg synes er så viktig. All hjemmelaget vaniljesaus jeg har smakt har hatt altfor lite smak rett og slett, vandig liksom

Jeg har ikke smakt hjemmelaget vaniljekrem da...

Gammel 17-04-12, 09:59   #14
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Da hadde jeg spandert på meg en pose fra Eldorado, kanskje du blir mer fornøyd med den.
Og til orientering - jeg synes den er veldig god

Gammel 17-04-12, 11:33   #15
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Finnes det en oppskrift på vaniljekrem?

Oppskriften min som jeg la ut link til over her blir en tykk og fyldig vaniljesaus hvis du dropper johannesbrødkjernemel, og en tykkere pudding/krem slik oppskriften er.. Det er en litt modifisert oppskrift av engelsk "custard", vet ikke om vi har et ord for det på norsk? For den blir ikke som typisk hjemmelaga norsk vaniljesaus.. Mer sånn som fyllet du får i ordentlige berlinerboller. Jeg syns ihvertfall den er sykt god og har veldig mye smak, hvis du syns den smaker for lite er det jo bare å ha i mer vanilje og eventuelt mer søtning. Ville absolutt prøvd den hvis jeg var deg

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 11:41   #16
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Sv: Re: Finnes det en oppskrift på vaniljekrem?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Oppskriften min som jeg la ut link til over her blir en tykk og fyldig vaniljesaus hvis du dropper johannesbrødkjernemel, og en tykkere pudding/krem slik oppskriften er.. Det er en litt modifisert oppskrift av engelsk "custard", vet ikke om vi har et ord for det på norsk? For den blir ikke som typisk hjemmelaga norsk vaniljesaus.. Mer sånn som fyllet du får i ordentlige berlinerboller. Jeg syns ihvertfall den er sykt god og har veldig mye smak, hvis du syns den smaker for lite er det jo bare å ha i mer vanilje og eventuelt mer søtning. Ville absolutt prøvd den hvis jeg var deg

Skal definitiv gi den en sjanse ja Er fortsatt noen uker til konfirmsjonen jeg trenger den til... helgeprosjekt blir det vel tenker jeg

Gammel 17-04-12, 13:55   #17
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Re: Finnes det en oppskrift på vaniljekrem?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51523

Kanskje denne kunne vært noe? Blir lik vaniljekremen som pleier å være inni boller..

Takk!! kan sikkert brukes i en napoleonskake til 17 mai

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vaniljekrem i ovn kamp Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 09-12-10 09:02
Vaniljekrem snartslank? Kake/dessert og snacks 7 20-10-10 22:28
Vaniljekrem? jannemor Kake/dessert og snacks 6 09-02-09 10:00
Er ny her, finnes det oppskrift på fedonbrød her inne? Frodige former Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 05-09-08 07:41
Vaniljekrem? Melania Kake/dessert og snacks 8 24-02-06 10:45

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:57.